Mätte temperaturen på tilluftdonen med längst resp. kortast rörlängd på kallvind,ca 10m i rörlängd skiljer.
Skiljer 2 grader mellan dessa tilluftsdon så det lutar åt att jag behöver isolera mer.

Räknat på verkningsgraden på dimensionera.se mha. de temperaturer fjärrkontrollen anger och den blir hela 91% men de kan nog bero på att givarnas noggranhet.
 
Redigerat:
Tänk så mycket bättre det hade varit om alla pratat om samma mätpunkter! Vad är t.ex. utluft? Är det luften vid utsug från ett rum, inkommande utsugsluft före vvx eller utsugsluft efter passage av vvx?
Ett tips : rita en schematisk skiss och sätt in mätpunktsnamn 1,2,3,4... eller a,b,c.....
Detta skulle snabbt se till att undanröja felaktiga slutsatser!
 
HasseTeknik HasseTeknik skrev:
Tänk så mycket bättre det hade varit om alla pratat om samma mätpunkter! Vad är t.ex. utluft? Är det luften vid utsug från ett rum, inkommande utsugsluft före vvx eller utsugsluft efter passage av vvx?
Uteluft = den luft som kommer utifrån, temperaturen mäts vid anslutningen till aggregatet
Frånluft = den luft som sugs ut ifrån bostaden, temperaturen mäts vid anslutningen till aggregatet
Avluft = den luft som blåses ut ur huset efter ev återvinning i aggregatet, temperaturen mäts vid anslutningen till aggregatet
Tillluft = den luft som blåses in i bostaden. Temperaturen mäts vid anslutningen till aggregatet (om möjligt före ev eftervärmare)

men du, jag kan göra det mer komplicerat genom att ange tex att alla temperaturer ska anges i Kelvin ;-}

https://www.soliduct.se/varmeatervinning-ftx/i-69.htm
 
Redigerat:
L Luugen skrev:
Räknat på verkningsgraden på dimensionera.se mha. de temperaturer fjärrkontrollen anger och den blir hela 91% men de kan nog bero på att givarnas noggranhet.
91% låter lite högt, men det kan också bero på att ev. eftervärmare är till (då visas ett i detta sammanhang felaktigt tilluftsvärde).
 
L lat skrev:
Tillluft = den luft som blåses in i bostaden. Temperaturen mäts vid anslutningen till aggregatet (om möjligt före ev eftervärmare)
Ja du ser själv hur lätt det blir tvetydigt. ;) Inte så lätt för icke proffs att hänga med. Dessutom är det ju vanligt att "tilluftventilen" ( för uteluft) är placead i fasaden, kanske flera meter från VVX- aggregatet. Vad heter då luften straxt innanför ventilen?
Behöver ju inte vara så vackert utan bara så det blir enklare att alla vet vad som menas.
Schematisk bild av ventilationssystem med VVX-aggregat, markerade luftflöden och rumsetiketter.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
Redigerat:
HasseTeknik HasseTeknik skrev:
Ja du ser själv hur lätt det blir tvetydigt. ;) I
Ursäkta, men om man är så intresserad av teknik så att man har det t.o.m i sitt nick,Googlar man då inte om det är nåt man funderar på??
"Ventilen" vid 1 brukar kalla uteluftsintag/uteluftsgaller och allt mellan detta och aggregatet är uteluft.
"Ventilen" vid 8 brukar kalla avluftsutsläpp/avluftsutblås och allt mellan detta och aggregatet är avluft.

Men som sagt var, vill man krångla till det så kan man det.

Och bara för att förtydliga:
Ventil, gemenligen kallat kran/don, är en anordning som används för att reglera öppningsarean i ett fluidsystem (gas eller vätska) för att vid en avgränsad punkt i exempelvis ett rörsystem kunna öppna helt, stänga helt eller reglera ett tryckfall och därmed flödet i den strömmande fluiden. Olika branscher använder ofta olika benämningar på principiellt samma ventiltyper. Ventiler med speciella benämningar är alltid sammansatta konstruktioner av grundläggande ventiltyper, verksamma tryckareor, mekaniska fjädrar och fasta eller variabla strypningar
 
L lat skrev:
Men som sagt var, vill man krångla till det så kan man det
Det var just för att INTE krångla till det med fackuttryck och för att förenkla, som jag föreslog en skiss. Av inläggen i tråden, kan man utläsa ett antal olika antaganden om vad som avses och det skulle underlätta för TS om denne hade börjat med en enkel skiss och sedan refererat till den, om var mätvärden tagits. Vi får inte heller glömma bort att bara för att du och jag råkar veta vad en ventil är, så tror jag mig också veta att kanske halva svenska folket ( felaktigt ) kallar många sorters ventilationsöppningar för "ventiler" vare sig de är reglerbara eller inte.
 
"Mätte temperaturen på tilluftdonen med längst resp. kortast rörlängd på kallvind,ca 10m i rörlängd skiljer.
Skiljer 2 grader mellan dessa tilluftsdon så det lutar åt att jag behöver isolera mer."

Så där ja. En bra mätning som renodlat mäter kanalförluster. (Förutsätter att det var samma termometer, samt att rördiam och luftflöde också var samma. Antar att mätningarna gjordes efter varandra inom säg 30 min.)
 
  • Gilla
lat
  • Laddar…
Oldboy Oldboy skrev:
"Mätte temperaturen på tilluftdonen med längst resp. kortast rörlängd på kallvind,ca 10m i rörlängd skiljer.
Skiljer 2 grader mellan dessa tilluftsdon så det lutar åt att jag behöver isolera mer."

Så där ja. En bra mätning som renodlat mäter kanalförluster. (Förutsätter att det var samma termometer, samt att rördiam och luftflöde också var samma. Antar att mätningarna gjordes efter varandra inom säg 30 min.)
Varför skulle rördiam och flöde behöva vara samma? Beror ju på vart utloppen sitter i huset? Storlek på rum osv...
 
Större rördiam ger större förlustyta.
Flödet står för tillförd energimängd.

Ju större yta mot kallare omgivning desto större värmeförlust => lägre temp.
Ju lägre flöde desto mer sjunker temp.

Bortsett från att jag kan tänka fel i mina resonemang ovan, så är väl normalt kanaldimension och flöden konstanta, och därmed var det mest en reflektion över att det finns åtskilliga parametrar att ha koll på när man mäter/testar något och vill dra slutsatser ur det. Är kanske mer av akademiskt intresse när jag tänker närmare på saken.

Oavsett, så är mer isolering det som kan minska kanalförlusterna, och därmed ge högre temp på tilluften i donen.
 
  • Gilla
Johannes Carlsson
  • Laddar…
Oldboy Oldboy skrev:
Mätte temperaturen på tilluftdonen med längst resp. kortast rörlängd på kallvind,ca 10m i rörlängd. Skiljer 2 grader mellan dessa tilluftsdon så det lutar åt att jag behöver isolera mer."
Har just mätt upp temperaturen i två av fåra tilluft-ventiler.
Det ena i vardagsrummet, ca 5 meter rörlängd från FTX-aggregatet,
Det andra i det bortersta sovrummet, ca 15 m bort. 19,0°C respektive 18,0°C.
Men mina rör är rätt väl isolerade:
Längs huset ligger de i cirka 50 cm lösull i kattvinden, och tvärs ligger de i 29 cm bjälklagsisolering i bjälklaget mellan bostad och vind.
 
  • Gilla
Oldboy
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.