Mina svärföräldrar har en stuga ca 1,5km från E18 (där det är 90km/h), jag har aldrig tänkt på ljudet från vägen när jag varit där (inte ens när man sover över), men de klagar på att de stör sig, speciellt när det inte är löv på träden. En anledning till att det hörs trots att det är så långt från vägen tror jag är att det är en sjö och öppna ytor med åkrar mellan huset och vägen.
 
  • Gilla
Pelle8787
  • Laddar…
Jag hade verkligen försökt att åka dit innan visning, gärna en längre stund och skaffat mig en ordentlig uppfattning om vägen och om huruvida den stör eller ej. Chansen finns (och jag tror den är rätt stor) att kontrasten mellan ditt potentiella fritidshus och din vardagliga bullersituation gör att du inte alls kommer störas.
Lycka till!
 
  • Gilla
Paxman och 1 till
  • Laddar…
K Klabbarparn skrev:
Chansen finns (och jag tror den är rätt stor) att kontrasten mellan ditt potentiella fritidshus och din vardagliga bullersituation gör att du inte alls kommer störas.
Lycka till!
Detta! (y)
 
  • Gilla
Pelle8787
  • Laddar…
Jag kan starkt rekommendera en ö om det är lugn och ro du vill ha. Finns ingen bättre avkoppling än att komma ut till min sommarstuga på ön.

Visst blir det en omständligare transport för material till alla sina renoveringar och hobbyprojekt men det bestämde vi oss för att det var värt för snart 6 år sedan och har inte ångrat det trots X antal virkestransporter (man får ta lite varje vecka om man inte vill betala för att nån annan gör det åt en).

Dock är jag ganska säker på att priserna på såna här fritidshus gått upp ännu mer nu under Corona-tider - och det är stor efterfrågan...
 
  • Gilla
Pelle8787
  • Laddar…
Hade förut ett fritidshus som gränsade till en järnväg på ena sidan (gick precis förbi tomten) och motorväg (70) en bit bort bakom en bit skog. Motorvägen hördes bara en aning och om man tänkte på den, ungefär som vind i träd. Vi kollade tågtidtabellen innan köpet och det var bara ett par rälsbussar om dagen och några godståg. Trots sovrum åt det hållet var det inget man märkte av när man sov.
 
  • Gilla
Pelle8787
  • Laddar…
Allt beror på, men ljud färdas långt vid rätt förutsättningar. En stilla sommarkväll kan du ju höra småprat från fiskare ute i en båt flera hundra meter bort så tydligt att du nära på kan följa med i konversationen.

Vi bor 2km från 100-väg, 5km från motorväg och 9km från en motorbana. Samtliga hörs om vinden ligger rätt (fel?). Det är inte så det direkt stör, men det hörs ju ett susande När man är ute sent på kvällen. Att ha en större väg närmare än så hade jag inte orkat med.
 
  • Gilla
Klabbarparn och 1 till
  • Laddar…
Jag har tidigare bott omgiven av skog i tre väderstreck, men nästan allt är nertaget och det har självklart påverkat ljudupplevelsen från vägar i närheten. Vad är det för växtlighet mellan huset och vägen? Kanske dags för nertagning inom de närmaste åren? Själv störs jag inte alls av trafikljud, då det dels inte är så mycket och inte heller "regelbundet". Kolla gärna också hos kommunen, så det inte är planer på att sätta upp vindkraftverk, det tror jag kan vara betydligt besvärligare att stå ut med rent ljudmässigt.
 
  • Gilla
Pelle8787
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.