Tänk bara på att om du skall använda FTX för uppvärmning måste du ha högre luftflöde.
Kollade igenom manualen till ett av deras aggregat, Enervent anger att luftflödet bör vara 1 l/s per m2 i vanlig ventilation brukar man räkna med 0,35 l/s per m2.
 
Jag förmodar att du pratar maximaltflöde när du skriver 1 l/s per m2. Enl min uppskattning på vilket agg som skulle kunna passa vårt hus så borde 140 l/s räcka. Villan mäter 145 m2, FTX-agget vi har idag har ett flöde på 30-80 l/s så även det verka stämma med ventilationskravet på 0.35 l/s per m2 (145x0.35=51 l/s). Man undrar ju hur det ökade luftflödet kommer att upplevas i varje rum, i värsta fall får man ju "stödelda" med elelementen i sovrummen och sänka flödet från ventilationen. Jag förutsätter att Enervents FTX-aggregat går att styra manuellt i vissa lägen, så att man inte blir begränsad till för mycket automatik i styrningen.
 
Redigerat:
krypgr-direktel-ftx skrev:
Jag förmodar att du pratar maximaltflöde när du skriver 1 l/s per m2.
Det maxflödet är vad jag förstått av deras manual det luftflöde du behöver vid uppvärmning, stämmer rätt bra med dom luftflöde man hade för cirkulationsluften i äldre system för "luftburen värme".
Tänk på att du kan inte öka luftflödet så mycket i ditt befintliga kanalsystem/don då det kommer bli ljud och drag.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.