Hej!

Har äntligen registrerat mig på detta kunniga forum :D

Nu ska jag påbörja mitt första större projekt på landet, att snickra en gäststuga på 15 kvadrat meter som jag har köpt i lösvirke / byggsats.

Tanken är att ha stugan ouppvärmd hela året, i alla fall när den står tom, men att ha värme i den när det kommer gäster som vill stanna över. Den kommer endast att användas sporadiskt, och mest under sommaren.
Så på sommaren blir det varmt och på vintern kallt, då den ska stå i Sörmlands norra delar men inte vid kusten eller vid en sjö.

Jag har läst en hel del här på forumet men inte blivit klok på vilken typ av isolering som är lämplig (stenull, cellulosa, etc) eller om jag ska ha fuktspärr innanför gipsväggarna eller ej. Dessutom är jag osäker hur en del av golvet samt taket ska konstrueras med de olika lagren, se nedan.

Väggar:
Panel
Ströläkt = Luftspalt (25 mm)
Vindpapp (eller vindväv?)
Reglar (70 mm) + isolering (hur mycket?)
Fuktspärr (!?!)
Vindpapp (som extra skydd för vinden)
Gips
Hur ser man till så att inte möss eller sånt kommer in till luftspalten?

Taket:
Plåttak
Strö- och bärläkt
Takpapp
Råspont
Takstolar
Isolering
Fuktspärr (!?!)
Gips

Golvet:
Betongpelare som grund
Sylpapp
Någon sorts täckskikt antar jag ska finnas här så det inte är fritt fram för mössen, men vad?
Stomme + isolering (ska det vara en luftspallt här? Upp till isoleringen?)
Fuktspärr (!?!)
Golv (spånskiva eller nått annat?)
Innergolv (laminat)

Som ni ser så är jag ute på hal is och jag känner mig i behov av vägledning :blushing:
 
Är i princip i samma båt, ska bygga en frigga i mitten av sörmland till sommarn..
Det jag kan säga om dina planer är väl följande, notera att detta är bara vad jag tror mig veta, inte nått som jag faktiskt vet :)
Om boden inte ska vara uppvärmd året om så ska fuktspärr inte användas vad jag läst. Isolering kör du väl så mkt du får plats, dvs 70mm i ditt fall.
Dubbla vindpapplager är inget jag hört talas om, vad jag förstått är det bara mellan reglar och luftspalt det ska finnas. Vindpapp eller vindväv tror jag inte spelar nån roll, jag tror väven är lite dyrare men lättare att hantera, mindre risk att den går sönder.

För att slippa djur i luftspalten är det väl något slags insektsnät som ska dit, exakt hur det fästs vet jag inte och det beror väl antagligen på lite hur exakt din vägg ser ut, om det är stående eller liggande panel t.ex.
Sen ska jag sätta OSB innanför gipset, det är väl en smaksak men jag blir så j-kla arg när man ska försöka sätta upp nått på bara gips. Detsamma gäller väl taket, jag kommer sätta råspont som innertak, mest för att jag gillar sånt tak men det kommer ju även göra det lite enklare att sätta upp lampor o så.


När det gäller taket i övrigt har jag nåra grejjor också, för det första, behövs verkligen både strö och bärläkt när man lägger plåttak? Jag trodde det bara var för takpannor, en läkt som ligger på "bredden" borde väl räcka?
Pappen som ligger mellan råsponten och läkten är jag också lite osäker på vad för sort det ska vara, förr-förra avsnittet av äntligen hemma sa dom att det alltid ska ligga underlagspapp över råsponten oavsett vilket tak du ska lägga på det.. och underlagspapp är väl inte riktigt samma som takpapp? Värt att kolla upp...
Se även till att också här sätta myggnät eller liknande, inge kul med getingbo i taket.


Golvet som jag tänkt det är gjutna plintar (är det det du menar med betongpelare? jag antar det) som jag sen lägger bjälklaget på, under bjälklaget kommer jag spika plank som jag sen kan lägga en oljehärdad board på. I dom lådorna som jag då skapat sätts det vindpapp (även upp på sidorna av "lådan" så det blir helt tätt) och därefter läggs isolering in. Efter det råspont (golvspån funkar väl lika bra, du kan även köra helt utan om golvet du lägger ovanpå är självbärande) och sen golvet.
 
