Vart rekommenderad detta om jag ville ha billigare pris i en butik. Skulle som någon annan sa här satsa på en öppning en bit upp och sätta ett galler. Har det i min gillestugan och det får lite fart på luften.
 
Kan posta före efterbild om 1v ca. Då är vår nya installation klar hoppas jag. Sen ska det eldas 👍
 
  • Gilla
jontesjostrom
  • Laddar…
Dan_Johansson Dan_Johansson skrev:
Tja, det var den förklaringen jag fick från kommunen, när jag bytte ut en "Keddy superfire" öppen spis ...

Skulle gissa att det beror på att en öppen spis drar igenom såpass mycket mer luft än en insats.. Keddy påstod att en superfire drog ut 300 kbm i timmen, medan insatsen klarade sig på 5-15 kbm ... (med reservation för att siffrorna dragna ur minnesbanken)
När vi eldar i öppnaspisen så drar det genom golvtiljorna, så dom siffrorna är nog inte helt fel.
Ska bli spännande att jämföra öppenspis mot kamin. Inte bara vedförbrukningen lär gå ner, värmen låg öka i rejält.
 
E Emanuel01 skrev:
Vart rekommenderad detta om jag ville ha billigare pris i en butik. Skulle som någon annan sa här satsa på en öppning en bit upp och sätta ett galler. Har det i min gillestugan och det får lite fart på luften.
Prova dom här värmedrivna fläktarna, ska enligt utsago ge ganska värmefördelning.
 
  • Gilla
Emanuel01
  • Laddar…
Norrtull Norrtull skrev:
Prova dom här värmedrivna fläktarna, ska enligt utsago ge ganska värmefördelning.
Det har jag på min andra kamin i vardagsrummet och den funkar bra!
Men i gillestugan har jag en insats så där får de inte plats men där värmer det bra ändå, mycket tack vare hålet i murstock/spiskåpan.
Satte ett "galler" i gjutjärn som var en tegelsten stor.
 
  • Gilla
Norrtull
  • Laddar…
Hur har det gått? Satte du i en kamin?
 
Det gjorde vi och det blev väldigt bra. Värmer gött i vinterkylan.

Sotaren var här i men minuter och kollade så allt såg bra ut innan allt blev godkänt.

Har ställt två kaminfläktar på kaminen som blåser ut värmen i rummet.

Något som man kanske borde göra är att öppna upp ett hål i muren en bit upp under isolering och spjäll så att värmen cirkulerar bättre runt kaminen.
 
  • En insatskamin med synliga lågor brinner i en tegelklädd eldstad.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Gilla
joakimbrodd och 4 till
  • Laddar…
Tack för uppdateringen! Ser bra ut.
 
  • Gilla
Dortmunder DAB och 1 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.