Oldboy Oldboy skrev:
Känner ej till närmare vad takfog är för någon produkt, men antar att det är ngn form av tätmassa?
Det bör vara värt att prova.
(Det är ett bra sätt att lära sig om olika produkter och hur det kan användas. Ibland fungerar det inte som man hoppas men då har man iaf lärt sig ngt. Bara det inte är för dyra läropengar, men det bör det inte vara i detta fall tycker jag.)
I det här fallet så tipsade han om denna: https://yrkesbutiken.se/produkt/ESSVE-TAKFOG-SVART-GLASFIBERFORSTARKT---300ML
Jag tänker att det värsta som kan hända är att det fortfarande läcker in, och att jag har "limmat fast" pannorna så de inte går att flytta på. I det här fallet så är pannan i fråga "delad". Dvs det är inte en hel panna. Så ska jag byta den kommer jag ändå behöva hitta någon som kan såga en ny panna till rätt storlek.
 
Aha, vanlig bitumen/kallasfalt glasfiberförstärkt för reparation av sprickor och hål.
Är inte helt övertygad om att den är lämplig att kladda igen pannor med... Det blir problem när pannorna ska lyftas, och det är egentligen inte gjort för större glipor och det bör finnas ngt stödjande mtrl under. Har använt motsvarande för att täta gammal takpapp med spikhål och revor, men då finns det ju råspont under takpappen.

Tror att du behöver få dit några specialbockade plåtar för att hålla undan det värsta. Det är inte superkritiskt att det blir 100% tätt, bara att det kan hålla undan det mesta.
 
  • Gilla
Ulltand
  • Laddar…
T Tjalve_85 skrev:
Ja det går en "gång" eller "stege" (eller vad det nu heter) på utsidan. Så man kan gå på taket bort till skorstenen utan att behöva gå på teglet. Jag skulle gissa att fästen för dessa för förankrade i dessa vinklar. Jag gick upp igen och knäppte några bilder från takluckan. Den värsta fläcken är vid luckan i närheten av där fästet går "mellan" tegelpannorna. Jag kan ju inte säga med säkerhet att det är där dock. Vad tror ni?
[bild] [bild]

På den här bilden med stegen ser det ut som det rinner av beongpannan in i taket. Inte ett bra montage av gångbryggan.

Kanske att det går att täta med takmassa....
 
Ulltand Ulltand skrev:
På den här bilden med stegen ser det ut som det rinner av beongpannan in i taket. Inte ett bra montage av gångbryggan.

Kanske att det går att täta med takmassa....
Är som sagt helt novis på sånna här saker så jag tar gärna all input jag kan få. Det verkar mest vara närmast luckan (den jag tog en närbild på). Man kan ju se var det är blött så jag misstänker att det är här det rinner in (utan att veta säkert förståss). Jusr den pannan som ligger ovanpå fästet har jag svårt att röra på. Den är dessutom "halv" så jag antar att den sågats på något vis. Det var i skarven där jag tänkte mankunde köra med sån där tak-fog. Men då limmar jag ju fast den och lär jag väl aldrig få loss den. Lite vilsen om vad jag ska göra men uppskattar allas input.
 
  • Gilla
Ulltand
  • Laddar…
Oldboy Oldboy skrev:
Aha, vanlig bitumen/kallasfalt glasfiberförstärkt för reparation av sprickor och hål.
Är inte helt övertygad om att den är lämplig att kladda igen pannor med... Det blir problem när pannorna ska lyftas, och det är egentligen inte gjort för större glipor och det bör finnas ngt stödjande mtrl under. Har använt motsvarande för att täta gammal takpapp med spikhål och revor, men då finns det ju råspont under takpappen.

Tror att du behöver få dit några specialbockade plåtar för att hålla undan det värsta. Det är inte superkritiskt att det blir 100% tätt, bara att det kan hålla undan det mesta.
Ok är det kontakta en tak-firma som gäller i så fall? Hade hoppats kunna göra någon quick-fix själv men det verkar inte vara så enkelt hehe.
 
T Tjalve_85 skrev:
Är som sagt helt novis på sånna här saker så jag tar gärna all input jag kan få. Det verkar mest vara närmast luckan (den jag tog en närbild på). Man kan ju se var det är blött så jag misstänker att det är här det rinner in (utan att veta säkert förståss). Jusr den pannan som ligger ovanpå fästet har jag svårt att röra på. Den är dessutom "halv" så jag antar att den sågats på något vis. Det var i skarven där jag tänkte mankunde köra med sån där tak-fog. Men då limmar jag ju fast den och lär jag väl aldrig få loss den. Lite vilsen om vad jag ska göra men uppskattar allas input.

Bästa är så klart om du kan såga till den halva pannan med bättre passform. Svårt att säga säkert från bilden men det ser ut att kunna fungera.

Vinkelslip med skiva för sten är verktyget som behövs. Gör det inte i vardagsrummet ;)
 
Redigerat:
T Tjalve_85 skrev:
Ok är det kontakta en tak-firma som gäller i så fall? Hade hoppats kunna göra någon quick-fix själv men det verkar inte vara så enkelt hehe.
Plåtslagare kan fixa det på ett professionellt vis, men det kanske blir omständligt mkt jobb för att de ska kunna lämna garanti på jobbet. Beror nog lite på vilken plåtslagare man får tag på.

Själv klipper och bockar jag till plåtbitar till mitt tak. Det blir dock inte professionellt snyggt utfört, och inte alltid 100% resultat heller då jag inte behärskar en professionell plåtslagares kunskap och hantverksskicklighet. Men, det bli tillräckligt bra, och utseendet är inte kritiskt då detta är en gammal bondgård. Skulle jag inte lyckas få till det tillräckligt bra så får jag ringa efter en plåtslagare. Man kan inte ha otäta tak, (mer än det lilla som underlagstaken är gjorda för att kunna hantera).
Allt som behövs är lite slätplåt, en plåtsax och en plattång för plåt och antingen en popnittång eller farmarskruv. Samt då lite hantverksförmåga att få till plåtbitar som kan göra nytta och se någorlunda vettiga ut, iaf från marken. Tycker att det kan motiveras om det är en temporär fix i väntan på att lägga om taket i sin helhet. Sådana lappningar bör kunna stå sig minst 20 år.

Quick-fix är oftast inte quick, och är de det så är de oftast inte fix...
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.