harry73
S Seroru skrev:
Stuprännan på uthuset är öppen mot tomtgränsen och lutar också dit. Vi var inte medveten om det då det redan var så när vi flyttade in och det har varit så sedan grannarna flyttade in två år sedan men nu ska vi behöva ändra det inom en månad.
Helt rimligt att ni fixar det
 
  • Gilla
Nötegårdsgubben och 2 till
  • Laddar…
H Huzzbutt skrev:
Det kan ju finnas en pedagogisk aspekt i att fixa det, plåtdetaljerna kostar några hundra.
Ja, jag vet men det är ju ändå smått irriterad att de kommer med det nu.
Jag har god lust att säga att vi fixar det så fort de har fixat tomtmarkeringspinnen som de "råkade" gräva upp när de byggde staket men jag vill inte sjunka så lågt.
 
Låter som grannarna är småaktiga gnällisar. Fixa hängrännan och stuprör så det mynnar i er tomt, det tar bara någon timme att fixa.

Även om jag var bundis med grannen är det opraktiskt att bygga vägg i vägg för ert underhåll. Är dom som det låter skulle jag absolut undvika alla slags beroenden man kan ha med dom
 
  • Gilla
FrkGrön och 1 till
  • Laddar…
S Seroru skrev:
Ja, jag vet men det är ju ändå smått irriterad att de kommer med det nu.
Jag har god lust att säga att vi fixar det så fort de har fixat tomtmarkeringspinnen som de "råkade" gräva upp när de byggde staket men jag vill inte sjunka så lågt.
Är det en riktig gällande gränsmarkering typ järnrör, är det olagligt att flytta enligt Brottsbalken så då är det bara koppla in polisen, eller iallafall för ordningens skulle se till att det kommer tillbaka. Inte på något sätt småaktigt då det kan få dyra konsekvenser framöver om gränsmarkeringarna saknas.

Expert har svarat på liknande fråga här:
https://www.byggahus.se/ekonomi/fra...ar-granne-har-flyttat-mitt-graensroer.346792/
 
  • Gilla
EvertL och 2 till
  • Laddar…
A Alias_Olle skrev:
Är det en riktig gällande gränsmarkering typ järnrör, är det olagligt att flytta enligt Brottsbalken så då är det bara koppla in polisen, eller iallafall för ordningens skulle se till att det kommer tillbaka. Inte på något sätt småaktigt då det kan få dyra konsekvenser framöver om gränsmarkeringarna saknas.

Expert har svarat på liknande fråga här:
[länk]
Nu var det grannarnas hantverkare som flyttade på hela stenblocken där gränspinnen satt och inte grannarna själva så jag har lite överseende med det. Nu sitter pinnen lite löst i marken där den ungefär satt innan även om det inte riktigt är okej att göra så.
 
Johannes Carlsson Johannes Carlsson skrev:
Låter som grannarna är småaktiga gnällisar. Fixa hängrännan och stuprör så det mynnar i er tomt, det tar bara någon timme att fixa.

Även om jag var bundis med grannen är det opraktiskt att bygga vägg i vägg för ert underhåll. Är dom som det låter skulle jag absolut undvika alla slags beroenden man kan ha med dom
Jag kommer att fixa det så fort jag mitt revbensbrott gör lite mindre ont.

Ja, jag kände också att jag vill undvika att få en byggnad vägg i vägg med de efter att de lämnade ett papper som de vill att vi skulle skriva under att de får bygga ett attefallshus vid tomtgränsen och där vi skulle intyga att vi har fått se plan-och fasadritning. När vi frågade efter rintingar sa de att det skulle bli för dyrt att ta fram då det ju bara är en friggebod de vill bygga. Då situationsplanen de lämnade visade 3,5x5m och de i ett sms meddelande att de vill bygga högre än vårt uthus som är 3m kände jag att det var för mycket som verkade ologiskat.
 
  • Gilla
Nötegårdsgubben
  • Laddar…
harry73
S Seroru skrev:
Jag kommer att fixa det så fort jag mitt revbensbrott gör lite mindre ont.
Ja inte behöver du fixa det inom en månad om den funnits där i 100 år, men att du fixar det är helt rimligt.
Angående gränsröret skulle jag i alla fall anmäla det så snart som möjligt. I bästa fall kan grannarna fortfarande lägga kostnaden på hantverkaren.
 
