Hej alla glada amatörer och experter! Idag har jag en fundering över frost på insidan av våra fönster:

Frostbildning i hörnet på ett nytt fönster med utsikt mot snötäckt landskap.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Det är förvisso -25 ute ich +25 inne, men ska det bli frost på det här viset? Huset är byggt 2017, och fönstren är såklart sprillans nya...
 
Då är det 50° differens mellan ytorna på glaset..
I vilket utrymme är detta? ventilation?
 
GoForIt GoForIt skrev:
Då är det 50° differens mellan ytorna på glaset..
I vilket utrymme är detta? ventilation?
Alla fönster i hela huset! FTX vent
 
Det är fönsterkarmen som leder in kylan och kyler glaset runt kanterna. fönster karmen är ju bara ~10cm trä, varav 6-7cm utanför den innersta rutan. Detta isolerar betydligt sämre än de tre glasen. Det är därför du bara får frost längs kanterna.
Jag vet inte om detta är normalt, Vi har samma fönster i vårt hus, men jag har aldrig sätt detta fenomenet. Dock tror jag aldrig vi har haft -25 här nere i söder.
 
För lite ventilation, under dessa förutsättningar?
Sedan ser jag att ni bor i Västerbotten, och då får man ju ta hänsyn till tuffare förutsättningar..
 
Är huset nytt eller äldre?
Om det är ett äldre hus som ni bytt fönster på och inte gjort något åt ventilationen så är nog huset för tätt.
 
GoForIt GoForIt skrev:
För lite ventilation, under dessa förutsättningar?
Sedan ser jag att ni bor i Västerbotten, och då får man ju ta hänsyn till tuffare förutsättningar..
Ja, redigt kallt här emellanåt. Ja, vi kanske borde dra upp ventilationen då?
 
H Holmspel skrev:
Är huset nytt eller äldre?
Om det är ett äldre hus som ni bytt fönster på och inte gjort något åt ventilationen så är nog huset för tätt.
Nytt hus byggt 2017. Vi har FTX-ventilation, så bättre blir det nog inte. Ska göra som föreslagit och dra upp ventilationen.
 
catherineb catherineb skrev:
Ja, redigt kallt här emellanåt. Ja, vi kanske borde dra upp ventilationen då?
Kanske behöver man även undersöka andra möjliga problem.. typ isoleringsgrad för ventilationsrör. Risk för kondens som ger ökad luftfuktighet?
 
Detta fenomen lär du få leva med. Treglasföster isolerar nog bra mitt på glaset (där man mäter), efter kanterna finns metallisterna som ger en effektiv köldbrygga. Får du frost på insidan är det naturligtvis minusgrader på insidan. Satsade på treglasfönster vid ett husbygge för många år sedan, ett stort misstag.
 
  • Gilla
hsd
  • Laddar…
hscn hscn skrev:
Detta fenomen lär du få leva med. Treglasföster isolerar nog bra mitt på glaset (där man mäter), efter kanterna finns metallisterna som ger en effektiv köldbrygga. Får du frost på insidan är det naturligtvis minusgrader på insidan. Satsade på treglasfönster vid ett husbygge för många år sedan, ett stort misstag.
Vad skulle man ha valt istället för treglas då?
 
Det är endast försumbar skillnad på tvåglas och treglas.
Det finns fönster med bruten köldbrygga i karmen. De är lite bättre, men inte så mycket.

Du får nog leva med detta, -25 är det inte så ofta.
 
catherineb catherineb skrev:
Vad skulle man ha valt istället för treglas då?
I nuvarande hus har vi vanliga kopplade fönster med enkelglas i bågarna. Ingen kondens på insidan, inga svindyra byten av glaspaket p. g. a. "punktering". Ingen eller marginellt höjd uppvärmningskostnad. Jag ser bara fördelar.
 
Är det verkligen is på insidan. Låter märkligt. Jag har någon gång sett lite fukt längst ner på fönstrena i sovrummen när man legat och sovit en hel natt, men då stiger ju luftfuktigheten på grund av utandningsluften från flera personer. Att det skulle vara så i hela huset tycker jag inte verkar normalt. Nu har det visserligen aldrig varit -25 här där jag bor. Men -20 har det varit någon enstaka gång.

Jag tippar på att det är byggfukt som gör att ni har förhöjd luftfuktighet inomhus. Huset är mindre än 1 år gammalt så det vore inte helt konstigt. Det räcker med ett RH på 30% (eller högre) för att det ska kondensera på en ruta som är 2 grader eller kallare.
 
Jag ser ingen is eller frost på fönstret, endast kondenserad fukt, alltså vatten.
Så min diagnos är att byggaren har slarvat med isoleringen/drevningen runt fönstren.

Åtgärd: Klaga hos byggaren, bryta upp fönstersmygarna och täta/dreva om.
Själv föredrar jag PU-skum, både värmeisolerande och drag- och vattentätt.
Huset är ju nytt så garantin bör väl gälla?

Men om ventilationen: finns tilluft i rummet i närheten av fönstret?
Vilka luftvolymer ventileras per timme?
Är det lika eländigt på alla fönster, eller bara några enstaka?
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.