Hej !

Självklart elektrostat !!!
Krav för värmeåtervining är 2 Mwh/år vilet innebär att om man har ett ventilatonsflöde som överstiger ca 15 l/s (medeltemp 6 °C) så skall energin i luften återvinnas. Eller om man skall följa kraven så säger dom att "du skall kunna visa att 50 % av skilnaden i energiinnehåll mellan frånluft och uteluft sparas".

Jag vet inte vilka filter du använder men avskiljningsgraden för ett F85 filter ligger enligt mina tabeller på 50 % vid 0,3 mikrometer och går relativt rätlinjigt upp till 98 % vid 2 mikrometer.

Mikrofilter mäts som du säger enligt DOP metoden men komme fortfarande inte ha 99.98 % partikelavskiljning vid riktigt små partiklar och börjar sitt tapp vid 0,3 mikrometer och blir alt sämre vid minskad partikelstorlek.

Att använda mikrofilter i ventilationsanlägningarna kostar dock mycket energi ca 200-350 pa i begynelsetryckfall vilket är i nivå med hela övriga systemet. Detta resulterar i dåliga vas klasser.

Min synpunkt kvarstår att huvud anledningen till filtrerad luft är att förhindra nedsmutsning av anlägning och inte att ge brukarna en optimal luft kvalite.

 
Till vanligt villa FTX-system verkar detta vara bra, om man nu har behovet att rena.

http://www.elfi.se/pdf/elfi_400k.pdf

Oavsett hur himla bra det är så är det i alla fall löjligt mycket svårare att rena luften om man har vanlig F-ventilation.

FTX rockar!! Förstår inte hur man kan bygga palatsliknande jättehus med all lyx och sen glömma ventilationen. Vilken miss.

I vårt fall kostade tillägget för aluminiumfönster med aluspröjsar till nybygget mer än tillägget för FTX och personligen tycker jag att FTX bör prioriteras mycket högre.

Så alla nya hus med alufönster som inte har FTX har prioriterat fel (eller fått bra pris på sina fönster)... ;)
 
Framerate skrev:
Till vanligt villa FTX-system verkar detta vara bra, om man nu har behovet att rena.

[länk]

Oavsett hur himla bra det är så är det i alla fall löjligt mycket svårare att rena luften om man har vanlig F-ventilation.

FTX rockar!! Förstår inte hur man kan bygga palatsliknande jättehus med all lyx och sen glömma ventilationen. Vilken miss.

I vårt fall kostade tillägget för aluminiumfönster med aluspröjsar till nybygget mer än tillägget för FTX och personligen tycker jag att FTX bör prioriteras mycket högre.

Så alla nya hus med alufönster som inte har FTX har prioriterat fel (eller fått bra pris på sina fönster)...  ;)
Hmm, vilket FTX-system har du? Är det till en enplans- eller tvåplansvilla? Vad kostade kalaset med montering? Verkar som du har väldigt dyrt tillägg för alu-fönster?! :surprised:
 
ulan skrev:
Hmm, vilket FTX-system har du? Är det till en enplans- eller tvåplansvilla? Vad kostade kalaset med montering? Verkar som du har väldigt dyrt tillägg för alu-fönster?! :surprised:
Hö, hö... många fönster gav dyrt tillägg för aluminium. Sen finns det andra skäl till att jag inte vill ha alu, men det hör inte hemma i denna tråden.

Tvåplanshus med Villa Vent (SystemAir) och fjärrvärme. Kommer inte exakt ihåg nu men tror det var 40000 extra för FTX.
 
e skrev:
Gräv ner ett 200 mm avloppsrör på 1-1,2 meters ljup 30-50 meter långt..

De där grova avloppsrören är ju så hiskeligt dyra. :( 1700+ moms per 6 meter 200mm rör ville en av oligopolgrossiten ha.
De går ha mindre rör oxå men då blir de några meter till.. En ac är ju inte heller gratis + driften..
 
Den största nackdelen med ftx tycker jag är bullret. I kök och badrum går det väl an, men jag har hört åtminstone tre familjer klaga på buller i sovrummen. Ljuddämpare verkar inte göra tillräckligt mycket nytta där.

Vi bodde en vecka i ett hus utrustat med ftx och där var bullret olidligt och hördes i hela huset, men jag förutsätter att det måste ha varit fel på installationen. Det kan bara inte vara normalt med så mycket buller...

Däremot verkar ftx närmast vara ett måste i hus där det är öppet till taknock. Då med ett utsug nära taket som tar hand om den varma luften som samlas alldeles under taket.
 
En korrekt installerad FTX (Eller f-vent etc.) skall inte bullra.
Korrekt monterade och dimensionerade ljudfällor, rätt kanalstorlekar, rätt don, rätt monterat aggregat/fläkt och korrekt injusterad anläggning = tyst anläggning.

Så se till att du får en vent-firma till hjälp, man ser alldelels för ofta bl.a. snickare som "leker" ventilationare och gör bedrövliga anläggningar.
 
A
MG68 skrev:
Oj, svårt, vi är i precis samma sits.
Just nu inne på enkel F-vent., men vi tar nog in ett pris på en FTX anläggning också.
Tror inte att det är ekonomiskt försvarbart med FTX med de priser jag sett på dessa sidor för FTX (för oss skulle ett FTX isåfall betala sig först på 25-30 år).
Dock verkar FTX ha något bättre komfort, men å andra sidan skall filter och inkanaler skötas ordentligt.
Svårt! ???
Åtminstone hemma så är fjärrvärme bra om man har ett kråkslott. Det ska gå åt mycket värme. Är det ett nybyggt och isolerat hus är inte fjärrvärme bra. Det blir bara onödigt dyrt.

FTX brukar kunna energiförsörja huset stor del av året till en låg kostnad. Brukar behöva en del tillägg de kallaste dagarna men då med elpatron eller om man installerad vedeldning så går det bra men kan bli lite ojämnt med värmen.
 
FTX är inte ett värmesystem så någon tillsatser behövs såklart
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.