Jag ska sätta upp en reglad 15 kvm friggebod som ska användas som förråd. Istället för att gjuta plintar på berget funderar jag på om det går bra att använda vanliga stolpskor för ingjutning och fästa dem direkt i berget med kemankare/ankarmassa? Kommer det att hålla?

Tänkte fästa bjälklaget bara en decimeter ovanför berget på ena sidan, sen lutar berget så på andra sidan är det en höjdskillnad på 3-5 dm, där tänkte jag att jag kan använda tryckta 95x95-stolpar för att ta upp höjdskillnaden.

Anledningen till att jag vill undvika gjutning är dels för att det blir mer arbete men också för att jag vill kunna bygga på en gång och ankarmassa härdar snabbt. Men den kritiska frågan är ju om det kommer att hålla?
 
  • Gilla
Jeg
  • Laddar…
Hur djupt sitter stolpskorna?
 
Standard på stolpskor verkar vara att de har ett armeringsjärn på 16 x 200 mm.

Där jag fäster bjälklaget direkt i stolpskon skulle det då bli bara ca 10 cm medan där jag använder stolpar kan jag sätta dom dikt mot berget så djupet blir 20 cm.
 
Det kommer säkert att hålla tills stolpskorna rostat sönder!
Det håller definitivt friggeboden på plats (mot kraftiga vindar, knuffar från sidan mm) bättre än de gamla härbren som står löst på några stenar i hörnen, som finns överallt runt om i landet och har stått så i hundra år eller mer. Och så länge du inte tänker fylla boden med blytackor och järnskrot så tror jag inte att stolpskorna viker sig av tyngden heller.
 
Då kör jag på enligt plan. Friggeboden kommer inte att ha stöd mitt under (den är 6 x 2,5 meter) så om det inte funkar så kan jag i värsta fall göra om det i efterhand.

Biltema säljer två olika ankarmassor, en vanlig och en för vinterbruk ner till minus 20. När jag kollar i produktbladen för tex Fischers och Essves så nämner de inget om temperatur men de måste väl klara vintertemperaturer antar jag?
 
Dom har svårt att härda om det är för kallt, det är därför det finns varianter för vinterbruk (även Fischer har det)
 
jonko skrev:
Dom har svårt att härda om det är för kallt, det är därför det finns varianter för vinterbruk (även Fischer har det)
Ja just ja, det förklarar saken.
 
Nu har jag har grävt fram berget. Det visade sig att det är en spricka i berget mitt under friggeboden. Där måttbandet ligger kommer bjälklagets ena långsida att fästas i berget direkt i balkskor, om det inte blir för stor höjdskillnad. Den andra långsidan fästs då med stolpar i balkskor på andra sidan sprickan, den ligger 3-5 dm lägre.

berg.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Det kommer antagligen att kunna samlas vatten i sprickan under bjälklaget vid regn, är det något jag kan/borde åtgärda? Ska jag fylla i med makadam kanske? Det skulle minska volymen vatten som samlas och även minska avdunstningen. Eller låta det vara? Det är ju väl ventilerat och i övrigt är det bra lutning.
 
andeol skrev:
Nu har jag har grävt fram berget. Det visade sig att det är en spricka i berget mitt under friggeboden. Där måttbandet ligger kommer bjälklagets ena långsida att fästas i berget direkt i balkskor, om det inte blir för stor höjdskillnad. Den andra långsidan fästs då med stolpar i balkskor på andra sidan sprickan, den ligger 3-5 dm lägre.

[bild]

Det kommer antagligen att kunna samlas vatten i sprickan under bjälklaget vid regn, är det något jag kan/borde åtgärda? Ska jag fylla i med makadam kanske? Det skulle minska volymen vatten som samlas och även minska avdunstningen. Eller låta det vara? Det är ju väl ventilerat och i övrigt är det bra lutning.
Eftersom undersidan på bjälkarna ändå kommer ligga ca 2 dm över sprickan så hade jag inte brytt mig om det så länge du inte planerar att bygga för den naturliga ventilationen på undersidan med några kjolar runt om.
 
Ja det kommer att vara öppet runt om. Vattnet kommer nog att kunna rinna ner i sprickan också, så det borde inte stå vatten där hela tiden.
 
Har också gått i dessa funderingar. Men min fråga - om man nu vill göra sig besväret att gjuta, kan man ställa ett gjutrör direkt på berget och "gjuta fast" eller måste man förankra ytterligare? Alltså, fäster betongen bra mot berget?
 
Bäst är väl att först fästa armeringsjärn i berget och sen gjuta, om man måste göra det ska jag inte uttala mig om.

Jag fäste stolpskorna direkt i berget med kemankare. Smidigt att slippa gjuta men samtidigt är det lite meckigt för det gäller att få till placeringen exakt samtidigt som man bara har ca 10 min på sig innan ankarmassan inte går att bearbeta längre. Min lösning blev att först sätta ihop ramen sen parallellförskjuta den två regelbredder (90 mm). Sen gjorde jag fixturer av regelstumpar och fäste med snabbtvingar för att kunna jobba med dom en och en och få dom på rätt plats.

fixturer.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
  • Gilla
jahlgren79
  • Laddar…
Så här såg det ut när golvet var färdigt.

stolpskor.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Jag lade emellan en bit 45-regel på två stolpskor där det var längst avstånd till berget. Använde också lite plywood för att väga in bjälklaget exakt när det väl var på plats. Nu när hela friggeboden står på plats så ser stolpskorna lite klena ut men det funkar nog.

På andra sidan var det enklare för där behövdes ingen millimeterpassning av stolpskorna och de sitter direkt på berget. Jag använde 95 mm impregnerad stolpe och rostfri M10 gängstång och muttrar för att fästa stolpe i stolpsko.

stolpar.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
  • Gilla
jahlgren79 och 2 till
  • Laddar…
Var fick du tag på kemankare och hur pass mycket jobb var det med borrningen? Hyrde du maskin eller?
 
Jag köpte Essves kemankare på Bauhaus, 200 kr för en 300 ml patron och det gick ganska precis åt två patroner till 14 hål. Jag använde en Makita 5 J borrhammare, köpte den begagnad för ett tidigare projekt, och tillsammans med en billig SDS-borrsats från Jula gick det rätt så snabbt. Borrade först 18 mm men det blev lite för tajt så jag fick gå upp till 20 mm för att få ner armeringsjärnen.

Du behöver också tryckluft och en passande rund borste för att kunna få ur allt damm ur hålen för att ankarmassan ska fästa. Tänk också på att munstycket till patronen måste kasseras om du väntar mer än 10 min mellan att du använder den, man kan köpa extra munstycken om man behöver.

Det blev nog totalt en hel arbetsdag med att mäta ut hålen, borra, rengöra hålen och fästa stolpskorna med allt kringarbete.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.