J jonaserik skrev:
Kan bara svara för mig själv om kulventil, alltid öppen på vintern och - 20 ute och nu 20 år och ingen ventil frusitt sönder
Skåne max 14 minus
2 sönderfrusna ventiler
Ena var stängd men inget vatten i slangen.
Den andra var öppen.
Om jag inte glömmer så ska jag fota imorgon
 
  • Gilla
Dilato
  • Laddar…
A Alexn72 skrev:
Skåne max 14 minus
2 sönderfrusna ventiler
Ena var stängd men inget vatten i slangen.
Den andra var öppen.
Om jag inte glömmer så ska jag fota imorgon
Med stängd så är det vatten i hålet och när det fryser så sprängs hela ventilen med att spricka.
Med slang kopplad kan det vara vatten kvar i ventilen och har det ingen betydelse stängd eller öppen
 
C Cunningham skrev:
Har en vedeldad bastukamin av modellen Harvia M3 med inbyggd vattenbehållare på 22 L i framkant. Brukar alltid tömma behållaren på vatten när kaminen svalnat när det är minusgrader. Men klarar den att frysa ? Sitter en kran på ena sidan för att kunna tappa vattnet, dom brukar ju vara känsliga. Borde vara flera som sitter på småtimmarna och tömmer vattnet... eller är jag för försiktig (ensam). Någon som vet av egen erfarenhet ?
Jag tömmer men det som inte rinner ut av sig själv får vara kvar. Lämnar kranen öppen för det mesta, inte alltid. Det har funkat nu i 14 år utan att det frusit sönder. Har man badat på eftermiddag/kväll så behöver man inte tömma förrän morgonen efter. Har aldrig varit med om att det frusit under natten. Men skulle man glömma att tömma tanken och det fryser när den är någorlunda full så kommer det garanterat att börja läcka.
 
Men är det någon med egen erfarenhet som det frusit sönder för ? Behållaren kan det knappast vara något problem med. det ska isåfall vara kranen. Men morgonen efter så kommer man förhoppningsvis ihåg att tömmma 😂
 
Ska vara Alexn72 då som det frusit för. Men var det i en bastu ?
 
Båtar har kanske mindre toleranser etc i en ventil. Läckage av ventil under normalt användande är ju där väldigt olyckligt. Om kranen börjar läcka i en bastu är kanske inte lika dramatiskt, därför kanske ventilen ev kunde göras mer stabil vid minusgrader. Men jag vet inte..... Någon som har en sönderfrusen ventil/ kran i en bastu ?
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.