Hej!

skulle behöva hjälp av detta eminenta forum med teorier om varför min ftx inte värmer luften som går in i huset.
Ftx av märket Heru.

Jag ställer upp temp på fjärrkontrollen till 24 grader men display ser ut enl bild. Kan inget om detta, vill bara att det ska funka…
Kommer väl ta hit nån firma men skriver här så länge för vägledning.

tacksam för era tankar om vad problemet kan vara.
 
  • Display på en Heru FTX fjärrkontroll som visar temperaturer och felmeddelanden.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Har du en förvärmare installerad i aggregatet?
 
surris
Ja har du ett värmebatteri i aggregatet? Är det inkopplat?Isf är det troligen att du ska ställa "ON" på plustecknet längst ner till vänster.
 
  • Gilla
MOW
  • Laddar…
Det ser ut som att eftervärmaren är på. Kanske är den trasig? Öppna upp aggregatet och känn om värmaren är varm direkt efter du stängt av det. Dra ut stickproppen först.

Sen är frågan om du verkligen måste ha eftervärmaren igång, det är ju direkteluppvärmd luft. Om du har annan uppvärmning av huset, som ej är direktel, så är det bättre att använda den.
 
  • Gilla
Mattias_Jo1
  • Laddar…
Jonatan79 Jonatan79 skrev:
Har du en förvärmare installerad i aggregatet?
Sitter ett element där som värms av en vattenslinga
 
När byttes luftfiltret ut?
 
H håbbe1961 skrev:
När byttes luftfiltret ut?
Hmm är nog ca två år sen
 
Då behöver nog filtret bytas eller rengöras.
Kan du känna om det är varmt före värmebatteriet?

Det borde finnas ett ställdon på en ventil, kolla om den fungerar.
 
surris surris skrev:
Ja har du ett värmebatteri i aggregatet? Är det inkopplat?Isf är det troligen att du ska ställa "ON" på plustecknet längst ner till vänster.
Nej, den knappen är för att forcera ventilationen.
 
  • Gilla
surris
  • Laddar…
Tack. Märkte det nu när jag testade :)
 
Den vågiga symbolen visar att värmebatteriet är igång. (Funkar det?)
Den visar ju också att du enbart har 18 grader på luften från huset. Ftx är ju ingen värmekälla, så du har väl en annan värmekälla som grund? värmebatteriet är väl ca 2kw, och det räcker ju inte för att värma ett hus.
Skruva upp övrig värme i huset.
Aggregatet återvinner inte heller så mycket, 67%, borde ligga på 70-90% om det är ordentligt justerat.
Drivremmen till växlaren kan börja slira och då går siffran ner tills det blir rotorstopp. Finns en tråd om det.
 
Tack. Har visserligen ett rätt stort och dragigt 70-talshus men 18 stämmer garanterat inte. LV-pump på neder och övervåning håller oss runt 21-22 lite beroende på vilket rum det är. Märkligt.
Men jag vill ju att ftx ska stötta med ventilation och någon värme…
 
Hur går kanalerna? Går de oisolerade i kattvindarna så kan det ju hända att utsugsluften kyls av en del innan de når aggregatet. Står det på vinden?
Är ftx installerat i efterhand eller fanns det från att huset var nybyggt?
 
Installerat i efterhand av tidigare ägare. Kanalerna ligger under isolering på vinden. Inga kattvindar, 2 plan + (oinredd) vind.
 
Du skriver att du har en "vattenslinga" som värmer. Är det verkligen så eller är det något du bara antagit? Det vanliga är en elvärmare.
Jag skulle rekommendera att du verifierar följande:
  • Sitter värmaren monterad på rätt ställe i aggregatet? Det går att vända aggregatet och då hamnar den i avluften om man inte flyttar den. (Detta gäller en vanlig elvärmare, jag har ingen aning om det samma gäller för vattenburen.)
  • Är värmaren aktiverad? Gå in i servicemenyn på fjärrkontrollen (koden är antagligen 1199), där någonstans finns ett alternativ för att inaktivera eftervärmaren och då spelar det ingen roll vilken temperatur du ställt in i den "vanliga" menyn.
 
  • Gilla
Mattias_Jo1
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.