  • Gilla
Nötegårdsgubben och 1 till
  • Laddar…
S Seroru skrev:
Nu var det grannarnas hantverkare som flyttade på hela stenblocken där gränspinnen satt och inte grannarna själva så jag har lite överseende med det. Nu sitter pinnen lite löst i marken där den ungefär satt innan även om det inte riktigt är okej att göra så.
Lite OT eftersom jag ser att ni sagt nej till uthusbygget... Bra genom problem med samnyttjande av vägg som ofta leder till konflikter och smart även mht brandrisk mm.

Jag blir alldeles mörkrädd av det här! Inte nog med att en markgrävningsfirma bryter mot lagen en gång. Sedan sätts röret godtyckligt tillbaka och någon bryter mot lagen en gång till. Att sätta tillbaka röret själv är än värre än att stå för misstaget från början. Enbart lantmäteriet får sätta tillbaka bortgrävda gränsrör. Det kan ni hälsa era grannar att de kan ansöka om särskild gränsutmärkning hos lantmäteriet, det kostar i dagsläget från ca 20 000 kr att sätta röret tillbaka. Går det inte att utröna rörets ursprungliga placering (om fler markeringar är borta, behövs minst tre i samma område som har inbördes förhållande till varann, om inte gränsröret är så nytt att moderna koordinater finns) så behövs fastighetsbestämning och den åtgärden är ännu dyrare. Det måste nämligen till ett förrättningsbeslut och nytt gränsrör för att det ska gälla igen. Det kan dessutom påverka era fastighetsvärden om röret sitter fel. Våra mätinstrument på lantmäteriet är mycket noggranna, oftast kommer vi ned på millimeternivå även om vi anger 5 cm noggrannhet i våra handlingar på lantmäteriet. Säg åt grannarna att de söker och bekostar den åtgärden... Att anmäla dem för brott mot brottsbalken är visserligen teoretiskt möjligt, men har hittills aldrig hört någon som åkt fast för detta svårbevisade brott. Vem som gjorde det och när är det liksom aldrig nån som har bevis för. Rent krasst ska firman som körde väck röret självklart bekostat återställning, men de var ju ändå ditkallade av era grannar som borde ta sitt ansvar!

Hälsningar, lantmätaren
 
  • Gilla
Nötegårdsgubben och 3 till
  • Laddar…
L lothloria skrev:
Lite OT eftersom jag ser att ni sagt nej till uthusbygget... Bra genom problem med samnyttjande av vägg som ofta leder till konflikter och smart även mht brandrisk mm.

Jag blir alldeles mörkrädd av det här! Inte nog med att en markgrävningsfirma bryter mot lagen en gång. Sedan sätts röret godtyckligt tillbaka och någon bryter mot lagen en gång till. Att sätta tillbaka röret själv är än värre än att stå för misstaget från början. Enbart lantmäteriet får sätta tillbaka bortgrävda gränsrör. Det kan ni hälsa era grannar att de kan ansöka om särskild gränsutmärkning hos lantmäteriet, det kostar i dagsläget från ca 20 000 kr att sätta röret tillbaka. Går det inte att utröna rörets ursprungliga placering (om fler markeringar är borta, behövs minst tre i samma område som har inbördes förhållande till varann, om inte gränsröret är så nytt att moderna koordinater finns) så behövs fastighetsbestämning och den åtgärden är ännu dyrare. Det måste nämligen till ett förrättningsbeslut och nytt gränsrör för att det ska gälla igen. Det kan dessutom påverka era fastighetsvärden om röret sitter fel. Våra mätinstrument på lantmäteriet är mycket noggranna, oftast kommer vi ned på millimeternivå även om vi anger 5 cm noggrannhet i våra handlingar på lantmäteriet. Säg åt grannarna att de söker och bekostar den åtgärden... Att anmäla dem för brott mot brottsbalken är visserligen teoretiskt möjligt, men har hittills aldrig hört någon som åkt fast för detta svårbevisade brott. Vem som gjorde det och när är det liksom aldrig nån som har bevis för. Rent krasst ska firman som körde väck röret självklart bekostat återställning, men de var ju ändå ditkallade av era grannar som borde ta sitt ansvar!

Hälsningar, lantmätaren
Fortsätter väldigt OT.
Hur kan ni debitera 20 000kr när kommun med samma utrustning åker ut och utför finutsättning eller lägeskontroll för under 3000kr? Jag som utsättare privat(ej kommun) har ju svårt att acceptera deras låga debitering.

