P PåLandet skrev:
Du ska ju ha den till kyla så då kommer du inte behöva köra den kväll/natt så om du inte måste sova dagtid är det inget problem att ha den i sovrummet.

Har LLVP i sovrummet och även under de veckorna med ihållande värme har du inget behov att starta den innan lunchtid och du kan stänga av på kvällen när du går och lägger dig. Det håller sig svalt natten igenom.
Tack, du har en poäng där. Det stämmer att det är främst till den (ändå korta) sommarvärmen som kan vara en plåga när man ska sova :)

Ja, det är verkligen ingen lätt att bestämma sig speciellt när man har en begränsad kunskap/erfarenhet kring dessa...
 
Jag låter bygga nytt, gillar inte värme och vill undvika AC. Eftersom jag ogillar kallras väljer vi FTX för ventilation. Jag vill inte ha en värmepump (fult, låter & extra driftskostnad), eller fläktkonvektorer (tar plats) och väljer därför det alternativ jag nämnde.
Har pratat med 2 husbyggare som valt detta och som är nöjda.
Nackdelen är kostnaden för FTX, men det hade jag valt för ventilation oavsett kyla.
 
tommib
Att köra frikyla via FTX går givetvis, men det kommer inte få någon större kyleffekt. Detta beror på de relativt låga luftflödena i FTX-systemet och att luftens specifika värmekapacitet är väldigt dålig jämfört med vatten. Har man ett modernt hus med välisolerat tak, isolerade väggar och markiser på alla utsatta fönster kanske det räcker men räkna inte med någon "AC-effekt" på det. Dessutom bör man kondensisolera alla tilluftskanaler om man kyler luften vilket kan vara besvärligt.

Jag har ett frikyleaggregat som jag har byggt själv. Det består av en 200 mm kanalfläkt, 200 mm vattenbatteri och en del rör. Det enda som syns är tre ventiler (1 inlopp, 2 utlopp). Detta fungerar bra i kombination med markiser, det sänker temperaturen några grader och avfuktar luften vilket gör att det känns svalare. Det är dock inte frågan om sådan kyla man kan uppnå med AC/LLVP. Ljudnivån är tolerabel men den trista sanningen är att ska man öka effekten måste man öka luftflödet och då blir det ljud. Anledningen till att jag valde att bygga min anläggning själv är dels att det är roligt, dels att jag verkligen inte ville ha fläktkonvektorer/innedelar synliga. Det hade varit billigare med två LLVP, de är inte heller särskilt dyra i drift.

Förutom detta system så har vi FTX för ventilationen. Jag skulle kunna sätta in ett vattenbatteri där också men som sagt är effekten väldigt låg pga de låga luftflödena. Möjligen skulle det vara värt att göra det för att kunna köra varmvatten på vintern och förvärma på det sättet men det är inte riktigt värt det i nuläget.

Det absolut viktigaste du kan göra för att undvika värme inne är att installera markiser på utsidan. Det är väldigt mycket lättare att förhindra uppvärmning än att försöka kyla bort instrålad effekt.
 
tommib tommib skrev:
Att köra frikyla via FTX går givetvis, men det kommer inte få någon större kyleffekt. Detta beror på de relativt låga luftflödena i FTX-systemet och att luftens specifika värmekapacitet är väldigt dålig jämfört med vatten. Har man ett modernt hus med välisolerat tak, isolerade väggar och markiser på alla utsatta fönster kanske det räcker men räkna inte med någon "AC-effekt" på det. Dessutom bör man kondensisolera alla tilluftskanaler om man kyler luften vilket kan vara besvärligt.

Jag har ett frikyleaggregat som jag har byggt själv. Det består av en 200 mm kanalfläkt, 200 mm vattenbatteri och en del rör. Det enda som syns är tre ventiler (1 inlopp, 2 utlopp). Detta fungerar bra i kombination med markiser, det sänker temperaturen några grader och avfuktar luften vilket gör att det känns svalare. Det är dock inte frågan om sådan kyla man kan uppnå med AC/LLVP. Ljudnivån är tolerabel men den trista sanningen är att ska man öka effekten måste man öka luftflödet och då blir det ljud. Anledningen till att jag valde att bygga min anläggning själv är dels att det är roligt, dels att jag verkligen inte ville ha fläktkonvektorer/innedelar synliga. Det hade varit billigare med två LLVP, de är inte heller särskilt dyra i drift.

Förutom detta system så har vi FTX för ventilationen. Jag skulle kunna sätta in ett vattenbatteri där också men som sagt är effekten väldigt låg pga de låga luftflödena. Möjligen skulle det vara värt att göra det för att kunna köra varmvatten på vintern och förvärma på det sättet men det är inte riktigt värt det i nuläget.

Det absolut viktigaste du kan göra för att undvika värme inne är att installera markiser på utsidan. Det är väldigt mycket lättare att förhindra uppvärmning än att försöka kyla bort instrålad effekt.
Stort tack för bra input/synpunkter. Det uppskattas :)
 
Om inte pengarna tryter så skulle jag fälla in en takkassett i vardera sovrum modell större för lägsta ljudnivå. Har själv så plus en väggenhet modell jumbo för vardagsrum/kök. Den bästa komforthöjande investering jag har gjort. Runt 100-120k. Har inte räknat så noga.
Vi kör kyla även nu höst/vinter då vi vill ha nästintill för kallt i sovrummet inför natten. 14oC.
Ljudet på lägsta fläkthastighet stör ej någonting.
 
tommib har helt rätt i det han skriver. Vill man ha AC-effekt duger inte ftx utan andra tillägg.
 
Nybyggd villa flyttade in i maj. FTX och bergvärme var en självklarhet då vi hade samma lösning där vi bodde innan. Frikyla oxå såklart. Sitter rejält kylbatteri efter FTX som vi cirkulerar brine slingan i. Fungerar väldigt väldigt bra och det är inget du i efterhand enkelt kan komma och installera.

Ftx är ett rec blue 4 aggregat https://www.rec-indovent.se/produkter/temovex-luftbehandlingsaggregat/rt-blue-2/

Men glöm inte det absolut viktigaste. Markiser på alla fönster där solen lyser på sommaren och rejält isolerade väggar. Det skyddar lika bra mot värme som mot kyla.

Vi byggde med Xn villan och dom har väldigt bra väggar!
 
  • Gilla
GSimon och 1 till
  • Laddar…
V Vector skrev:
Sätta en i varje rum blir dyrt så beroende på kylbehov så tycker jag man kan bara sätta en eller två st i allrum så alla rum får lite kyla. Nä luft luft är bara om man inte har något annat alternativ..... begränsad livslängt, utedel som lever om, vid vissa fel får bara kyltekniker hålla på med dom. Går ju att sätta en på varje våning om man vill. Tänk på att borrhålet inte får vara snålt tilltagen för vp
Funkar VÄLDIGT dåligt att "sprida" kyla från ett rum till flera andra. Talar av erfarenhet. Har haft frikyla i hela huset (nästan) sedan 2005 och gjort ett par uppgraderingar för att kompensera för exakt det du skriver. Jag trodde att jag skulle kunna "få in kyla" från övriga rum i köket och satte därmed ingen konvektor där. Tji fick jag. Bara att göra om och göra rätt. Me nu har vi frikyla i alla 200 kvm och det är fortfarande den bästa investering jag har gjort i huset!
 
Produkter som diskuteras i tråden
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.