Jag har en "vanlig" FMM vattenutkastare på mitt hus, och till den har jag en rätt lång slang inkopplad.
Detta gör att det sprutar ut rejält med vatten och skvätter ner både personer och fasaden när allt tryck skall dräneras ut då man stänger av vattenkranen.

Min fråga är såldedes om någon kan tipsa om en fryssäker vattenutkastare som har ett utlopp där man kan sätta en dräneringsslang för att ta hand om allt vatten. Jag har inte sett någon, men visst borde det finnas... alternativt en plasthätta eller liknande som man kan trä på.

Tacksam för alla förslag.
 
Öppna munstycket på slangen när du vrider det sista på utkastaren för att tömma den. Då blir det inte så mycket som behöver gå ut vid utkastaren.
 
  • Gilla
Anders243
  • Laddar…

Bästa svaret

  • Gilla
Anders243
  • Laddar…
Det var smart. Och fryskyddet kommer visst att funka. I alla fall den kritiska delen i väggen.
 
@useless då måste man koppla loss slangen precis när kranen stängt men innan dräneringen öppnat.
Den där snabbkopplingen med stoppfunktion fungerar bara när inget är inkopplat, så fort något är inkopplat är det öppet åt bägge håll.
 
Ok, den dränerar sig automatiskt varje gång man stänger kranen. Ja då löser inte den kopplingen problemet.
Det låter som en dålig konstruktion...
 
Tack allesammans för bra svar!

Jag brukar redan idag hålla munstycket öppet då jag stänger av vattnet, men det brukar ändå skvätta en hel del. Men att ha en backventil efter utkastaren men före gardenakopplingen är ju brilljant. Precis vad jag vill! :)

Tack för tipset.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.