Jag har tagit ett foto som visar rummet utifrån. Fukten och möglet var precis under fönstret i vänsterkanten på bilden. Det röda sträcket jag har ritat visar ungefär höjden på den gjutna bottnen inne i rummet. Från marken upp till sträcket är det ca 45cm.

grundniva.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Ursäkta skräpet utanför huset... Det är säckar med kutterspån från golvet och brädor från golv och trossbotten...

Det kan ju så klart ha krupit upp fukt genom grunden, men det är väldigt högt att krypa och jag tycker det är konstigt att det är så lokalt. Det kan ju också komma in via syllen, men jag tycker syllen borde vara lite rutten då och när skaderegleraren från försäkringsbolaget var här så mätte han fukten och tyckte inte syllen var särskilt fuktig.
 
Redigerat:
Är det en Ford -32 roadster jag ser på infarten? Fokusera på den och strunta i golvet ;)
 
  • Gilla
jostmart och 2 till
  • Laddar…
Karossen är från -30 har jag för mig. Är inte min bil tyvärr :( Min farbror var nere på besök, han har 30 mil hit, det var inga problem i den bilen :)
 
Riktigt intressant intrig det här. Nu tycks ju då läckage/fukt från elementrören vara ute ur ekvationen. Man hade kunnat tänka sig ett läckage där tidigare, men med tanke på hur rör och isolering såg ut så måste det i så fall ha varit mycket länge sedan, så det får nog anses som preskriberat.
Fukt via grundmuren upp i syllen tycks inte heller vara något problem? Återstår fukt underifrån, dvs via bottenplattan, el fukt uppifrån. Det var ju en del märkliga fuktfläckar på parketten, men kan det vara så mycket och långvarigt/frekvent återkommande att det ger denna typ av skador i trossbotten?
Mest troligt är väl att det kan vara fläckvis genomslag från bottenplattan. Kanske har då spånet runt elementrören agerat som en veke?
 
Du är inne på min tanke, det är vått inte blött och isoleringen på rören är våt.
ungefär som att det har runnit längst rören eller att det har sugits upp.
Och det kan ju vara en gammal fuktskada för kommer det in så torkar det ju aldrig ur så länge det är instängt.


Jag hade dock inte vågat bygga igen det innan jag är helt säker.


Jag följer detta med iver.
 
Oldboy skrev:
Riktigt intressant intrig det här.
Det tycker jag också :)

Oldboy skrev:
Nu tycks ju då läckage/fukt från elementrören vara ute ur ekvationen.
Jag håller med

Oldboy skrev:
Fukt via grundmuren upp i syllen tycks inte heller vara något problem?
Nej, det tyckte inte skaderegleraren heller. Golvet runt rören hade ju varit uppbrutet ett tag när han kom dit så spånen hade hunnit torka en hel del. Men han sa att om syllen hade varit blöt utifrån eller underifrån och in i grunden så skulle inte den ha hunnit torka tills han var där med sin fuktmätare. Och när han mätte på den var den okej.

Oldboy skrev:
Återstår fukt underifrån, dvs via bottenplattan, el fukt uppifrån. Det var ju en del märkliga fuktfläckar på parketten, men kan det vara så mycket och långvarigt/frekvent återkommande att det ger denna typ av skador i trossbotten?
Helt klart har det varit en del vatten (eller annan vätska (hund-/kattkiss?)) på parketten. Syns ju dels av alla fläckar men också på den väldigt rostiga spiken som parketten var fastspikad med. Det jag inte vet är ju hur djupt vätskan har trängt. Har den bara trängt igenom parketten, eller har den gått igenom det fernissade plankgolvet som parketten låg på också?

Oldboy skrev:
Mest troligt är väl att det kan vara fläckvis genomslag från bottenplattan. Kanske har då spånet runt elementrören agerat som en veke?
Det här var skaderegleraren också inne på. Han sa att kutterspånet suger riktigt ordentligt med fukt när det ligger på betong (eller direkt på marken för den delen) som det gjorde vid elementrören. Min fundering då var varför kutterspånen som låg utspridd i resten av grunden inte också var fuktig.

Andy78 skrev:
ungefär som att det har runnit längst rören eller att det har sugits upp.
Och det kan ju vara en gammal fuktskada för kommer det in så torkar det ju aldrig ur så länge det är instängt.
Rörmokaren som var och letade efter läckor hade funderingar i samma banor. Han funderade på om de, när de bytte elementen för ca tio år sedan, råkade läcka ner vatten längs med rören. När de sen lade underlagsfoam och laminatgolv blev det för tätt så att vattnet inte kunde dunsta bort åt något håll. Min tanke var då att det borde sett ännu värre ut om det varit blött där nere i tio år.

