Garantin är bara 2 år, och eftersom att det ännu inte är bevisat eller kommer bli bevisat att detta är ett fel från fabriken där badrummet tillverkades så tar dom inte på sig detta.
Det finns ju en byggfelsförsäkring men i detta fall så gäller den troligtvis inte eftersom att if har tagit på sig skadan till viss del men inte hela.
Så nu vet jag inte vad vi ska ta oss till.

Om inte älvsbyhus tar på sig detta så får vi gå vidare i en tvist, tyvärr!

Tråkigt att bygga ett hus för ganska mycket pengar och efter fyra år ska vi vara tvungna att bygga om badrummet. Ett badrum ska i genomsnitt hålla ca: 20 år har jag läst.

Enligt if så var våtutrymmet inte ens godkänt att duscha på. hmm.................................!
 
Märkligt, om det inte är byggfel, vad skulle det annars kunna vara? Det är ju i princip självskrivet att det är deras fel. Bedrövligt. Stå på er.
 
ja jag håller med men men.........jag ger mig inte! Men det känns tråkigt att behöva bråka om det när det är så klart i detta fall.
 
Hmm mycket märkligt agerande från älvsbyhus må jag säga!
Tror dock att de kommer ändra sig, ibland gäller det bara att hamna hos rätt person.
Om de inte gör det tycker jag vi spyr galla över dem genom att hålla denna tråd i liv tills de kursar!
 
Har varit i kontakt med gar-bo och dom sa att om detta nu skulle vara ett byggfel så kostar det 20000:- i självrisk, och mattan som sitter på väggen kostar ca:5000:-
Då blir det ju dyrare för oss.

Så enligt gar-bo så tjänade vi på att göra detta själva och betala badrumet själva.

Detta är ju inte klokt att man bygger ett hus och sen efter 4 år ska man behöva bygga om badrummet för en massa dyra pengar.

Älvsbyhus gör inget åt saken.

Det är inte kul när man har tre barn med astma, en som har ganska så svår astma och känslig för mögel.
 
Jag tycker du ska kontakta en jurist, jag kan inte se annat än att Älvsbyhus är ansvariga. Har de någon motivering till varför detta inte är deras ansvar? Vad är deras förklaring till skadan?
 
dom säger att man har en 2 årig garanti och efter den garantin så får man kontakta gar-bo för en byggfelsförsäkring och i detta ärende så kostar det mer för oss om gar-bo ska ta på sig detta.
Älvsbyhus menar att deras del är redan utagerad.
 
Detta kanske är ett fall för plus och pressen, är så otroligt trött på hur älvsbyhus behandlar sina kunder.

Gar-bo sa i telefonsamtalet att hon inte kunde förstå hur älvsbyhus får sätta in dessa våtrumsmattor, hon är förvånad att dom håller i 2 år sa hon. Dessa mattor får man inte duscha på egentligen. Står inget om det i älvsbyhus information, det skulle ju vara bra att veta att man inte kan duscha i sin egen dusch pga att väggmattan inte håller för det. :(hmm.................
 
Snailman
De säljer ju älvsbyhus i danmark, där har de visst krav på tjockare matta, så där levererar älsvsbyhus en tjockare matta. finns nån tråd på forumet
 
Rättsprocess för 5 papp tror jag (tyvärr) inte är värt det det kan kosta många gånger mer för dig. Detta vet säkert husföretaget också :(
 
Ja vi vet det känns inte speciellt kul, man känner sig lurad.

Det borde ju inte bara vara vi som fått detta, det skulle vara bra om flera kollade som har bott några år, det kan vara lättare omdet är flera stycken som har samma problem.

Men jag hoppas att folk inte köper detta hus, blir det något fel så får man ingen hjälp.

Jag ska varna varenda människa för detta husföretag
 
Ja, det är ju det som är så lustigt... Det räcker väl att de förlorar en husaffär pga detta så är den nätta summan de sparar på att inte göra rätt för sig förlorad.

Tror kanske att de redan har förlorat en pga denna tråden, jag har några bekanta som hade Älvsbyhus med bland deras tänkbara hus. Igår svarade de så här efter att jag skickat denna tråd till dem:

"Det är ju precis det här man är rädd för, att saker går sönder/görs fel är förståeligt och händer nog alla husföretag. Men att de inte står sitt kast.. Det är fan inte ok. Tack för varningen!"
 
Snailman
Det värsta tycker jag är att de kan handla såhär, och ändå så går var fjärde krona man betalar dem inte till huset (den blir deras vinst)

De har ca 25% i vinst alltså, så det är ju inte för att de inte har råd, som de väljer att vara ohederliga:(
 
Tycker synd om er. Att Älvsbyhus fortfarande inte ändrat något i våtutrymmena. Mina föräldrar byggde ett i början av 80-talet, redan då visste Älvsbyhus om sitt urusla val av "matta" på väggarna i vårutrymme.
Skrev om konsekvenserna det fick här: http://forum.byggahus.se/prefab-traehus/75991-aelvsbyhus-fall-golvbrunn-badrum.html . Ska kanske även tala om att ni ska nog kolla vad det är för rasskydd ni har runt krypgrunden. Efter några år kom ett litet "vänligt" brev att nu är det dags att byta rasskydden, dom håller bara i X år, men vi har nya att sälja er till XXXXX kr. Så dom fick gräva upp runt huset och byta dom förmultnade rasskydden (det var i sista stund). Dom köpte egna som dom visste skulle hålla i många år och gick inte på Älvsbyhus erbjudande.
Hoppas att Älvsbyhus för en gångs skull rättar till något av alla fel dom gör sig skylldiga till genom dåligt matrialval.
 
Hej
Jag hade för mej att Älvsbyhus körde med väggmattor och våtgolv från Armstrong och dessa svetsas med tråd på uppvik och väggmattan ev över dörren.I skarven golv/vägg sätt aquatät. Men de kanske gör på sitt eget lilla vis!!Undrar vad för tapet det handlar om??? Bilder??
Anders
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.