Darling McFluff Darling McFluff skrev:
Hur vet du att det är stora/mycket pengar?

Hittar inte att TS specat värderingen av marken.
Om du bemödigat dig att läsa TS första inlägg dvs trådstarten så skriver TS om att marken är värd dubbelt mot husbygget.
Så var mycket enkelt att finna informationen men du är kanske usel på att leta?

Ett husbygge är 2 miljoner eller mer.
Mer sannolikt att husbygget är minst 3 miljoner så då är det åtminstone i min värld stora pengar.
 
R Ralf_11 skrev:
Hej,

Min fru äger det land vi nu ska bygga ett hus (vårt huvudsakliga boende) på. Landet är en gåva till henne från hennes föräldrar.

Som säkerhet för banklånet har vi landet (som är värt 2x husbyggnationen). Vi båda står för banklånet.

- Vad ser ni för (framtida) problem med detta?
- Vad händer om vi skiljer oss om 10 år? Om vi då säljer, hur regleras vad landet är värt (hennes) och vad huset ar värt (som jag bör ta del av såväl ökning som minskning)?
- Ngt annat vi bör tänka på?


Tack på förhand!
Hur har det gått med detta? Är nyfiken på hur ni löste det efter att ha pratat med jurist, då jag själv är i liknande sits där jag och sambon tänkt bygga på gården han ärvt (som är alldeles för dyr för mig att köpa in mig på med all tillhörande skog osv). :)
 
Jonatan79 Jonatan79 skrev:
Om ni är gifta äger ni 50/50 av HELA fastigheten, inkl det du kallar land som heter mark/tomt. OM inte gåvan är villkorad som enskild egendom från fruns föräldrar
Vill uppmärksamma dig på att Jonathan79 har fel.
Ni äger inte alls 50/50 av hela fastigheten.
Din fru äger den helt själv oavsett att ni gifter er.
Helt annan sak är att den skulle kunna vara del av giftorättsgods om det inte som i ditt fall skyddas av äktenskapsförord eller förbehåll i gåva, arv eller testamente.
 
  • Gilla
Räknenisse och 3 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.