Jag skulle ta en ETL 10 10 W/metern och styra med en elektronisk termostat, den är lite dyrare än dom på varuhusen, men dom är på ca 5 W/metern, Där VVB är så blir det att spika in i en låda med isolering runt, lika med rören. Om VVB står på lägsta värme fryser den inte och kostar inte många kronor i drift om inget uttag görs Var i landet är du och hur många meter behöver du
 
J jonaserik skrev:
Jag skulle ta en ETL 10 10 W/metern och styra med en elektronisk termostat, den är lite dyrare än dom på varuhusen, men dom är på ca 5 W/metern, Där VVB är så blir det att spika in i en låda med isolering runt, lika med rören. Om VVB står på lägsta värme fryser den inte och kostar inte många kronor i drift om inget uttag görs Var i landet är du och hur många meter behöver du
Är i Stockholms skärgård. Skulle tro att det blir 6 meter till badrummet och 4 meter till köket. Har inte dragit än så jag har inte mätt mer noga än så. Ska dit under julen och ta mått.
 
G gostalj skrev:
Är i Stockholms skärgård. Skulle tro att det blir 6 meter till badrummet och 4 meter till köket. Har inte dragit än så jag har inte mätt mer noga än så. Ska dit under julen och ta mått.
Kör rör i rör då det är enkelt att tina genom att dammsuga varmluft genom skyddsröret om det fryser. I övrigt isolera väl med rörisolering och låda samt värmekabel virad runt rören utifall att.
 
  • Gilla
7ender
  • Laddar…
S Specterbyrde skrev:
Kör rör i rör då det är enkelt att tina genom att dammsuga varmluft genom skyddsröret om det fryser. I övrigt isolera väl med rörisolering och låda samt värmekabel virad runt rören utifall att.
Ja det är ju en smart lösning. Så får det bli. Buntar ihop varmt och kallt rör med en kabel och drar sedan rör-i-rör. Lägger isolering runt om utanpå rör-i-rör. Då håller det säkert men om det blir strömavbrott och fryser ändå så är det ju enkelt att tina.
 
Nu en undran bara, detta med rör i rör, är det inte PEX i slangarna och är lika som slangar till GV. Slangar som är ingjutna i en platta tål inte att frysa, då dom inte har blåst ur eller med frostvätska frusit sönder. Spruckit och t.o.m spräckt plattan. Bara ni som vet ska uttala sig om det med att ha PEX under ett hus och dom fryser, sprängs dom eller det lika som PEM-slang, så inga gissningar nu. Klart kopparrör spricker direkt när dom fryser, så vad är alternativet. Sen tror jag inte på att tina upp något med dammsugare och tro att det går att blåsa i skyddslangen. Det behövs nog mer än så. Enda säkerheten är V-kabel i rören, exklusivt ett längre strömavbrott.
 
J jonaserik skrev:
Nu en undran bara, detta med rör i rör, är det inte PEX i slangarna och är lika som slangar till GV. Slangar som är ingjutna i en platta tål inte att frysa, då dom inte har blåst ur eller med frostvätska frusit sönder. Spruckit och t.o.m spräckt plattan. Bara ni som vet ska uttala sig om det med att ha PEX under ett hus och dom fryser, sprängs dom eller det lika som PEM-slang, så inga gissningar nu. Klart kopparrör spricker direkt när dom fryser, så vad är alternativet. Sen tror jag inte på att tina upp något med dammsugare och tro att det går att blåsa i skyddslangen. Det behövs nog mer än så. Enda säkerheten är V-kabel i rören, exklusivt ett längre strömavbrott.
Jag har PEX idag som frusit massor med gånger. Inte ingjutna utan fritt hängande i isolering. De har inte spruckit och det var informationen jag fick när jag köpte dem. Hade före det kopparrör och de sprack. Däremot skricker alla kopplingar.

Ska dock bli skönt att byta till något som inte fryser.
 
