catherineb catherineb skrev:
Nytt hus byggt 2017. Vi har FTX-ventilation, så bättre blir det nog inte. Ska göra som föreslagit och dra upp ventilationen
Nej, det är helt fel. Som sagts innan, den extrema tempdiffen gör att kylan letar sig in i hörnen på rutan.
Ni har troligen inte för mycket fukt i luften. Kolla med en iskall drink, där får man också imma på utsidan glaset. Och om drinken skulle vara -25C så får du en isbeläggning.
Luften i rummet står stilla och lyckas inte värma hörnet i karmen tillräckligt. Ställ en liten bordfläkt (utan värme) i fönstret och problemet försvinner.
 
Det var frost, jag skrapade bort den med naglarna. Vi drog upp ventilationen och då smälte det, och kunde torkas bort.
 
T Thomas_Blekinge skrev:
Nej, det är helt fel. Som sagts innan, den extrema tempdiffen gör att kylan letar sig in i hörnen på rutan.
Ni har troligen inte för mycket fukt i luften. Kolla med en iskall drink, där får man också imma på utsidan glaset. Och om drinken skulle vara -25C så får du en isbeläggning.
Luften i rummet står stilla och lyckas inte värma hörnet i karmen tillräckligt. Ställ en liten bordfläkt (utan värme) i fönstret och problemet försvinner.
Som jag skrev tidigare så får man imma på en yta som håller 2 grader eller kallare givet RH på 30% eller högre och en inomhustemperatur på 20 grader.

Grejen är att utan tillförd fukt och med en antagen utomhus RH på 100% (worst case) och -25C så blir inomhus RH vid +25 grader ofattbart låga 2%. I praktiken blir det inte så ens i ett tomt hus då fuktbuffrande material (främst trä och tyger) släpper ifrån sig fukt som de lagrat från fuktigare årstider.

I ett normalt ventilerat hus i Norrland i februari med en utomhustemperatur på -25C så kan man inte räkna med högre RH än 15-20%, om ens det. Då menar jag med tillförd fukt i form av dusch, bad, matlagning, människor osv.
 
catherineb catherineb skrev:
Hej alla glada amatörer och experter! Idag har jag en fundering över frost på insidan av våra fönster:

[bild]

Det är förvisso -25 ute ich +25 inne, men ska det bli frost på det här viset? Huset är byggt 2017, och fönstren är såklart sprillans nya...
Hej!

Helt normalt om man har stålspacer i fönstren.

Ni har en så kallad stålspacer mellan glasen, detta fungerar som en köldbrygga därför har dom flesta leverantörer bytt till varmkants-spacer för att reducera risken för invändig kondens och för att skapa en jämnare temperatur på fönsterglaset.

Ert problem är att varm luft möter ett väldigt kallt glas och då uppstår kondens. Har en bekant som har två 3-glasfönster hemma. Ett med varmkant, ett men stålspacer. Blir aldrig kondens där han har varmkant men på det med stålspacer förekommer det kalla dagar.

Problemet behöver så klart inte uteslutande bero på det, men jag kan lova att det är en stark bidragande faktor. Andra saker som är viktigt är så klart ventilation och värme i rummet.
 
  • Gilla
hscn
  • Laddar…
Har ni gardiner fördragna så att den varma rumsluften inte kommer åt hörnen?
 
  • Gilla
TomBombadill och 1 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.