D
oceanis skrev:
Varför gnäller du och kallar styrelsen för "amatörer och surgubbar som vill sitta över alla och bestämma"?

Du skriver att ni är 400 lägenheter och få som vill engagera sig samtidigt som du hade möjlighet att anmäla ditt intresse och ta en plats i styrelsen själv vid årsstämman 2016. Du är således själv en av de om inte vill engagera dig men samtidigt vara en surpuppa och gnällspik och ställa en massa krav på andra som frivilligt på sin fritid ställer upp och lägger sin fritid på föreningen......

Kanske dax att fundera på din egen del i detta och ditt eget bristande engagemang i den förening du tillhör.
TS gnäller väl för situationen är väldigt jobbig och inte kan få någon vettig respons från styrelsen enligt vad jag läst här på forumet.

Bara för någon ställer upp i styrelsen eller lägger sin fritid på det tycker inte jag det är acceptabelt de gör hur som helst. Det finns väl både boende som gnäller felaktigt på styrelseledamot men det finns ju också folk som sitter i styrelse som inte borde sitta där (säger mer i allmänt inte något uttalande om TS förening).
 
oceanis skrev:
Varför gnäller du och kallar styrelsen för "amatörer och surgubbar som vill sitta över alla och bestämma"?

Du skriver att ni är 400 lägenheter och få som vill engagera sig samtidigt som du hade möjlighet att anmäla ditt intresse och ta en plats i styrelsen själv vid årsstämman 2016. Du är således själv en av de om inte vill engagera dig men samtidigt vara en surpuppa och gnällspik och ställa en massa krav på andra som frivilligt på sin fritid ställer upp och lägger sin fritid på föreningen......

Kanske dax att fundera på din egen del i detta och ditt eget bristande engagemang i den förening du tillhör.
Oj hjälp, känner du mig? De är surgubbar och riktigt otrevliga. Har pratat med flera grannar nu och väldigt många är missnöjda. Det är sjukt oproffsiga och otrevliga mot flera i sitt bemötande.

Du har absolut ingen aning om hur mycket jag engagerar mig, jag har faktiskt ställt upp men styrelsen och vaneredningen tackade NEJ! Det är inte då lätt att byta ut en styrelse som du vill få det att låta. Jag är en väldigt engagerad person som gör otroligt mycket för föreningen. Så det du säger stämmer inte alls. Men det är klart att det är lätt att döma när man är anonym på internet.

Jag klagar inte utan starka skäl. Vi befinner oss i en väldigt olycklig situation där styrelsen har skitit fullständigt i oss. De vill inte ens försöka förklara eller hitta någon form av lösning. De hävdar att det inte är akut och att vi kan flytta om det inte passar oss. Det finns mycket mer att säga om hur de har agerat men tänker inte försöka försvara mig. Hursom, Så beter sig inte en seriös styrelse.
 
F.ö har vi vänt oss till både HSB och Sbc och de båda menar att de inte är till någon större hjälp eftersom de inte får besluta åt styrelsen. De kan dock inte svara på varför de inte vill tidigarelägga/låta oss renovera.
 
Det är varken styrelsen eller valberedningen som bestämmer om ni ska bli invalda i styrelsen utan medlemmarna på mötet. Så det låter lite märkligt att styrelsen tackade nej.

Sen förstår jag inte vad HSB har med det hela att göra för du skrev ju att det INTE var en HSB förening. Så det är ju ganska självklart att dom inte kan göra något.
 
oceanis skrev:
Det är varken styrelsen eller valberedningen som bestämmer om ni ska bli invalda i styrelsen utan medlemmarna på mötet. Så det låter lite märkligt att styrelsen tackade nej.
Inte så märkligt, självklart kan styrelsen och valberedningen säga vad dom vill (de är ju "i maskopi" med varandra om man säger så). Om de av någon anledning inte vill att en viss person ska kandidera så kan de ju säga nej (eller rent formellt, valberedningen föreslår inte denna person till val på årsmötet).

