herun har ca 80% verkningsgrad samt inga för och efter värmare. fläktmotorerna är utbytbara och att filtren är av standardmått samt att tillverkaren är en av nordens största fläkt och ventiltions tillverkare. samt att herun kom på delad första plats med ett betydligt dyrare aggregat i ett tidigare disskuterat test här på forumet
 
Hej,
Intressant diskussion!
Antar att det ni resonerar kring är nya anläggningar. Finns det några synpunkter på en anläggning från 1981. Vi ska flytta in i ett hus från -81 med FTX, och man vill ju att det ska funka så bra som möjligt med ventilationen.
Håller den måttet tro?? ???

/Daniel
 
Måste bara fråga en sak om dessa FTX system...

Blir det undertryck eller övertryck i huset med ett sådant system???

Och vad kostar ett komplett system??
 
Vad har Heru för verkningsgrad?

T e x Systemair har ett aggregat som heter VM1 eller nåt, det har 90 % i verkningsgrad!!! Tyvärr måste det sitta i uppvärmt utrymme men ändå. Kan vara värt det ifall man har den återvinningen!?
Heru har som någon skrev 80% verkningsgrad. Enligt Östbergs datablad skall den ge 77-79%, mina egna mätningar under 1,5 vintrars drift ger ca 80% oberoende av utetemperatur. Heru har en roterande värmeväxlare som är okänslig för påfrostning vid normala luftfuktigheter i lokalen.
De flesta andra har någon form av plattväxlare i medströms utformning vilka har höga verkningsgrader så länge ingen påfrostning sker. Under kallare delen av vintern går vanligen någon sorts avfrostningsautomatik i intervaller vilket innebär sämre verkningsgrad under den perioden.
Återvinningen över en säsong blir bättre med en roterande värmeväxlare även om nominella temperaturverkningsgraden på ex VM1 eller Villavent är högre.
Dessutom fås olägenheter med avfrostning via t ex reducerad tilluft vissa tider.
Har dock ingen egna erfarenheter av andra villaaggregat, finns några här på forumet? Heru verkar en del ha installerat.
 
Hmm, menade förstås motströms inte medströms.
Gjorde ett besök på Systemairs hemsida, såg att dom har ett aggregat med rotor, VR, ser likadant ut som VM i övrigt. Där ser man, det händer saker hela tiden...
 
När slutar det stå nykomling där uppe till vänster? 50 inlägg skrev någon.
 
Är det någon som vet vad VM resp VR kostar?
 
Greger skrev:
När slutar det stå nykomling där uppe till vänster? 50 inlägg skrev någon.
Jo, 50 inlägg stämmer.
 
Postad av: MP Postad den: Idag kl 00:02
Är det någon som vet vad VM resp VR kostar?
Jag ska kolla upp det med våra säljare.

Gjorde ett besök på Systemairs hemsida, såg att dom har ett aggregat med rotor, VR, ser likadant ut som VM i övrigt. Där ser man, det händer saker hela tiden...
Jag har själv ingen erfarenhet av VR aggregaten då dessa tillverkas i vår norska fabrik, så jag kan inte säga bu eller bä (men självklart är Systemairs produkter bäst ;D)

Heru har som någon skrev 80% verkningsgrad. Enligt Östbergs datablad skall den ge 77-79%, mina egna mätningar under 1,5 vintrars drift ger ca 80% oberoende av utetemperatur. Heru har en roterande värmeväxlare som är okänslig för påfrostning vid normala luftfuktigheter i lokalen.
Temperaturverkningsgradformeln är:
n=(ti-tu)/(tf-tu)
ti = tilluften temperatur efter återvinning
tu = uteluftens temperatur
tf = frånluftens temperatur innan återvinning
Så det är omöjligt att få 80% verkningsgrad oberoende på utetemperatur om inte någon annan temperaur ändras eller om det är för dåliga temperturgivare.
 
Aha! Matarese! :)

Du jobbar alltså Systemair? Först blev jag helt snurrig när jag gick in på hemsidan, för det var ju Villavent rakt igenom, men tydligen är det någon form av namnbyte eller något åt det hållet, eller hur?

Vi ska (förmodligen - 99% säkra) bygga ett nytt hus med Villavent (eller vad det nu heter).

Något att tänka på så att det blir rätt? Eller det BLIR rätt ändå?

Kan tänka mig att friskluftsintagets placering är viktig och där lär jag vilja ha synpunkter så att det hamnar så bra som möjligt. Sen funderar jag på det här med sommarblock. Det ingår alltså inte någon förbikoppling av uppvärmningen utan det kostar extra, eller?

