Jag har efter mycket letande inte hittat ett enda samstämt svar på hur det här problemet ska lösas. Det finns ett antal åtgärder där flera kan kombineras och som verkar fungera mer eller mindre bra för olika grunder. Isolering och plast är egentligen två olika sådana åtgärder, där en sakkunnig som jag talat med sagt att isoleringen gör plasten onödig, såvida man inte är ute efter att åtgärda mot radon.

Jag körde plast ändå som lite hängsle/livrem när jag ändå var nere och kröp, tror inte att ordningen spelar någon roll. Jag lade plasten under för att inte riskera ha sönder plasten när jag kröp runt på den (har ingen singel i krypgrunden, mest rundad berggrund, så inget som kan skada plasten från det hållet). MYCKET trevligare att krypa på "sittunderlaget" än dammig steghäll :)!

Om man behöver plast eller inte om huset står på berg som min finns det också olika åsikter om. Vissa säger att ingen fukt stiger upp från berget, andra att det kan göra det genom sprickor i berget.

Jag har en Munters avfuktare sen tidigare som inte hjälpte mycket mot fukthalten. Möjligen så beror det på att min gamla stengrund kanske inte är helt tät, att undertrycket drar in fukt genom stenarna och avfuktaren får försöka avfukta hela trakten :(. Eller så är den underdimensionerad. (Ja, jag har satt igen ventilerna)

Här är den bästa översikt jag hittat över åtgärder som man kan använda mot fukt i krypgrind:
http://www.fuktsakerhet.se/sv/delar/grund/krypgrund/fukttekn/Sidor/default.aspx

Ett annat gott råd jag fått är att sätta in en åtgärd i taget och se om det funkar innan jag sätter in nästa, inte lägga pengar på hela fyrverkeriet på en gång.
 
Redigerat:
rallypacker skrev:
Verkar ta lång tid innan mätaren "landar".
På samma sätt som temp och ånghalt ute kontinuerligt varierar, blir det svängningar även inne i grunden, så uppmätt RF kommer knappast att "landa".
Crebel skrev:
Jag körde plast ändå som lite hängsle/livrem när jag ändå var nere och kröp, tror inte att ordningen spelar någon roll. Jag lade plasten under för att inte riskera ha sönder plasten när jag kröp runt på den (har ingen singel i krypgrunden, mest rundad berggrund, så inget som kan skada plasten från det hållet). MYCKET trevligare att krypa på "sittunderlaget" än dammig steghäll :)!
Även jag har plast underst och där ovanpå en 10mm isoleringsmatta. Isoleringen kostade 6000 kr till min grund på 150kvm, och även om den inte skulle bidra till ett bättre klimat är den värd varande krona ur komfortsynpunkt. Det är riktigt mysigt att krypa runt nere i grunden på detta mjuka gigantiska liggunderlag!

Crebel skrev:
Ett annat gott råd jag fått är att sätta in en åtgärd i taget och se om det funkar innan jag sätter in nästa, inte lägga pengar på hela fyrverkeriet på en gång.
Instämmer till 100%. Varje grund är unik, och det som funkar bäst i en grund behöver inte alls vara det bästa i en annan. För egen del brassade jag tyvärr på med en Acetec istället för en Woods som första avfuktare, men efter att ha fått insikt i Acetecs höga energiförbrukning utan att imponera med hög verklig avfuktningskapaciet, blev det en Woods DS15 också. Det hade för min del räckt med den sistnämnda, och den ger mer avfuktning per kwh vid de temperaturer jag har i grunden då avfuktning behövs. Kanske jag försöker sälja Acetecen så småningom.
 
Undrar hur många som lägger pengar på dyra sorptionsavfuktare helt i onödan. Kondensavfuktarna kostar bara en bråkdel i inköp och drift. Behöver man inte avfukta på vintern borde det vara onödigt med sorption.
 
Funderar på om man kan bygga nån form av minihus ute för en avfuktare till en torpargrund då plats ej finns inne?

Dvs om man utnyttjar en grundventil och täpper för resten samt ordnar ev. dränering från själva avfuktaren.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.