SågspånPappspikEternit SågspånPappspikEternit skrev:
Känns inte som att det är en firma att anlita nästa gång...
Var det öht någon diskussion om murstockens och rökgångarnas skick, eller olika sätt att förbättra skick och funktion? Gjorde ni (eller tidigare ägare) någon provtryckning av skorstenen i samband med köpet?
Klart en inte vill att det ska börja brinna på vinden, men det går som sagt att täta en rökgång med glidgjutning också.
Tack för bra input. Provtryckning har inte gjorts vad jag vet. Det som vi fick till oss av muraren som satte in kassetten var att vi hade en enkanals-murstock och att det inte skulle fungera bra att använda två kaminer med endast en rökgång så vi behövde installera en till den öppna spisen också. Murstocken är utvändigt iaf i ganska dåligt skick och vi kommer att behöva restaurera den så snart vi kan.
 

Bästa svaret

Kelavela Kelavela skrev:
Tack för bra input. Provtryckning har inte gjorts vad jag vet. Det som vi fick till oss av muraren som satte in kassetten var att vi hade en enkanals-murstock och att det inte skulle fungera bra att använda två kaminer med endast en rökgång så vi behövde installera en till den öppna spisen också. Murstocken är utvändigt iaf i ganska dåligt skick och vi kommer att behöva restaurera den så snart vi kan.
Jag har ingen personlig erfarenhet av murstockar med endast en rökgång, även om det fanns en sån i mitt förra hem, den murstocken revs och ersattes med en modärn variant av tegel vid en storrenovering på 60-talet.
Tyvärr är det nog så att murare inte har så stor kunskap om detta äldre sätt att konstruera en skorsten. Vad jag har hört så funkar det att elda med endast en rökgång, men det kan vara mer noga med spjäll från de enskilda eldstäderna.
Det murarna har gjort med er murstock har ju inte förstört den, man har lagt till rökrören och tagit bort murstockens värmelagrande funktion genom att isolera rökrören. Skulle ni vilja ändra på något i framtiden går det!
Putsen på skorstenen ovan tak, är ett 'offerskikt' som ska ta stryket, så den behöver ses om ibland.

Nu har ni första vintern framför er, för att känna på huset och hur ni vill ha det. Mitt tips för ekonomi och komfort: ha luftvärmepumpen på lämplig grundvärme så ni alltid har x grader varmt även på morgonen, och sen eldar ni för resten av värmen. Elradiatorerna kan ni ha avstängda om det inte blir jättekallt inne, de är mycket dyra i drift jämfört med värmepumpen.
 
Väldigt bra tips! Jag frågade faktiskt muraren om det här igår efter ditt förra inlägg och hade sade att om vi vill ta bort vermikuliten så är det i princip bara att öppna ett hål ovanför vedspisen så rinner allt ut. Första vintern ska verkligen bli spännande, vi fick ha igång elradiatorerna som är på 500w inatt och då blev det ganska behagligt i sovrummen. Men då ska vi ha igång luftvärmepumpen istället om det bli mycket billigare! Tack för alla svar, guld värt
 
  • Gilla
SågspånPappspikEternit
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.