Men det är ju korrekt att det är årsmötet som bestämmer. Så det är fullt möjligt för vem som helst (TS alltså) att ställa sig upp på årsmötet och kandidera, oavsett valberedningens åsikt. Sedan är det ju upp till årsmötet att bestämma om denna persons ka väljas eller inte.
 
Daniel_82 skrev:
Det finns väl både boende som gnäller felaktigt på styrelseledamot men det finns ju också folk som sitter i styrelse som inte borde sitta där (säger mer i allmänt inte något uttalande om TS förening).
Det är en förening med 400 röster och om styrelsen är så kass och värdelösa som TS hävdar är det ju en skitbagatell att samla några engagerade och kompetenta personer som kan ta över. Att rösta in en ny styrelse i en oengagerat förening med få deltagare på stämman lär ju inte vara speciellt svårt, om det nu inte är så att övriga är nöjda med sittande styrelse eller inte orkar bry sig.

Man får den styrelse man väljer på stämman precis som de politiker man väljer vart fjärde år, så man får väl anse att det är en styrelse som är demokratiskt vald av medlemmarna..... dvs medlemmarna vill väl ha det så eftersom inget görs åt saken.
 
Redigerat:
Mitt råd är som tidigare, prata ihop er med entreprenören och kör på med föreberedelse för stambyte via luckor.

Sedan är det upp till styrelsen att försöka stämma er, istället för tvärtom.

Det verkar som att förslagen och alternativen är uttömda och att munhuggas här leder inte framåt.

Som också föreslagits, ställ in en luftavfuktare, det kommer att behövas oavsett även under renoveringen för att torka ut de delar av konstruktionen som är fuktig men inte behöver bytas, lika bra att börja den processen med en gång, det gör ju den omedelbara situationen bättre också, tveklöst. Glöm bara inte att stänga till ventilationen när ni kör luftavfuktaren.
 
thomasx skrev:
Mitt råd är som tidigare, prata ihop er med entreprenören och kör på med föreberedelse för stambyte via luckor.

Sedan är det upp till styrelsen att försöka stämma er, istället för tvärtom.
Du tror inte det blir svårt att få entreprenören att gå med på detta. De ska alltså gå bakom ryggen på en beställare av ett mångmiljonprojekt för att renovera ETT badrum (utan att få extra betalt). Den entreprenör som går med på något sådant skulle inte få renovera mitt badrum.
 
  • Gilla
Freddedan
  • Laddar…
Spela bollen där den ligger, du verkar säker på att styrelsen inte kommer godkänna en tidigare renovering (jag hade beslutat samma sak om jag suttit i styrelsen, med ett godkännande hade föreningen blivit ansvarig för att återställa ditt badrum, det är alla medlemmars pengar man ska värna) Se till att torka ut badrummet, sätt in en duschkabin eller draperier på bägge sidor duschen för att minska vattenspill och fukt. Sätt in en fuktstyrd badrumsfläkt utan kallrasskydd om det är möjligt. Eventuellt också en handdukstork som kan ge värme. Håll efter möglet löpande, det är förmodligen endast ytligt mögel om det är stenkonstruktion under tätskikten. Stå ut till stambyte och renovering är klar.
 
Det låter ju som det kanske är hög tid med ett byte av styrelse, men det kan vara väldigt otaktiskt att göra bytet mitt i det påbörjade stambytesprojektet. Framförallt om inte styrelsen vill slippa sitt uppdrag.

I föreningen där jag var ordf. så satt det en "pensionärsstyrelse", de hade haft sina uppdrag i typ 30 - 40 år. Medelåldern var närmare 80 år. De körde ekonomin i botten.

En liten grupp yngre medlemmar kuppade igenom ett byte av styrelse under rätt dramatiska former, de lyckades "infiltrera" valberedningen (anses som det tråkigaste av alla uppdrag), och vid nästa stämma där halva styrelsen som vanligt skulle väljas om, så nominerade valberedningen ingen till omval, utan nominerade nya ledamöter. Detta utan att överhvudtaget kommunicera med styrelsen, kom som en chock på stämman.

