Det låter som ett jättedåligt förslag. Om du hela tiden ventilerar in ny luft utifrån så är det meningslöst att köra avfuktaren.
 
  • Gilla
Derbyboy och 2 till
  • Laddar…
Är det svårt att öppna upp ventilerna? Värt ett försök. Som jag skrev tidigare behövs nog inte avfuktaren…
 
Ska prova att öppna ventilerna så får vi se..
 
A anen skrev:
Ska prova att öppna ventilerna så får vi se..
Mät både utan och med avfuktaren på så får vi se.
 
  • Gilla
anen
  • Laddar…
Tänkte det. Får se om avfuktaren öht är nödvändig..
 
Har nu öppnat alla ventiler och tagit bort cellplasten över nedstigningshålet. Efter 24 timmar ligger temp på 14 grader och RF på 85%.
 
D
Det låter inget bra
 
D
Jag kör tillsluten grund och för tillfället 2 st kondensavfuktare.
 
  • Display av temperaturmätningar i olika delar av en krypgrund med värden mellan 15,6°C och 17,5°C.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Sex mätare visar luftfuktighetsnivåer i procent för olika delar av en krypgrund.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Gilla
anen
  • Laddar…
A anen skrev:
Har nu öppnat alla ventiler och tagit bort cellplasten över nedstigningshålet. Efter 24 timmar ligger temp på 14 grader och RF på 85%.
Hur många ventiler har du öppnat i grunden ?
 
Hur ser installationen av avfuktaren ut? Har den ett utblås genom ett ventilhål och spirorör med dysor som blåser ut torr luft runt hela krypgrunden?

Har du haft någon att titta på din avfuktare? Funkar den som den ska för det låter som att något pajjat eftersom den inte verkar avfukta som den ska.

Hur stor är krypgrunden?

Jag hade 90-99% fuktighet i min grund på sommaren, mätte under 1 års tid innan åtgärder.
La dit ny plast ut till grundmur, städade ur grunden, täppte igen alla ventiler och satte in en Corroventa (Inte Anticimex) med spirorör genom hela grunden.

Ställde in den att börja avfukta vid 67% ner till 57% och den fick ner RH ganska omgående efter installationen och gick då mer eller mindre konstant första månaderna. Har funkat ypperligt bra och jag har aldrig en luftfuktighet där nere över 67% oavsett väder och temperatur ute.

Om alla rör m.m. redan är dragna och du känner oro för din installation hade jag nog bytt ut din Acetec mot en större sorptionare med mer kapacitet.
 
  • Gilla
anen
  • Laddar…
D Derbyboy skrev:
Jag kör tillsluten grund och för tillfället 2 st kondensavfuktare.
Helsike vilken torr krypgrund? Vad kör du med för avfuktare och vad har du dem inställda på? Räcker ju att hålla sig under 75% så har du i princip eliminerat mögelrisk, jag ligger runt 60% hos mig efter rekommendation av installatören så att man har lite buffert och inte ligger och balanserar på gränsen.
 
D
Jag kör med en Woods ds12 och en Woods ds28. Grunden är 80m2 med berg i dagen.

Har haft en fuktskada, fuktgenomträngning vid ett skjutparti och jag mätte upp väldigt höga fuktvärden på golvreglarna precis där vattnet trängde in (jag tog ner en del av trossbotten) så nu brassar jag på med båda avfuktarna på max. Jag borde gå ner och möta igen och beroende på resultat kan jag återgå till min normala drift, vilket är en avfuktare (ds 12) som jag låter pendla mellan 69-74. I min grund ligger den kritiska punken i princip aldrig under RF 77-78 så jag känner att det är ok att låta avfuktaren starta vid 74. Jag mäter dessutom RF på 6 ställen i grunden.
 
Redigerat:
  • Gilla
Leafy
  • Laddar…
D
Nu när båda avfuktarna går på max ligger förbrukningen på ungefär 0,7kw/h, dvs 16,8 kw/dygn. Kostar väl alltså kring 40 kr per dygn att brassa på men jag är lite för lat för att orka ner och möt upp fukten i reglarna. Det är trångt utav bara helvete.
 
Jonatan79 Jonatan79 skrev:
Hur många ventiler har du öppnat i grunden ?
Alla 11 st. 4 på vardera långsida, och 2+1 på kortsidorna.
2 var igensatta av jord från utsidan (rabatt), så förhoppningsvis blir det mer cirkulation där nere nu. 2 ligger under trall men ändå så att det kmr in luft.
Just nu (36 timmar efter jag plockade bort ventilerna) ligger RF på 75%. Avstängd avfuktare än så länge.
 
Bra, nu börjar du få ordning. Testa sedan att stänga hälften av ventilerna och mät igen.
 
  • Gilla
anen
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.