20 000kr däremot är ju rejält mycket mer än kostnaden för LM. Är det inte bättre att ha en prissättning så att fastighetsägare väljer att erkänna sitt misstag och ringa ut er av fri vilja.

Förstår att du bara är anställd och inte sätter taxan men väldigt rejält. Är det så att beloppen är en summa av böter och det faktiska jobbet?
 
J JKrister skrev:
Fortsätter väldigt OT.
Hur kan ni debitera 20 000kr när kommun med samma utrustning åker ut och utför finutsättning eller lägeskontroll för under 3000kr? Jag som utsättare privat(ej kommun) har ju svårt att acceptera deras låga debitering.

20 000kr däremot är ju rejält mycket mer än kostnaden för LM. Är det inte bättre att ha en prissättning så att fastighetsägare väljer att erkänna sitt misstag och ringa ut er av fri vilja.

Förstår att du bara är anställd och inte sätter taxan men väldigt rejält. Är det så att beloppen är en summa av böter och det faktiska jobbet?
De måste även täcka overhead, ställtid osv. 1800kr/h skulle inte förvåna mig och sedan 2x4h som min debitering.
 
L lothloria skrev:
Lite OT eftersom jag ser att ni sagt nej till uthusbygget... Bra genom problem med samnyttjande av vägg som ofta leder till konflikter och smart även mht brandrisk mm.

Jag blir alldeles mörkrädd av det här! Inte nog med att en markgrävningsfirma bryter mot lagen en gång. Sedan sätts röret godtyckligt tillbaka och någon bryter mot lagen en gång till. Att sätta tillbaka röret själv är än värre än att stå för misstaget från början. Enbart lantmäteriet får sätta tillbaka bortgrävda gränsrör. Det kan ni hälsa era grannar att de kan ansöka om särskild gränsutmärkning hos lantmäteriet, det kostar i dagsläget från ca 20 000 kr att sätta röret tillbaka. Går det inte att utröna rörets ursprungliga placering (om fler markeringar är borta, behövs minst tre i samma område som har inbördes förhållande till varann, om inte gränsröret är så nytt att moderna koordinater finns) så behövs fastighetsbestämning och den åtgärden är ännu dyrare. Det måste nämligen till ett förrättningsbeslut och nytt gränsrör för att det ska gälla igen. Det kan dessutom påverka era fastighetsvärden om röret sitter fel. Våra mätinstrument på lantmäteriet är mycket noggranna, oftast kommer vi ned på millimeternivå även om vi anger 5 cm noggrannhet i våra handlingar på lantmäteriet. Säg åt grannarna att de söker och bekostar den åtgärden... Att anmäla dem för brott mot brottsbalken är visserligen teoretiskt möjligt, men har hittills aldrig hört någon som åkt fast för detta svårbevisade brott. Vem som gjorde det och när är det liksom aldrig nån som har bevis för. Rent krasst ska firman som körde väck röret självklart bekostat återställning, men de var ju ändå ditkallade av era grannar som borde ta sitt ansvar!

Hälsningar, lantmätaren
Bara så att jag inte har missuppfattat tidigare ägaren av huset. Bilden visar väl ett gränsrör?
 
  • Gränsrör vid trottoarkanten nära en trästolpe, möjlig markering av fastighetsgräns.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
En liten uppdatering. Vi fick svar från kommunen att det självklart behövs bygglov om man vill bygga en "friggebod" ihop med en annan byggnad då fristående är ett krav för att den ska vara bygglovsbefriad.

Jag meddelade det till grannarna så att de kan ha det i åtanke när de funderar över en annan placering och då fick jag till svar att de har koll på sånt då de har en kontakt i byggnadsnämnden och det kan vara bra för oss att veta att de har det.

Tyvärr så tycker jag att hela situationen har blivit väldigt jobbigt och jag vill helst inte ens gå ut då jag inte vill råka möta grannarna (skyller på hormonerna då jag är gravid och smärtan från revbensbrottet).

Vi har verkligen försökt vara tillmötesgående och sa till och med att vi kan gå med på att de bygger med samma mått som vårt uthus med då de vill ha större så verkar de vara irriterad på oss nu. Känns svårt att ta upp det med gränsröret just nu så jag funderar på att vänta ett litet tag.
 
