Hej,

Satte in ett ftx system i mitt hus i somras. Heru S 100 EC. Ligger på kallvind där jag dragit rören.

Tycker det drar kallt från donen. Elpatron är avstängd. Tillluftstemperaturen är ca 15 grader i donen.
Har ca 21 grader inomhus.

Vid ca minus 5 grader ute så verkar jag tappa ca 3 grader mellan don och aggregat (en väg). Är det rimligt?

Isolerarat rören lite blandat.
110mm stenullsnätmatta alt.
55mm nätmatta & 95mm byggmatta (papp).
 
  • Termostat för FTX-system med visade temperaturer och luftfuktighet på en digital skärm.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Display av FTX-system som visar tilluftstemperatur 15 grader Celsius
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Låter väl hyffsat normalt med tanke på hur lite isolering det är du beskriver. Är det för kallt sätt på eftervärmaren eller isolera mer
 
Lite isolering? Trodde jag tagit i. :)
110-150mm totalt på alla rören. Till och med lagt på 95mm byggmatta på ljuddämparna.

Vad är riktlinjerna? Köper man färdiga paket så får man ju sällan mer än 50-100mm isolering med.
 
Men som sagt drar det kallt så sätt på eftervärmen eller var snål och frys ;)
 
  • Gilla
Slotte
  • Laddar…
L Luugen skrev:
Satte in ett ftx system i mitt hus i somras. Heru S 100 EC. Ligger på kallvind där jag dragit rören.
Tycker det drar kallt från donen. Tillluftstemperaturen är ca 15 grader i donen. Har ca 21 grader inomhus.
Har just mätt vid tilluftdonet i ett av sovrummen och frånluftdonet i tvättstugan.
Tilluft 20°C, frånluft: 23°C.
Åtta år gammalt hus och välisolerade ventilationsrör.
 
Tackar.
Jag får helt enkelt lägga på ett lager isolering till, 2-3 grader högre tilluftstemperatur skulle vara susen.
 
Mängden isolering är ju beroende på om rören går "utomhus"/kallvind eller mer eller mindre uppvärmt inomhus, samt inte minst hur lång sträcka. Även rördiam (omkrets) påverkar genom "värmeförlustytan".
 
  • Gilla
Johannes Carlsson
  • Laddar…
Jag tycker det är märkligt att du tappar så mkt. Har du verkligen isolerat kanalerna på korrekt sätt och kontinuerligt?
Du kan själv leka med mängden isolering och se vilket temperaturtapp du får genom parocs gratisprogram på paroc.se
 
Om man säkert vill veta hur mycket temperaturen faller från aggregat till don måste man mäta med samma termometer. Har man två olika givare eller mätare så kan de slå +/- en grad fullt normalt. Tre grader låter för mycket. Dessutom så om det är -4 ute så kanske du inte kan få varmare än 17 gr. efter växlaren? Om det är en korsväxlare så ska den göras rent lite då och då för att fungera normalt.
 
Har mätt med samma termometer vid ett frånluftsdon och ett tilluftsdon.
Ca 6C lägre tilluft än frånluft.

@jonas_t. Vad menar med korrekt och kontinuerlig isolering?
Det är två lager över allt. Försökt överlappa skarvarna så gått det går.
Antingen 2x55mm nätmatta eller 55mm nätmatta + 95mm byggmatta.
Byggmattan fick jag på plats genom att vira runt ståltråd. Gick över till byggmatta då den är billigare och enklare att lägga på.
 
Normalt lägger man den i vindsisoleringen och då blir det ju naturligtvis bra isolerat
 
Men att du har 6 gr. lägre tilluft än frånluft har ju inte med att du tappar värme i kanalerna, utan bara att växlaren inte har 100% verkningsgrad (vilket ingen växlare har) 6 gr. skillnad låter ganska normalt utan eftervärme och -4 ute?
 
  • Gilla
HasseTeknik
  • Laddar…
Även jag missuppfattade vad du menade, om du bara har 6 graders skillnad mellan tilluft och frånluft utan tillsatsvärme låter det som en normalfungerande anläggning. Kan möjligen byta ut donen för att få en bättre omblandning utan tillsatsvärme om ni uppfattar det som dragigt. Att isolera mer kommer inte hjälpa mer än marginellt.
 
Jag har mitt ftx på kallvind roternade vvxl. Samt alla rör isolerade med 80mm lamellmatta. Jag har utan extravärme 20 ut och 15 in vid -3 grader ute..
 
Ok, nu har vi olika frågor.
  • Problem med isolering
  • Verkningsgrad på värmeväxlare
Problemet med isolering visar sig om man mäter temperaturen vid utsug i rum och frånluftstemperaturen vid aggregatet. Här borde inte tempskillnaden vara mer än kanske någon grad. Man kan få mäta i flera rum för att kolla att det inte skiljer för mycket. Enda åtgärd, förbättra isolering.

Verkningsgrad på agg. Se till att ha termometrar i alla 4 rör på agg och gå sedan in här & räkna.
https://www.dimensionera.se/ventilation/varmevaxlare.php
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.