Som fick avbrytas, när stämman återupptogs ngn månad senare, så var läget fortfarande kris, hela stämman gick åt till att diskutera huruvida protokollet från den avbrutna stämman fick läsas, den gamla styrlesen försökte bryta upp punkter som hann beslutas innan avbrottet. Och vägrade acceptera att beslutet som då hade fattats var giltigt. Protokollet var ju inte justerat. även denna stämma fick avbrytas, och vid 3e försöket hade styrelsen givit upp, en helt ny styrelse valdes.

Den nya styresle som då tillträdde drog ett jättelass och fick balans i ekonomin, samtidigt som det var rätt upprörda känslor i det gamla lägret. När de var klara med sin omdaning efter en valperiod, lämnade de över till nästa "generation", det var där jag kom in. Jag hade redan från början ambitionen att sitta i max 4 år, anser att man inte skall växa fast i rollen, det är viktigt att det sker en ständig förnyelse, att man motverkar pampbeteende, det är väldigt lätt att glida in i rollen som småpåve.

Nu satt jag bara i 3 år eftersom jag fick lite ändrad familjesituation, och behövde flytta till ngt. större.
 
ZipLock skrev:
Du tror inte det blir svårt att få entreprenören att gå med på detta. De ska alltså gå bakom ryggen på en beställare av ett mångmiljonprojekt för att renovera ETT badrum (utan att få extra betalt). Den entreprenör som går med på något sådant skulle inte få renovera mitt badrum.
De går inte bakom ryggen på någon. De utför de stambyten de blivit kontrakterade att göra. De kan väl välja vilka undernetreprenör de vill. ;) Möjligen frångår de planen för i vilken ordning vissa arbeten ska göras, men det görs med all sannolikhet ändå på många sätt och vis.

Extra betalt får de verkligen, i den aspekten att de får betalt för stambyte i TS lägenhet, men inte behöver ta någon, eller bara liten kostnad, för det.
 
Entreprenören kommer med 99% sannolikhet att kolla med styrelsen att det är OK, och om styrelsen säger nej gör de inget.
 
Problemet med formen BRF är ju att folk med jobb, särskilt inte småbarnföräldrar, oftast inte har tid att ta på sig mer, och då återstår ju bara pensionärer (samt en del människor utan liv i övrigt / kufar / kontrollfreaks). Så har det iaf fall varit i de föreningar jag bott i. Inget illa om pensionärer men dom har ju ofta helt andra prioriteringar än barnfamiljer.
Jag skulle mycket hellre betala för någon typ av professionell förvaltning.

I övrigt anser jag boendeformen BRF bör skrotas, den hör till betongsosse-Sverige. Fram för eget ägande, funkar i resten av världen!
 
f91jsw skrev:
Entreprenören kommer med 99% sannolikhet att kolla med styrelsen att det är OK, och om styrelsen säger nej gör de inget.
Entreprenören kommer med 99,99% sannolikhet byta stammar i TS lägenhet på ett eller annat vis, och med 99,9% sannolikhet tycka TS idé är bra, och med 99% sannoliket gå med på den.
 
thomasx skrev:
Entreprenören kommer med 99,99% sannolikhet byta stammar i TS lägenhet på ett eller annat vis, och med 99,9% sannolikhet tycka TS idé är bra, och med 99% sannoliket gå med på den.
Det låter som helt vilda spekulationer utan grund i verkligheten. Jag har erfarenhet av att sitta i brf-styrelse och handla upp entreprenörer, och en entreprenör som har en pågående diskussion med föreningen tar aldrig en diskussion direkt med medlemmarna. Allt går genom styrelsen eller den kontaktperson/grupp som styrelsen har utsett att handha kontakterna. I det här fallet kommer entreprenören direkt att märka att det föreligger en underliggande konflikt mellan medlemmen och styrelsen, och avsäga sig all inblandning i den konflikten. Man vill givetvis inte stöta sig med huvuduppdragsgivaren. Entreprenören kan inte veta hur ansvarsområdena är fördelade mellan förening och medlem med avseende på badrumsrenoveringar, och om det kommer olika signaler från respektive sida kommer de gå på styrelsens sida.
 
  • Gilla
Suuuz
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.