Jo funktionen med låg effekt som pellets men inte en bråkdel så dyrt bränsle..
 
Automatiskt tändning skulle jag gärna vilja ha. Perfekt om man kunde programmera den att tända vid en viss temp i ack.
Pellets? Det är väl lika billigt som direkt el nuförtiden
Kör på Fröling pannan !
 
Andreas_Hansson skrev:
Automatiskt tändning skulle jag gärna vilja ha. Perfekt om man kunde programmera den att tända vid en viss temp i ack.
Pellets? Det är väl lika billigt som direkt el nuförtiden
Kör på Fröling pannan !
Yepp !!

Det är precis detta jag är ute efter!
Får inga svar......

Har mailat åf o får väl se när svaret kommer!
Brukar kolla här o inte besvära åf om man inte ska köpa MEN nu är jag ju på G.
 
Fjodor skrev:
Jo men det förutsätter att man kan producera egen pellets!

Eller menar du att man ska sälja virke och sen köpa pellets?

Känns lite oekonomiskt. Då är väl flis att föredra MEN där har jag ju motiverat ett hinder för oss tidigare i tråden?

Kan vi försöka diskutera Fröling s4 pannan och dess funktioner??

F
Sorry. Jag fattar men larvar mig bara.
Automatisk tändning till ved panna tror JAG är en onödig finess. Känns så iallafall.
En stor acc som gör att du kan elda när det passar är bättre tror jag.
 
Ja en jädra stor acktank om man på sikt ska värma hus,maskinhall mm...
 
knekten skrev:
Ja en jädra stor acktank om man på sikt ska värma hus,maskinhall mm...
Jo, Har tänkt mig mellan 4 o 5 kubik!

Det måste dock gå att värma på 2 ilägg!

F
 
Största frölingen har ju en vedvolym på 200L.
Du borde då ladda en tank på 5500L på 2 ilägg
ca 6 timmar brinntid
 
Vill man ha brinn hela tiden och bara fylla finns ju förugnar som tex Kenjon. Fast jag tror inte det är ett alternativ när TS tittar på det dyra segmentet ;)
 
Andreas_Hansson skrev:
Största frölingen har ju en vedvolym på 200L.
Du borde då ladda en tank på 5500L på 2 ilägg
ca 6 timmar brinntid
Huvudet på spiken!!

Kan man sen morgonen efter när de brunnit ut lägga in ett nytt lass och sedan vänta på att pannan startar då temperaturen sjunkit så tycker jag att man har förenklat vedhanteringen mycket!

Fick svar från åf idag och de hade det inte svart på vitt men även de förutsatte denna möjlighet (Frölings flispannor har nämligen den funktionen).

F
 
Med rimligt behov av värme o en acktank på t.ex 5 m3 som laddas på 1 ilägg o detta alltid räcker minst 2 dygn så är eltändning kanon..
Pannor med eltändning går styra på flera sätt av vad jag läst, Bl.a så går det att ställa in så den tänder pannan när tanken är t.ex 50° i toppen..
 
2an skrev:
Med rimligt behov av värme o en acktank på t.ex 5 m3 som laddas på 1 ilägg o detta alltid räcker minst 2 dygn så är eltändning kanon..
Pannor med eltändning går styra på flera sätt av vad jag läst, Bl.a så går det att ställa in så den tänder pannan när tanken är t.ex 50° i toppen..
Så tänkte jag med!

4 dygn utan att behöva röra pannan!

Inte helt fel......

F
 
C
Fjodor skrev:
Så tänkte jag med!

4 dygn utan att behöva röra pannan!

Inte helt fel......

F
Nja, du får ju ändå fylla den när den har brunnit ut. Fast ja, det blir ju nästan 4 dygn..
 
cheetah1 skrev:
Nja, du får ju ändå fylla den när den har brunnit ut. Fast ja, det blir ju nästan 4 dygn..

Jo det är klart....
Men om man får frugan att göra den andra fyllningen så blir det bara 1 gång på 4 dygn för oss var :D

F
 
Japp så har man fått svar på sin fråga!

Pannan kan tända själv på timer ELLER förinställd temperatur i acktankarna!
Måste ju förenkla vedeldandet enormt då man fylla pannan när man vill ÄVEN om tankarna är fulla!

Fjodor
 
varför inte ta en fröling med flis då? mindre arbete med skogen och det blir ju endå utfört. och flis fyller askar o eldar själv, ved i all ära men tycker ved har för mycket hantering och man kan inte fara hemifrån ett par dar utan då måste man köra på EL.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.