electroluxaren skrev:
förstår du inte detta kan jag inte hjälpa dig
Förstår , det med kondenseringstrycket är naturligt men det övriga då.
Det var det med det övriga , det var det med skrönor som jag frågade efter.
En kort fråga i det hela. Är det sant att ett kyl/frys med gemensam kompressor går i stå om tempen på omgivningen understiger - 6 C eller är det falskt. Liknar detta med TS fråga och iskall kompressor som mår illa av bli tex -15 C på
 
electroluxaren skrev:
Man märker det på att kompressorn går hela tiden under +15C och det blir inte kallare än -14C i frysen samt att den då larmar om den funktionen finns. till slut kommer frystemperaturen möta omgivnings dito.
Jag vet inte vilka frysar som är så kinkiga. Men det gäller definitivt inte alla. De gånger jag stött på problem har det varit kombinerad kyl och frys. För det mesta har då problemet varit att det blir rätt temperatur i kylen och för varmt i frysen. Men en gång när jag sänkt värmen när jag var borta en vecka så var det 5º i köket, -15º i kylskåpet och -40º i frysen. En frys som står i ett fåtal plusgrader har jag aldrig haft problem med.
 
A
T Thommy Larsson skrev:
Frysen som ska klara -15 står i ett icke uppvärmt utrymme men nästan hela tiden är det varmare än -15. Jag tänker att de relativt få ggr tempen tillfälligt går under -15 skulle man bryta spänningen till frysboxen, maten hålls förstås kall ändå om omgivningstemperaturen är lägre än - 15. Och när det blir lite varmare igen går frysen igång som vanligt.
Jag tänker ändå att det kunde funka
men den kommer inte att ge något tillskott i kyla under +14C vissa +10C så det är bättre att stänga av den vid +10C i så fall
 
B
@electroluxaren

Du har rätt om förångningstemp/kondensering. De frysar som klarar kallare än 15c omgivningstemp, är det i princip bara ett annat köldmedium de valt eller är det något annat i designen som de gjort om också för att det ska fungera? (T.ex. partiell bypass av kondensorn)
 
A
A Avemo skrev:
Jag vet inte vilka frysar som är så kinkiga. Men det gäller definitivt inte alla. De gånger jag stött på problem har det varit kombinerad kyl och frys. För det mesta har då problemet varit att det blir rätt temperatur i kylen och för varmt i frysen. Men en gång när jag sänkt värmen när jag var borta en vecka så var det 5º i köket, -15º i kylskåpet och -40º i frysen. En frys som står i ett fåtal plusgrader har jag aldrig haft problem med.
Alla frysar med R600A som köldmedie och utan extra anordningar för att säkerställa kondenseringstemperaturen slutar att ge kyla på den varma sidan av 0
 
A
B BSOD skrev:
@electroluxaren

Du har rätt om förångningstemp/kondensering. De frysar som klarar kallare än 15c omgivningstemp, är det i princip bara ett annat köldmedium de valt eller är det något annat i designen som de gjort om också för att det ska fungera? (T.ex. partiell bypass av kondensorn)
de kan ju ha en kondenseringsfläkt men det ser man sällan nu på konsument frysar för den drar ju för mycket ström, flera W
 
A Avemo skrev:
En frys som stå i ett fåtal plusgrader har jag aldrig haft problem med.
Det är det jag menar och skrev, övrigt som sägs , ska den stå i - 15 C och inte i drift , ingen fara den tinar upp. men med drift och startar upp i den tempen så är det nog ingen livslängd kvar att tala om.
 
A
J jonaserik skrev:
Förstår , det med kondenseringstrycket är naturligt men det övriga då.
Det var det med det övriga , det var det med skrönor som jag frågade efter.
En kort fråga i det hela. Är det sant att ett kyl/frys med gemensam kompressor går i stå om tempen på omgivningen understiger - 6 C eller är det falskt. Liknar detta med TS fråga och iskall kompressor som mår illa av bli tex -15 C på
TS har en ren frys.

på kyl/frysar med en kompressor beror det på hur den styrs, det vanligaste för att det är det billigaste styrs detta av en termostat i kylen, då stängs hela skåpet av vid +5C, och startar igen vid +7C och frysen tinar.

sen finns det ju mer sofistikerade lösningar med separat styrning kyl resp frys
kompressorn kommer då att gå hela tiden när omgivningstemperaturen är negativ
 
  • Gilla
jonaserik
  • Laddar…
Ok vi är sams
 
A
J jonaserik skrev:
Det är det jag menar och skrev, övrigt som sägs , ska den stå i - 15 C och inte i drift , ingen fara den tinar upp. men med drift och startar upp i den tempen så är det nog ingen livslängd kvar att tala om.
J jonaserik skrev:
Det är det jag menar och skrev, övrigt som sägs , ska den stå i - 15 C och inte i drift , ingen fara den tinar upp. men med drift och startar upp i den tempen så är det nog ingen livslängd kvar att tala om.
Okay
du har alltså en frys som är inställd på -15C
den är igång och förväntas stängas av när omgivningstemperaturen oxå blir -15C
när omgivningstemperaturen ånyo blir högre än -15C kommer den troligen att starta.
Vad händer då? inte mycket öht. likt en bil.
kompressorn får inget mottryck dvs belastas inte och den kommer inte heller att kyla innehållet i frysen. oljan är syntetisk så inga smörjproblem.
Det absolut värsta som kan hända är att innehållet är varmare än utsidan, vilket inte kan ske i detta scenariot, och att allt köldmedie samlats i kompressorn vilket skulle kunna göra att kompressorn suger vätska i stället för gas vilket medför ventil sallad/totalras. men nu är produkter med R600A underfyllda jämfört med tex R134A så risken att vätskenivån skulle gå över insuget till kompressorn får anses vara uteslutet.
 
A
J jonaserik skrev:
Ok vi är sams
alltid
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.