X xph skrev:
Nu skummade jag igenom stor del av tråden, så kan ha missat om det nämnts redan, men du nämner blåbetonghus.
Då finns det en betydligt större anledning att ventilera huset än bara komfort, nämligen radon.

Vi har gjort den resan. Ett blåbetonghus med höga värden på radonet och obefintligt självdrag då oljepannan ersatts med bergvärmepump.
Vi valde ett stooort FTX-aggregat som är totalt överdimensionerat sett till ventilationsbehovet, men eftersom vi också vill bli av med radonet valdes ett stort aggregat som kan ventilera bort det, utan att för den skull gå på max och skapa en massa ljud.

Bara lite fler tankar till det hela. Jag anser att man inte bör ta lätt på radon.
Dessutom, så kan man få radonbidrag med upp till 50% numera, vilket gör att överdimensioneringen av FTX-aggregat och mer därtill av kostnaderna kan täckas av bidraget: [länk]
Absolut. Radon kan ju vara farligare än vad statistiken visar. Men går man enligt strålskydsmyndigheten (alla dessa myndigheter....) så står det att vid 1000 bq/m3 har man 1 % chans att få lung cancer av radon som icke rökare.Dvs bor det 100 personer i våran villa , alla i 75 år så kommer en få lungcancer. Jämfört med ett radonsanerat hus kommer 1 av 200 få lungcancer mellan 1-75 år.
Oavsett är ju inte alla människor så rationella som jag och måste jag sälja huset är det ju bra om det är radonsanerat :).
Senaste svenska forskningen visade ju faktiskt på 0% risk för ickerökare. Riskökningen kunde endast ses vid passiv rökning samt rökning.
Jag tänker iallfall inte få panik och skynda med mitt FTX projekt bara för radonets skull och skaffa en stoooooor anläggning eller vad det nu var du ville tillägga i forumet?
 
J jajgert skrev:
Absolut. Radon kan ju vara farligare än vad statistiken visar. Men går man enligt strålskydsmyndigheten (alla dessa myndigheter....) så står det att vid 1000 bq/m3 har man 1 % chans att få lung cancer av radon som icke rökare.Dvs bor det 100 personer i våran villa , alla i 75 år så kommer en få lungcancer. Jämfört med ett radonsanerat hus kommer 1 av 200 få lungcancer mellan 1-75 år.
Oavsett är ju inte alla människor så rationella som jag och måste jag sälja huset är det ju bra om det är radonsanerat :).

Det vill säga att du får en 50%-ig förbättring av att radonsanera ;)
Kan inte bemöta de siffrorna då jag inte vet varifrån de kommer eller känner igen dem från annat håll.
Men som du säger, om man inte känner sig själv orolig för lungcancer så kan framtida köpare göra det.
Ska man radonsanera med ventilationen behövs 1 oms, dvs att all luft i huset ska bytas ut under en timme.

Syftet med mitt inlägg var givetvis omtanke, och bara en vinkling av hur jag löste problemet.
Om du syftade på "stoooort aggregat" så avsågs att jag valde en betydligt större modell än jag hade behövt välja om jag enbart gått på normala ventilationsflöden, men eftersom det krävs 1 oms för att få ned radonhalten ordentligt behöver man gå upp en storlek i aggregat, och vill man därtill att det ska gå hyfsat lugnt och tyst så blir det ytterligare en storlek större.
 
X xph skrev:
Det vill säga att du får en 50%-ig förbättring av att radonsanera ;)
Kan inte bemöta dem siffrorna då jag inte vet varifrån de kommer eller känner igen dem från annat håll.
Men som du säger, om man inte känner sig själv orolig för lungcancer så kan framtida köpare göra det.
Ska man radonsanera med ventilationen behövs 1 oms, dvs att all luft i huset ska bytas ut under en timme.
Svårt att veta hur mycket man behöver ventilera. Radonvärdet har jag koll på och praxis brukar ju vara att dubbla luftomsättningen så halverar man radonet. Jag tror ju dock att dubbla luftomsättningen i mitt fall inte är allt för svårt med tanke på att jag har ett obefintligt självdrag just nu. 3 glas fönster, trasig badrumsfläkt samt bara någon enstaka fönsterventil.
Jag har försökt leta rätt på hur mycket luftomsättning ett icke fungerande självdragshus har i snitt med det är väl svårt att räkna ut såklart hehe.... någonstans mellan skitdåligt och dåligt antagligen.

Och som du säger är det ju faktiskt positivt att ha radon om man vill modernisera sin fastighet med FTX. Då får man ju fakitkst FTX aggregaten gratis. Med lite hjälp av en ventilationsnisse kanske han kan uttnyttja rot avdraget med
 
Det blev en Flexit Notdic CL4 för min del för att det skulle kunna gå få upp på vinden genom hålet & luckan i innertaket och att det skulle finnas ett "köksfläkt" utsug på själva aggregatet med, samt lokal mobil app access till FTXn. (en brandvägg sitter mellan FTX o internet då FTXn i mitt tyckte INTE ska ha access till internet)

Det är bara nån enstaka tusenlapp oftast som skiljer små aggregat mot stora och fördelen om man tar ett stort är att man kan senare om man vill även dra ned ventilationen till källaren och att aggregatet då slipper då gå för fullt.

Så vid val av FTX är det de fysiska måtten(för att öht kunna få upp FTXn på vinden om man ska ha den där), ev framtida ventilation av källare, ev köksfläkt utsug, och ev local mobil app access.
 
  • Gilla
drömmenomlandet
  • Laddar…
Då det gället att få upp en tung FTX på vinden ... Block & Talja äger .
Om du ser till att du har minst 8 trissor och trissorna klarar 8mm lina så väger en 60kg FTX bara 7.5 kg på linan :)

Jag körde med 4 trissor och 6mm rep... Det blev alldeles för tungt egentligen men min far var med och då fick kan bestämma. Jag hade så vi kunde ha kört 8 trissor men att fippla med att trä repet i trissorna tyckte han tog för lång tid.
I efterhand skulle man tagit tiden och kört 8 tissor.

du vill ha så grov lina du kan, annars skär repet lätt in i händerna, samt så
stora trissor du har råd med. Stora trissor = lättare att få repet att snurra runt trissan vid belastning.

Idag skulle jag rekommendera minst detta:
4x 50mm dubbelblock från biltema ( https://www.biltema.se/bat/dacksutrustning/block/dubbelblock-2000021535 )
100m 8mm tågvirke från jula (PS ta tåten som är i mitten av rullen = minst strul med repet )
Har/hittar du bättre prylar ta dem.

Längd på rep blir minst takhöjd (oftast 2.4m) + 1.5m draglängd på vinden * 8 = 40m
Dessa 40m får inte ha en knut/knop på sig då knuten/knopen inte går runt trissan i blocket.
Så det går inte ta två rep o skarva dem. (lovar att jag inte gjorde det misstaget ... hmmmps :crysmile::crysmile::crysmile: )
 
H
Kan ju vara värt att göra en radonmätning, har ni +200bq kan ni ju söka bidrag på 50% upp till 50 000 räkna dock med att 5k går bort till mätning före efter samt obligatorisk radonutredning.
 
Heru 100 här.
Ingen tillskottsvärme.

Ex - 15 grader på uteluften och efter FTX ca 12 grader.

Uppskattar verkligen att inte få -15 grader blåsandes ur tilluftsdonen, rakt in i rummen.

För frisk luft utifrån behövs ju in i huset, dygnet runt.
 
Produkter som diskuteras i tråden
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.