Och en fundering till, men du är kanske helt fel person vad vet jag, vi kommer att ha garage i boningshuset, hur fungerar ventilationen där? Både till och frånluft eller endast frånluft?

Så Systemair är bäst. Så bra! ;)
Jag som sprider så positiv reklam för FTX här på forumet kan väl få lite extra rabatt. ;D


 
Är det någon som vet vad VM resp VR kostar?
VM aggregaten är dyra, det är det som talar emot :'(
VR & VX håller däremot konkurrensmässiga priser. Kan tyvärr inte komma med några priser då de priser vi har är till grossister.

Först blev jag helt snurrig när jag gick in på hemsidan, för det var ju Villavent rakt igenom, men tydligen är det någon form av namnbyte eller något åt det hållet, eller hur?
Villavent är/var ett varumärke och produkter som låg under det har ändrats till Systemair. Vi håller på att sammla ihop varumärkerna och försöka sälja under namnet Systemair (fd Kanalfläkt AB)

Kan tänka mig att friskluftsintagets placering är viktig och där lär jag vilja ha synpunkter så att det hamnar så bra som möjligt. Sen funderar jag på det här med sommarblock. Det ingår alltså inte någon förbikoppling av uppvärmningen utan det kostar extra, eller?
Placera tilluftintaget på skuggsidan, för man vill inte ta in varm sommarluft in i huset på sommaren.
Man kan tillverka ett eget sommarblock rätt enkelt med lite plåt...

Och en fundering till, men du är kanske helt fel person vad vet jag, vi kommer att ha garage i boningshuset, hur fungerar ventilationen där? Både till och frånluft eller endast frånluft?
Sysslar inte så mycket med istallaion men några tips har jag: Om man har frånluft från garaget inkopplad till en roterande växlare så kan man få tillbaka avgaser in i huset :'( På vintern kan det blir väldigt fuktigt om man parkerar en snöig bil i garaget, det bästa då är att ha en fuktstyrd frånluftfläkt i garaget (ingen badrumsfläkt)

 
Jag har läst debatten efter denna fråga och blir ganska fundersam över hur reglerna följs. Det står tydligt att inga tillverkare får göra inlägg, indirekt reklam, men det finns flera inlägg som säger att ett visst märke på aggregat är bäst och berättar att man arbetar för ett företag i branschen.

Jag känner ägaren till firman som omnämns i det andra inlägget, där det sägs att det finns bra förklaringar på hans webbplats. Den som skrivit detta inlägg har ingen koppling till hans firma, och jag vet att ägaren själv gärna skulle ge sig in i debatten men han respekterar att han inte är välkommen.

Jag vill inte heller göra reklam för ett visst märke men tycker att ni ska jämföra FTX-aggregat ordentligt, inte bara gå på billigast pris eller mest kända namn i Sverige.

 
Spiralum skrev:
Jag har läst debatten efter denna fråga och blir ganska fundersam över hur reglerna följs. Det står tydligt att inga tillverkare får göra inlägg, indirekt reklam, men det finns flera inlägg som säger att ett visst märke på aggregat är bäst och berättar att man arbetar för ett företag i branschen.

Jag känner ägaren till firman som omnämns i det andra inlägget, där det sägs att det finns bra förklaringar på hans webbplats.  Den som skrivit detta inlägg har ingen koppling till hans firma, och jag vet att ägaren själv gärna skulle ge sig in i debatten men han respekterar att han inte är välkommen.  

Jag vill inte heller göra reklam för ett visst märke men tycker att ni ska jämföra FTX-aggregat ordentligt, inte bara gå på billigast pris eller mest kända namn i Sverige.
Lite lurigt, det kan jag hålla med om. Matarese har väl hållt sig hyfsat neutral men det är helt klart en vinglig balansgång.
 
Oj ;) Jag hade visst sparat en OBS 6 mån gammal prisuppgift från en större leverantör i mälardalen enligt följande: OBS byggsats, inklusive ritning, kanaler, don, mm
Produkt: Byggsats-VX 500 E för 2 plan, max 225 kvm, - vind
Pris: 37.125,00 kr

Den ger väl i alla fall en liten vink om prisbilden....
 
Det här verkar ju intressant, men ljudnivån då? Hur mycket låter ett nytt system egentligen? Jag kan tillägga att jag HATAR fläktljud...
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.