Hej,

Gjorde rent under diskbänken lite och såg att köksbänkensunderdel precis där vita skåpet ligger såg mörkt ut. Stoppade in ett litet papper som vart blött. Precis under köksbänken är diskmaskinen, dvs de vita skåpet.
Kan diskmaskiner läcka vatten ovanifrån eller vart kan denna fukt komma ifrån, finns ju inga rör där heller liksom. Kan de vara ånga?
 
  • Ett tomt hörnrum med vit vägg, synlig skruv, mörkt trägolv, oskarpa detaljer.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Öppen diskmaskin med rena glas och vita tallrikar. Trä, kakel syns. Märke Beko. Modern köksinredning.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
För att vara lite mer tydlig;
Hur kan det bli fukt mellan bänkskivan och diskmaskinen?
Stoppade in ett tunt papper, A4 blad som blev lite blött. Inget läcker under diskmaskinen iallafall men hur kan de bli fukt mellan?
 
Öppnar diskmaskinen luckan när den är klar, eller om ni själva öppnar den när maskinen är varm kommer det hamna ånga mellan maskinen och bänkskivan vilken då kondenserar och det blir blött.
 
Kan ju även vara otät mellan diskbänk och skiva eller kran och bänkskiva så att det rinner på undersidan men skulle också tro att det är från diskmaskinen när du öppnar denna.
 
Okej, det är en möjlig förklaring men att de låg så långt bak i maskinen fick mig att oroa
T TypRätt skrev:
Kan ju även vara otät mellan diskbänk och skiva eller kran och bänkskiva så att det rinner på undersidan men skulle också tro att det är från diskmaskinen när du öppnar denna.
Kranen är intakt, finns inget runtomkring bänkskivan vid kranen.
Det har ju alltid blivit fuktigt när man öppnar diskmaskinen precis runtomkring handtaget, men att det är blött så långt in och under köksbänken var nytt för mig.

Brukar öppna diskmaskinen direkt när den är klar då har man alltså gjort fel?
 
S Sebbe c skrev:
Okej, det är en möjlig förklaring men att de låg så långt bak i maskinen fick mig att oroa

Kranen är intakt, finns inget runtomkring bänkskivan vid kranen.
Det har ju alltid blivit fuktigt när man öppnar diskmaskinen precis runtomkring handtaget, men att det är blött så långt in och under köksbänken var nytt för mig.

Brukar öppna diskmaskinen direkt när den är klar då har man alltså gjort fel?
Det beror på om du fråga mig eller min fru... 🤣 hon anser att den skall öppnas så att ångan kommer ut och disken då torkar fortare, jag anser att den blir lika torr även om det är stängt bara att det tar längre tid. Har inte gjort någon närmare undersökning även om det föranlett en del gnäbb oss emellan. Vill du bevara materialen runtomkring så skulle jag säga att det är bättre att hålla den stängd, vill du väldigt fort kunna ställa in torr disk i skåpet är det nog bättre att öppna den.
 
  • Gilla
JohanLun och 1 till
  • Laddar…
S
T TypRätt skrev:
Det beror på om du fråga mig eller min fru... 🤣 hon anser att den skall öppnas så att ångan kommer ut och disken då torkar fortare, jag anser att den blir lika torr även om det är stängt bara att det tar längre tid. Har inte gjort någon närmare undersökning även om det föranlett en del gnäbb oss emellan. Vill du bevara materialen runtomkring så skulle jag säga att det är bättre att hålla den stängd, vill du väldigt fort kunna ställa in torr disk i skåpet är det nog bättre att öppna den.
Om man inte öppnar blir ju inte disken torr över huvud taget känns det som.

Det ska väl öppnas fullt och dras ut för att få bra torkning och minst fuktbelastning
 
  • Gilla
Maria T och 1 till
  • Laddar…
S SueCia skrev:
Om man inte öppnar blir ju inte disken torr över huvud taget känns det som.

Det ska väl öppnas fullt och dras ut för att få bra torkning och minst fuktbelastning
Jag tror att det beror på maskinen, vår kör ett torkprogram på slutet, vet inte om den blåser in varmluft som den kondenserar på någon yta som kyls med kallvatten eller något men den kör denna del rätt länge efter disken är klar.
 
Men det är fortfarande väldigt konstigt tycker jag att det blir kondens så långt in under köksbänken, kan den verkligen ta sig så långt in?
Samtidigt ser jag ingen annan anledning till att det är blött.. Vilket dilemma.
 
A
S Sebbe c skrev:
Hej,

Gjorde rent under diskbänken lite och såg att köksbänkensunderdel precis där vita skåpet ligger såg mörkt ut. Stoppade in ett litet papper som vart blött. Precis under köksbänken är diskmaskinen, dvs de vita skåpet.
Kan diskmaskiner läcka vatten ovanifrån eller vart kan denna fukt komma ifrån, finns ju inga rör där heller liksom. Kan de vara ånga?
felaktig installation duskmaskinen skall sluta tätt mot bänkskivan
 
  • Gilla
Dilato och 2 till
  • Laddar…
electroluxaren skrev:
felaktig installation duskmaskinen skall sluta tätt mot bänkskivan
Finns det någon installationsdetalj man skall använda eller är det bara att sätta någon tun mjuk list längst ovansidan fram och sedan höja fötterna tills den går dikt an mot list o bänkskiva?

Luckan är ju fortfarande under bänkskivan så ångan kommer ju fortfarande påverka den främre 5cm eller hur tjock luckan nu är?

Edit: kollade på hur det ser ut hos oss och det sitter en plåt monterad under bänkskivan över maskinen, maskinen har även en list upp mot denna plåt men den sitter rätt underligt monterad så den når inte upp i alla fall, maskinen skulle antagligen höjts något.
 
A
T TypRätt skrev:
Finns det någon installationsdetalj man skall använda eller är det bara att sätta någon tun mjuk list längst ovansidan fram och sedan höja fötterna tills den går dikt an mot list o bänkskiva?
Den listen som sitter där räcker, skruva på fötterna, kolla att luckan är centrerad när den är stängd
 
electroluxaren skrev:
felaktig installation duskmaskinen skall sluta tätt mot bänkskivan
Diskmaskinen sluter tätt mot bänkskivan, inget större mellanrum. Luckan stängs korrekt.
Har aldrig upplevt ånga när programmen körs, det hade vi märkt.


Kondensen som kommer upp precis vid handtaget är ju enkelt o torka, men när den går in längre in mot köksbänken blir ju problem. Kikade in med lampa, finns nå plastmaterial mellan diskmaskinen och köksbänken.

Kan ett alternativ vara att borra ett par små hål i skåpet bredvid diskmaskinen så att ångan tar sig ut? Eller är detta något man får räkna med, att hela köksbänken blir skadat.
 
Är det en synvilla på fotot eller är det glapp mellan listen och bänkskivan?
Delvis öppen diskmaskin, felmonterad lucka, synlig isolering, köksmiljö, röd markering längs överkant.
 
  • Gilla
Dilato
  • Laddar…
Verkar saknas en tätningslist?!
 
  • Gilla
Dilato
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.