Hej,

Det verkar som att vi har fukt i källaren. Jag planerar att göra dränering nästa månad, och därefter är planen att ta bort alla träpaneler från väggar och tak. Min fråga är vad man kan sätta upp istället för dessa paneler i källaren? Fungerar gips, eller bör jag använda något annat material?

Den andra frågan är om jag kan börja sätta upp gipset direkt efter dräneringen, eller om jag bör vänta ett tag innan jag gör det?

Tack på förhand!
 
  • Källarrum med vita träpaneler på vägg och tak, kartonger staplade på varandra, leksaker på golvet och ett fönster med gardiner i bakgrunden.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Källare med vit träpanel på väggar och tak, utrustad med träningscykel, trummor och soffa. Ljuset kommer från små fönster högt upp på väggen.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Fast vad är problemet? Nu låter det nästan som du går på vad en besiktning säger och agerar slaviskt över detta? Beroende på husets ålder och hur det ligger så är det ju inte säkert att en normal dränering löser problemet heller. Äldre källare är byggda utan kapillärbrytande material under grundläggning och allt kan suga fukt även om dräneringen är nygjord.
 
  • Gilla
Freiherren och 6 till
  • Laddar…
S Stefan1972 skrev:
Fast vad är problemet? Nu låter det nästan som du går på vad en besiktning säger och agerar slaviskt över detta? Beroende på husets ålder och hur det ligger så är det ju inte säkert att en normal dränering löser problemet heller. Äldre källare är byggda utan kapillärbrytande material under grundläggning och allt kan suga fukt även om dräneringen är nygjord.
Nu gjorde du det mer komplicerat :) De som tittade på huset sa att det finns fukt och mögel och du behöver göra dräneringen.
 
Det ser ut som ett typiskt äldre hus och de ska i princip aldrig inredas sådär för de blir aldrig riktigt torra. Om inte du har upplevt nå direkta problem så kanske de bara säger sådär för att det är allmänt känt att det kan bli problem.
 
  • Gilla
Intet och 3 till
  • Laddar…
S Stefan1972 skrev:
Det ser ut som ett typiskt äldre hus och de ska i princip aldrig inredas sådär för de blir aldrig riktigt torra. Om inte du har upplevt nå direkta problem så kanske de bara säger sådär för att det är allmänt känt att det kan bli problem.
Har du förlag ?
 
tommib
Riv ut allt organiskt material, ventilera väl och se vad du har.

Jag skulle också avvaktat dränering tills jag hade mer information.

När man vet hur det ligger till kan man förslagsvis putsa väggarna och ev lägga diffusionsöppen nålfiltmatta på golvet.

Som det skrivs ovan, den typen av källare ska aldrig inredas som normala bostadsrum.
 
  • Gilla
gaia och 4 till
  • Laddar…
tommib tommib skrev:
Riv ut allt organiskt material, ventilera väl och se vad du har.

Jag skulle också avvaktat dränering tills jag hade mer information.

När man vet hur det ligger till kan man förslagsvis putsa väggarna och ev lägga diffusionsöppen nålfiltmatta på golvet.

Som det skrivs ovan, den typen av källare ska aldrig inredas som normala bostadsrum.
När du säger Riv ut allt organiskt material, menar du även golvet?
 
När du dränerar om så passa på att isolera grundmuren utvändigt. Kommer göra stor skillnad på klimatet i källaren.
 
  • Gilla
  • Älska
JuliaUppsala och 2 till
  • Laddar…
ByggNV ByggNV skrev:
När du säger Riv ut allt organiskt material, menar du även golvet?
Golvet är väl klinkers, ett oorganiskt material..
 
  • Gilla
SågspånPappspikEternit
  • Laddar…
Karl-Ove Qvarfordt Karl-Ove Qvarfordt skrev:
När du dränerar om så passa på att isolera grundmuren utvändigt. Kommer göra stor skillnad på klimatet i källaren.
är det inte en del av jobbet eller ska jag be om det separat?
 
Karl-Ove Qvarfordt Karl-Ove Qvarfordt skrev:
De bör du kolla.
den finns på offerten
Dränering och grundisolering

Förbehandling av grundmur
Anläggning dräneringsrör DSA 110
Inspektionsrör till dränering
Montering Isodrän 100mm
Tilläggsisolering Isodrän 200mm - dubbla skivor
Montering kantlist Isodrän
Böjar till dräneringsröret

Kan man förstår från den ?
 
ByggNV ByggNV skrev:
den finns på offerten
Dränering och grundisolering

Förbehandling av grundmur
Anläggning dräneringsrör DSA 110
Inspektionsrör till dränering
Montering Isodrän 100mm
Tilläggsisolering Isodrän 200mm - dubbla skivor
Montering kantlist Isodrän
Böjar till dräneringsröret

Kan man förstår från den ?
Det ingår isolering 200 mm under mark. Kolla vad som är tänkt ovan mark. Skulle nog vara bra med iaf 100 mm även där.
 
  • Gilla
ByggNV
  • Laddar…
tommib tommib skrev:
Riv ut allt organiskt material, ventilera väl och se vad du har.

Jag skulle också avvaktat dränering tills jag hade mer information.

När man vet hur det ligger till kan man förslagsvis putsa väggarna och ev lägga diffusionsöppen nålfiltmatta på golvet.

Som det skrivs ovan, den typen av källare ska aldrig inredas som normala bostadsrum.
Om dränering är ordentligt utförd samt isolering på vägg så är det inga problem att inreda källaren med organiskt material,

vänta 6 månader efter dränering och kontroll mät fukt halten i golv och väggar innan inredning börjar
 
  • Wow
  • Gilla
gaia och 1 till
  • Laddar…
Har källaren dränerats om tidigare eller är ingenting gjort sedan det byggdes? Om det dränerats om, när och hur gjordes det? Hos mig var det gjort på nittiotalet men jag trodde det behövdes göras om för det trängde in så mycket fukt genom väggen på norrsidan. Men, så hittade jag en inspektions-/spolbrunn under plattläggningen på altan och kunde spola dränrören. Sedan dess är källaren mycket torrare och omdräneringen får vänta.
Om dränering inte är gjort sedan huset byggdes så kan det dock vara skönt att få gjort och isolera utifrån, det ger ju ett mycket varmare och torrare klimat i källaren, särskilt om man även har en del boyta där.
 
  • Gilla
JuliaUppsala och 1 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.