Varken koppar-, eller pexrör fryser sönder så lätt. Det som fryser sönder först är kopplingarna. Finns inga kopplingar i närheten så spricker dock kopparröret nästan alltid. Pexröret kan klara det, men det blir ju defformerat, och försvagat. Så man kan inte säga att det är okej att det fryser ibland. Har man rörirör så har man ju ett extra skydd.
Men gör så det inte kan frysa, istället för att förlita dig på att det brukar hålla.
Finns det inga möjligheter att ta bort en trossbottenskiva, samt isolering, och lägga rören precis under golvplankorna? Eller ska rören dras tvärtemot golvreglarnas riktning?
 
  • Gilla
gostalj
  • Laddar…
Även med en tät krypgrund kan det bli minusgrader.

Vi har fritidshus med tätad grund och avfuktare (förre ägaren lät göra detta) I dagsläget har vi bara sommarvatten, men har fått kommunalt vatten till tomtgränsen nu och skall få det grävt på tomten någon gång i vinter eller till våren. Jag har i 3 år sedan vi köpte huset mätt temperaturen i krypgrunden med wifi kopplad temometer. Det har som kallast varit ca -1 grad där. Det var samtidigt ca -20 utomhus, men bara i några timmar. Vi håller underjhållsvärme på +10 i huset. Men jag antar atrt temperaturen i grunden skulle sjunka ytterligare om det är kallt längre.

Jag tänker nu för det kommunala vattnet dra vattnet mot marken och lägga 10 cm frigolit öveer, tänker spåra för slangen i frigoliten. Srdan där den skall gå upp, tänker jag mig en "låda av frigolit mellan mark och bjälklaget, med kanske 30x30 cm mot marken. Jag tänker att marken tillför viss värme.
 
  • Gilla
gostalj
  • Laddar…
S Specterbyrde skrev:
Kör rör i rör då det är enkelt att tina genom att dammsuga varmluft genom skyddsröret om det fryser.
En tanke bara:
Varifrån kommer varmluften man suger?

Jag skulle nog vänt på dammsugaren (en sån där man kan flytta slangen till utblåset) och blåst varmluft.
Dammsugaren värmer luften själv och luften blir varmare och man gör det inifrån huset.
 
  • Gilla
gostalj
  • Laddar…
D Dilato skrev:
En tanke bara:
Varifrån kommer varmluften man suger?

Jag skulle nog vänt på dammsugaren (en sån där man kan flytta slangen till utblåset) och blåst varmluft.
Dammsugaren värmer luften själv och luften blir varmare och man gör det inifrån huset.
Ännu bättre. Har som röris bara sugit luft igenom och oftast på nolltid fått bort frysning.
 
  • Gilla
gostalj
  • Laddar…
Hej
Jag har värmekablar i rör frånejektorpumpen till brunnen, det fungerar väl, men är 32mm slang, det är lite överskott på kabeln som jag lindat runt pump och tryckvakt.
Mellan hydrofor och hus har jag utanpåliggande värmekabel med inbyggd termostat och 32mm slang som ligger i isolering av både liggunderlagsmaterial och gullfiber.

Problemet jag upplever med inbyggd termostat i värmekabeln är osäkerheten på om den fungerar, där är det tydligare på vanlig värmekabel.
Lägg in en termometer med lång kabel för avkännaren där du tror att det är som kallast så har du lite koll.

Finns slang med lite isolering på skulle jag vilja ha det på varmvattenledningen så kallvattnet inte kyler varmvattnet och viceversa.
Bunte sen ihop bägge slangarna med värmekabeln och linda/omfamna paketet med lämplig isolering.
Att bygga in allt i golvet skulle jag aldrig göra på grund av risken för läckage, bättre det sker rakt ner utan skador....

Lycka till
/Workingclasshero
 
  • Gilla
gostalj
  • Laddar…
Jonatan79 Jonatan79 skrev:
Kan du isolera grunden från insidan? Har du bilder eller planritning?
Isolera en krypgrund? Hur tänkte Du där?
 
Christer G.V. Christer G.V. skrev:
Isolera en krypgrund? Hur tänkte Du där?
Läste du vidare? Tex inlägg #5-6?
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.