Eftersom stuprören går rakt ner i marken har Ni nån form av dagvattensystem alla fall. Bor Ni i tätort med kommunalt V/A?
Dagvattenledningarna borde ha bytts ut i samband med dräneringen. Om det systemet inte fungerar som det ska finns risk att Ni tillför fukt i direkt anslutning till grunden vilket förstås inte är bra. Men det kan Ni kolla när Ni ändå gräver fram dräneringen för dagvattnet borde ligga ovanför den.
 
Japp, vi bor med kommunalt V/A. Men vi har ju en brunn bara några meter ifrån huset som används för trädgårdsbevattning (3 hus som delar brunnen).

Jag ska se om vi kan ta oss en kik imorgon. Uppdaterar med bilder på bloggen isåfall eftersom jag inte riktigt vet vad jag ska leta efter =S
 
Så, här kommer sista uppdateringen.

Dräneringen funngerar som den ska. Fuktskadorna som sitter på väggen är gamla och har torkat.
Vi har haft en kille som har kollat fukthalten i väggarna med en sån där kontaktmätare.
Endast fukt i golvet och sen runt 7 cm upp på väggen. Övriga ställen på väggen visade ingenting alls. Och hela källaren kollades och det visade bara bra. Inga skyhöga resultat runt golvbrunnarna heller. Badrummet där nere visade lite.

Tack för all hjälp!
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.