R Robert-san01 skrev:
De måste även täcka overhead, ställtid osv. 1800kr/h skulle inte förvåna mig och sedan 2x4h som min debitering.
Du har redan besvarat frågan med korrekt svar. Precis så är det, en hel del juridik att kontrollera på kontoret som inte syns. Vi syns bara när vi lämnar kontoret och är ute i fält någon timme, men arbetar mycket mer än så. Taxan för oss höjdes till 1500 kr vid årsskiftet. Och vi anställda kan inte påverka den.

Kommunerna som gör utsättningar eller gränsutvisningar går inte att jämföra (om vi inte pratar om kommunala lantmäteriet som också har hand om förrättningsverksamhet). Observera alltså att det är skillnad på utsättningsjobb för nybygge/gränsutvisning av aktuell gräns och att slå i nytt gränsrör/göra en fastighetsbestämning. Särskild gränsutmärkning och fastighetsbestämning är åtgärder som kräver förrättningsbeslut för att gälla. Därav den höga kostnaden.
 
  • Gilla
civilingenjören
  • Laddar…
S Seroru skrev:
Bara så att jag inte har missuppfattat tidigare ägaren av huset. Bilden visar väl ett gränsrör?
Väldigt svårt att besvara frågan om det är ett gränsrör. Våra rör sitter ofta betydligt längre ned. Å andra sidan är ju röret rubbat och den som satt i det på nytt har kanske inte slagit ner det så långt som vi brukar slå. Nyare rör har en rödmarkering på toppen. Ser dock inte ut som ett gränsrör vid en första anblick, men kan som sagt inte svara helt säkert på din fråga. Har ni en avstyckningskarta (eller liknande) från när er fastighet skapades så kan ni se i den om det ska finnas någon gränsmarkering där och vad för typ det ska göra. Beteckningen för rör i mark heter "rm" i förkortning.

Om du är gravid och har ont i revbenen förstår jag att du inte orkar bråka, onödigt att dra igång en grannfejd i onödan dessutom. Önskar er lycka till!
 
  • Gilla
Maria T och 1 till
  • Laddar…
L lothloria skrev:
Väldigt svårt att besvara frågan om det är ett gränsrör. Våra rör sitter ofta betydligt längre ned. Å andra sidan är ju röret rubbat och den som satt i det på nytt har kanske inte slagit ner det så långt som vi brukar slå. Nyare rör har en rödmarkering på toppen. Ser dock inte ut som ett gränsrör vid en första anblick, men kan som sagt inte svara helt säkert på din fråga. Har ni en avstyckningskarta (eller liknande) från när er fastighet skapades så kan ni se i den om det ska finnas någon gränsmarkering där och vad för typ det ska göra. Beteckningen för rör i mark heter "rm" i förkortning.

Om du är gravid och har ont i revbenen förstår jag att du inte orkar bråka, onödigt att dra igång en grannfejd i onödan dessutom. Önskar er lycka till!
L lothloria skrev:
Väldigt svårt att besvara frågan om det är ett gränsrör. Våra rör sitter ofta betydligt längre ned. Å andra sidan är ju röret rubbat och den som satt i det på nytt har kanske inte slagit ner det så långt som vi brukar slå. Nyare rör har en rödmarkering på toppen. Ser dock inte ut som ett gränsrör vid en första anblick, men kan som sagt inte svara helt säkert på din fråga. Har ni en avstyckningskarta (eller liknande) från när er fastighet skapades så kan ni se i den om det ska finnas någon gränsmarkering där och vad för typ det ska göra. Beteckningen för rör i mark heter "rm" i förkortning.

Om du är gravid och har ont i revbenen förstår jag att du inte orkar bråka, onödigt att dra igång en grannfejd i onödan dessutom. Önskar er lycka till!
Tack för svaret!

Jag har hittat en karta från 1962 under "min fastighet" på lantmäteriet och där står det att i det hörnet ska det vara "rör i gjuning". Och det röret satt fast i en sten eller liknande som de grävte upp med röret i. Nu är röret ännu längre som man förhoppningsvis kan se på bilden. Tyvärr är bilderna inte nytagna utan jag letade bilder där vi råkade ha med röret.

I de andra hörn är det staketpinnar som tydligen markerar tomtgränsen och hushörnet av vårt uthus enligt kartan.
 
  • Ett gammalt rör som sticker upp från marken vid en fastighetsgräns, nära en sten och ett staket.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Redigerat:
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.