Vsr500 har kondensavlopp som man kan ansluta om man vill. Osäker hur det är hos Östberg
 
Det var ju smart! Nä tyvärr verkar Östberg inte ha det
 
Fick pratat med en ventilationsmontör som jag träffade. Dom jobbar sällan med villor, men monterar alltid motordrivna spjäll på större aggregat.
Han menade att det kan bli kondens inne i aggregatet vid strömavbrott när varm luft från till & frånluftsrören möter kall luft från ute & avluftsrören.
Men han sa att jag kunde prova med enkla spjäll som MrDizzy använder & kolla ibland om filtrera blir blöta ...

Ingen annan som har ett Östberg Heru 160 ?
 
människa människa skrev:
Fick pratat med en ventilationsmontör som jag träffade. Dom jobbar sällan med villor, men monterar alltid motordrivna spjäll på större aggregat.
Han menade att det kan bli kondens inne i aggregatet vid strömavbrott när varm luft från till & frånluftsrören möter kall luft från ute & avluftsrören.
Men han sa att jag kunde prova med enkla spjäll som MrDizzy använder & kolla ibland om filtrera blir blöta ...

Ingen annan som har ett Östberg Heru 160 ?
I större system har man alltid efterbehandling via vätskeburna värmebatterier. Fjäderåtergången är primärt ett frysskydd av barteriet.
Har man inget vätskebatteri funkar enkla backspjäll utmärkt.
 
Fattar inte riktigt. Men du menar att vanliga fjäderspjäll, sådana som Dizzy länkade, räcker gott för ett villasystem ?
 
människa människa skrev:
Fattar inte riktigt. Men du menar att vanliga fjäderspjäll, sådana som Dizzy länkade, räcker gott för ett villasystem ?
Precis
 
Installation, har du mycket kunskap om FTX ?
 
Har heru 100 S EC, kan inte minnas att det stod något om spjäll när jag installerade det, och inte installerades det något. Både uteluft och avluft är anslutna horisontellt tilll ett kombidon, vilket åtminstone i mitt huvud borde minska risken för kallras/självcirkulation då de är "nära" varandra och inte har någon skorstenseffekt. Dessutom, som flera har sagt, ska aggregatet gå 24/7, och kan nog räkna antalet strömavbrott som jag har utsatts för under min tid på denna jord på mina fingrar. Ingen av dem har dessutom varat så länge.
 
  • Gilla
människa
  • Laddar…
människa människa skrev:
Installation, har du mycket kunskap om FTX ?
Jag är hyffsad på samtliga installationssystem
 
  • Gilla
människa
  • Laddar…
människa människa skrev:
Jag tror jag kör på vanliga backspjäll med fjäder då 🙂👍
Det finns ju täta sådana med gummipackning
[länk]
Borde ju vara ännu bättre.
Eller ?
Spelar ingen roll. Men det gör ingen skada i förhållande till investeringskostnad
 
  • Gilla
människa
  • Laddar…
Vad händer förresten med insekter som åker in i uteluftsröret ?
Fastnar dom i filtret? Borde man inte sätta ett insektsnät i kombidonets mynning. Där är ett grövre galler nu
 
människa människa skrev:
Vad händer förresten med insekter som åker in i uteluftsröret ?
Fastnar dom i filtret? Borde man inte sätta ett insektsnät i kombidonets mynning. Där är ett grövre galler nu
Inget större problem i min erfarenhet, satt den del smådjur i filtret, men inga större mängder. Om det blir ett problem går det ju att sätta ett grövre filter framför det vanliga filtret i aggregatet. Att sätta filtret på kombidonet låter besvärligt då det förmodligen behöver rengöras, och kanske inte alltid sitter så enkelt till (i mitt fall sitter det 7 meter upp på fasaden).
 
  • Gilla
människa
  • Laddar…
människa människa skrev:
Hej
Ska snart installera nya FTX aggregatet (Heru 160) hemma & läste i installationshäftet "Spjäll med fjäderretur ska installeras i kanalerna för ute- och avluft"
Jag bad om en offert på 2st 200mm & fick följande:
Spjäll KL3 200 lagrad axel 2st 1290 kr
Fjäderåtergångsmotor LF 230 4 NM 2st 3720 kr
= 5010 kr + moms

Jag trodde jag var klar med inköpen, så detta kom lite som en shock.
Nån som vet om man kan göra på något annat sätt för att undvika kondens i aggregatet vid tex strömavbrott ?
Installerade 160 S EC, den för placering i kallvind som kommer med isolerat hölje, alltså inte 160 T EC, och har inte heller på minnet att det står något om att det måste finnas spjäll.
 
Ok. Vi har Heru 160 S EC Y2. Men har inte installerat ännu
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.