Hm, såvitt jag vet (utan att vara expert) så är anledningen till att luftspalt numera anses vital att man nu isolerar tjockare, inte på mineralull per se. I en friggebod som ska användas på sommaren och bara har 70 millimeter isolering så undrar jag om man inte klarar sig utan luftspalt.
 
Lyfter en gamma tråd!

Det är hög tid att få en uppdatering på hur det gick med huset :)
Nu råkar jag vara i samma sits som trådskaparen var för ca ett år sedan.
Huset, en Smara 15m2 friggebod, är uppe men isolering och gips är ännu inte på plats.

Kom ni fram till ett svar om fuktspärrens vara eller inte vara? När jag frågade på brädgårn tyckte han att man endast skulle fuktspärra taket. Vad tycker forumets experter om det?
Stugan kommer endast att användas under sommarmånaderna och alltså inte värmas på vintern.

Och så det här med vindpapp. På väggarna är det redan monterad vindpapp så frågan gäller taket. Isoleringen kommer att göras med 120mm skivor. Har de redan vindpapp monterat eller ska man lägga något annat ovanpå isoleringen? Kanske behövs inget annat då det är dubbla lager takpapp på taket så det kanske fungerar som tillräckligt vinskydd?

På golvet ska jag lägga golvspånskiva och på det montera en heltäckningsmatta. Limmar man mattan eller använder man endast dubbelhäftande tejp eller spik?

Sammanfattar mina frågor här.
1: fuktspärr?
2: vindpapp i taket?
3: fästa heltäckningsmatta?

Tacksam för svar!
 
1) Finns ett tidigare svar i tråden, i princip >+10 grader inomhus året om = fuktspärr, annars utan.

2) Den viktigaste vindspärren är från sidan. Se till att utrymmet mellan takstolarna ute vid hammarbandet har vertikala skivor (masonit) så det inte kan blåsa in från sidan. Se också till att du har lutande skivor 30mm under råsponten så inte isolering ligger an mot råsponten utan det är luftspalt. Behövs troligen inte i ditt fall för i en friggebod fyller man nog bara underramens höjd. Sedan vid kallvind sätt en ventil i vardera gavel alldeles under taket för ventilationens skull.

3) Stryk lim med tandspackel och limma fast mattan. Går med tejp också men alla proffs jag set använder lim+tandspackel.

Du menar plastmatta eller linoleum och inte en sån där långhårig sak man hade på 70-talet när du säger heltäckningsmatta, va?

/Anders
 
Tack för svar Anders,

haha tro det eller ej men jag har faktiskt tänkt att lägga en sån där hårig matta som är så skön att kliva upp barfota på. Men inte en ryamatta alá 70-tal med hår från Chewbacca utan en modern matta som inte bjussar på allergi. Fördelen är ju att dammet ligger still och blir lätt att dammsuga upp.
Linoleum känns ganska tråkigt men jag har inte uteslutit det ännu. Jag ska ta mig förbi bygghandlarna och se vad som finns.
 
Du tror inte mattan blir grymt skitig av alla barfotafötter som springer ut och in i duggregn och en fuktig nyklippt gräsmatta?

Jag skulle vilja be om ytterligare förtydligande av fuktspärrsfrågan. Om man i sin frigge vill ha möjlighet att nyttja även höst/vinter/vår och värmer till lämpig boendetemperatur lite nu och då, behövs fuktspärr? Det är ju emellanåt kallt, dvs inte 12 grader varmt året runt, men mer än 12 grader varmt alla årstider.
 
Mikael_L
Det enkla (förenklade !) standardsvaret är att byggnad som inte permanent värms upp till 18°C skall inte ha diffusionsspärr.
Detta kan många byggare rapa upp i sömnen.

Själv tror jag det är betydligt mer komplext än så. :)

Men framförallt tänker jag på -
hur fuktalstrande är verksamheten i byggnaden?
Hur tjocka (och därmed svårtorkade) väggar har man?
Hur fungerar ventilation, undertryck i byggnaden som förhindrar konvektionsdriven uppfuktning.

Själv skippade jag plasten i friggeboden -Jättetunna väggar, väldigt liten fuktalstring där endast ibland uppvärmt till rumstemp.
I garaget däremot satt jag plast, trots att garaget troligen ännu mer sällan kommer värmas upp. Men där kan det hända att jag kör in en snöig bil lite då och då för upptining. Tjockare väggar.
 
Slänger in en annan fråga här:) Har en liten stuga där jag ska byta innertakspanelen.
Där satt det innan ångspärr och isolering och stugan används inte året om. Då är väl det bästa att ta bort plasten och låta isoleringen vara kvar innan jag sätter dit den nya innertakspanelen?
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.