Andy78 skrev:
Jag hade dock inte vågat bygga igen det innan jag är helt säker.
Nää, det känns ju inte så roligt att bygga igen eftersom jag inte kommer komma åt att inspektera det när jag väl fått på nytt golv. Hade det varit en vanlig krypgrund kunde jag ju byggt igen och sen bara inspektera underifrån.


Min gissning nu är att det blir fuktigt i grunden av två anledningar. 1) Betongen transporterar in fukt när marken blir blöt i början av våren när all snö smälter. 2) Luften transporterar in fukt på sommaren (nu) när luftfuktigheten är hög.

I resten av grunden hinner fukten torka ut innan det börjar mögla, men det tjocka lagret kutterspån runt elementrören binder för mycket fukt för att det ska kunna torka ordentligt.

Jag hoppas det är förklaringen, för då skulle lösningen vara enkel: Ta bort all kutterspån (och annat organiskt) som ligger direkt på betongen i botten.

Problemet är ju att bevisa att det är kutterspånen i sig som är problemet. Någon som har något förslag på hur jag kan göra det?
 
Redigerat:
En grovdammsugare med långt rör då borde du kunna få upp mycket, eventuellt får du suga från 2 håll.
Jag hade satt en fuktmätare i grunden, det kan vara så enkelt att du bara behöver förbättra eller utöka ventilationen, men det där lämnar jag till någon med mer erfarenhet att avgöra.
 
Eller ta dammsugaren sätt på utblås gå till ena sidan och blås så mycket du kan mot andra sedan gå dit och sug upp.
 
Tog bort de sista trossbottenbrädorna idag. I det hörn av rummet som är längst ifrån yttergrundmuren på huset hittade jag lite brädor som låg direkt på betongen i botten av grunden.

brador_pa_golvet.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


De har antagligen legat på exakt samma ställe i över 60 år. Jag vände dem upp-och-ner för att se hur ytan som legat mot grunden ser ut.

lite_mogel_pa_brador_pa_golvet.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


En del brädor hade lite mögel. Fotot ovan visar den värsta.

inget_mogel_pa_bradorna_pa_golvet.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


En del brädor var hur fina som helst.

Känns ju inte som det kommer några större mängder fukt upp genom betongen i botten. Eller vad tycker ni?
 
Det kan inte kommit ifrån fönsterkarmen? Om du bor vid kusten och vinden ligger på när det regnar kan det tränga in vatten och ta sig längs med reglarna ner i trossbotten.
 
Jag bor i skogen :)

Jag har inga direkta reglar i väggen. Det är tjocka stående spontade brädor som bygger upp väggen. På dem sitter det tretex och sen tapet. Tretexen ser okej ut, så jag tror inte det har runnit något vatten där.
 
Nu har jag sopat bort massa skräp från botten och upptäckte några saker.

Det var väldigt mycket skräp runt och i friskluftsintaget/kattgluggen. Bra eller dåligt? Ingen aning.
skrap_i_kattglugg.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Jag tror jag förstår anledningen till att brädor som legat direkt på botten har klarat sig så bra som de faktiskt har gjort. Hela bottenplattan verkar ha någon slags svart behandling. Tjära? På fotot ser ni en spricka i den svarta färgen som visar den ljusa betongen under.
grundbehandling.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Satt en bit träullit vid elementrören (där det var som blötast alltså) som jag inte plockat bort förut för att den satt fast för hårt. Nu hackade jag loss den med kofoten. Titta vad jag hittade då!
traullit_i_igensatt_kattglugg.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Ser ut som att de har satt igen en kattglugg med träullit. Träulliten som jag har lyckats plocka ur gluggen är fortfarande blöt/fuktig. Det sitter mer (blöt) träullit kvar där inne. Ska jag försöka ta bort den också? Eller bara låta det stå så det kan torka? Kan det ha varit här fukten har trängt in?
 
Ett logiskt antagande bör vara att ventilationen satts igen för att slippa polarluft rätt på elementrören.

Kan det vara så enkelt att det läkt in regnvatten utifrån?

El kan det vara kondensfukt som bildats mellan kall uteluft och varm luft från elementrören? Är ventilen spärrad på utesidan med fukttätt material?
 
Jag var för nyfiken hur det såg ut egentligen, så jag bilade bort lite betong och träullit ur den gamla friskluftsventilen.

gammal_kattglugg_elementror.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Jag tror du har rätt Oldboy, den sattes nog igen för att inte riskera att det fryser i elementrören. Jag tror man har plockat bort ventilgallret på utsidan, fyllt röret genom grunden med träullit och murbruk och sen putsat på utsidan. Det finns alltså inget på utsidan som tyder på att det en gång har funnits en ventil där. (Hade man kunnat se det så hade det synts på bilden med bilen ovan.)
 
Om det kommit in den vägen så kanske det är förklaringen till varför rörisoleringen var blöt.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.