Hej

Igår startade jag upp min nya luftvärmepump i garaget och idag har jag upptäckt att det är fukt på insidan mellan diffusionsspärr och isolering i väggarna. Någon som har en idé vad som kan vara fel. Lite info nedan

15 grader i garage
-10 ute
2st 100mm ventiler i nedkant på port
2st 100mm ventiler i ovankant av vägg
Yta 47kvm
Luftfuktighet imorse var 59% inne
Isolering vägg 120mm - plast - 45mm
Isolering tak 300mm

Tack på förhand. Med vänlig hälsning, Mattias
 
120 mm utanför plasten kan vara för lite. Eventuellt måste du riva plasten och sätta den innerst. Det är min teori men det finns många som kan detta bättre än jag. Hppas det löser sig på ett bra sätt.
 
Hej
M mlkjhr skrev:
120 mm utanför plasten kan vara för lite. Eventuellt måste du riva plasten och sätta den innerst. Det är min teori men det finns många som kan detta bättre än jag. Hppas det löser sig på ett bra sätt.
Detta var också min tanke men så började jag räkna på det. Såg på isols hemsida att isolering på insidan av plasten får max vara en tredjedel av den totala tjockleken och i mitt fall blir detta 55mm och jag har använt 45mm alltså blir ju detta 10mm marginal. Funderar på om det är all fukt som försöker ta sig ut nu i början och att det avdunstar inom några dagar?
 
Tycker att 59% luftfuktighet när det är så kallt ute låter extremt hög. Finns det något som tillför fukt? (Tex en blöt bil)
 
D Dsl skrev:
Tycker att 59% luftfuktighet när det är så kallt ute låter extremt hög. Finns det något som tillför fukt? (Tex en blöt bil)
Hej
Tycker också att det är väldigt högt, när jag slog på pumpen gick det fort ner från 94% till 58% mer där har det stannat. Inga blöta bilar i garaget.
 
Var ute och kände på folien nu på morgon och det är fortfarande fuktigt mellan folien och isoleringen, kanske något mer än igår. Temperaturen har legat på 16 grader hela natten. Kondensen verkar vara mest där det uppstår köldbryggor bakom 45mm isoleringen. Se nedan utdrag från isols hemsida.

  • Folien får med andra ord aldrig sitta längre in i väggen än en tredjedel av den sammanlagda isolertjockleken, eftersom det kan uppstå kondens på folien om den sitter för nära den kalla sidan.

Hjälp, måste jag riva allt och och börja om?
 
Fukten kondenserar på kalla ytor, har du precis gjutit platta? Tror inte det är nån fara, ställ upp dörren och ventilera ett tag..
 
H Husqvarna220Ac skrev:
Fukten kondenserar på kalla ytor, har du precis gjutit platta? Tror inte det är nån fara, ställ upp dörren och ventilera ett tag..
Hej

Grunden är inte nygjuten, grunden och stommen har stått oisolerad i 5 år. Har bytt mätare nu och den visar en luftfuktighet på 26% och 10 grader nu. Har öppnat 2st av portarna på glänt och satt pumpen i något torkläge på 10 grader. Kan isoleringen redan vara förstörd pga fukten, tänker på mögel osv.
 
Såhär beter sig byggnader som stått ouppvärmda en längre tid. Fukt har buffrats i alla organiska material (trä främst) och det kommer ta rätt lång tid att torka ut. Kurvan kommer krypa långsamt nedåt.

Jag skulle inte oroa mig för fukten bakom plasten, den torkar ut så småningom.
 
Hej

Tack för alla bra svar, det har varit till stor hjälp. Då kör jag på med värmen och hoppas det torkar ut vartefter. Lämnar en lucka fri från osb och gips så man kan kontrollera en tid framöver.

Med vänlig hälsning, Mattias
 
Tomture61
Hur kan du se att det är fukt bakom plasten i väggarna ?
 
Tomture61 Tomture61 skrev:
Hur kan du se att det är fukt bakom plasten i väggarna ?
Hej

Fukten är på insidan av plasten och jag har en liten vägg där jag inte satt plyfa och osb ännu, så jag lyfte bara undan 45mm isoleringen och drog handen mot plasten.

Med vänlig hälsning, Mattias
 
Tomture61
Ok , så fukten är mot insidan.
Värme brukar ta bort fukt i byggnader.
Hur noga var du när plasten monterades.
Finns det läckage i ytterväggarna?
 
Vägg med isolering och noga tejpade skarvar och genomföringar, kondens syns mellan reglarna.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Tomture61 Tomture61 skrev:
Ok , så fukten är mot insidan.
Värme brukar ta bort fukt i byggnader.
Hur noga var du när plasten monterades.
Finns det läckage i ytterväggarna?
Tycker jag varit väldigt noga när jag monterat den. Alla nitar är tejpade, skarvarna är överlappade 300mm och tejpade och alla genomföringar är extra tejpade. Kondensen uppstår endast i väggarna där 120mm ytterregel är monterad alltså inget mellan reglarna, se bild
 
Tomture61
Träreglarna leder kylan från utsidan , fukten i garaget fäller ut på den kallare ytan.
Frågan är om du har samma fenomen där väggen är klar/tät ?
Tror du oroar dig i onödan ang detta.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.