K
För att slippa djur i luftspalten är det väl något slags insektsnät som ska dit, exakt hur det fästs vet jag inte och det beror väl antagligen på lite hur exakt din vägg ser ut, om det är stående eller liggande panel t.ex.
Det finns nåt som kallas musstopp eller muskam. Är i metall och ser ut som en kam. Om det är liggande panel (=stående läkt) så sätter man väl musstoppet i väggens nederkant mellan läkten. Typ..
 
Mikael_L
Silkesnusa skrev:
Hej!

Har äntligen registrerat mig på detta kunniga forum :D
Välkommen!
Äntligen, så vi har väntat. :)

Väggar:
Panel
Ströläkt = Luftspalt (25 mm)
Vindpapp (eller vindväv?)
Reglar (70 mm) + isolering (hur mycket?)
Fuktspärr (!?!)
Vindpapp (som extra skydd för vinden)
Gips
Hur ser man till så att inte möss eller sånt kommer in till luftspalten?
Ser i huvudsak rätt bra ut.
Ska du ha stående eller liggande spikregel, (beror alltså på stående eller liggande panel).
Använder du 70mm reglar tar du givetvis 70mm isolering, till 95, 95mm.
Fuktspärren tycker jag du kan skippa ifall ni inte planerar allt för fuktalstrande verksamhet i friggeboden. Det som skapar fukt i bostäder är att tvätta och torka tvätt, koka mat, andas osv.
en vägg på 70mm eller 95 mm torkar dessutom relativt fort ut.
Jag använde nåt som heter "Museband", ganska dyrt, men lättjobbat.

Taket:
Plåttak
Strö- och bärläkt
Takpapp
Råspont
Takstolar
Isolering
Fuktspärr (!?!)
Gips
Inte takpapp, utan underlagspapp.
Ingen fuktspärr om du inte satt någon i väggarna.

Golvet:
Betongpelare som grund
Sylpapp
Någon sorts täckskikt antar jag ska finnas här så det inte är fritt fram för mössen, men vad?
Stomme + isolering (ska det vara en luftspallt här? Upp till isoleringen?)
Fuktspärr (!?!)
Golv (spånskiva eller nått annat?)
Innergolv (laminat)
Du måste bestämma dig lite om vilka dimensioner det ska vara på friggan, sen antal bärlinor och grovlek på dessa samt golvbjälkarna.
Sen kan man t.ex. spika läkt på bjälklagets nederkant och lägga in blindbottenskivor.
Sen isolera och spika på golvet.

Du kan gärna utveckla det hela lite mer.
T.ex. den tänkta storleken på friggan och hur högt från marken du tror att du kan och vill komma osv.
 
Mikael_L
pjkw skrev:
Om boden inte ska vara uppvärmd året om så ska fuktspärr inte användas vad jag läst. Isolering kör du väl så mkt du får plats, dvs 70mm i ditt fall.
Det är vad man brukar säga, eller ska vi kalla det "att generalisera".:)
Förutom temperaturskillnader kan man väga in hur mycket fukt som alstras av verksamheten i lokalen, ett rent förråd för kläder och saker kommer givetvis inte fuktbelasta väggarna det minsta. Är det gäststuga med t.ex. sängar och kokplatta eller dusch i så blir det en helt annan sak.

Vidare kan man beakta hur svårt väggkonstruktionen har att torka ur. En väldigt tunn vägg som vi typiskt har i friggebodar torkar upp mycket snabbt. Så är den fuktbildande verksamheten av tillfälligt oregelbunden karaktär så klarar sig nog väggarna ganska bra, det är exakt detta jag själv chansar på, 70mm väggreglar, oregelbunden fuktbelastning ingen plast i väggarna.

Slutligen ska man nog också väga in när på året friggeboden är bruk. Under vintern tillkommer nämligen ett problem, vattenånga som är på väg ut genom väggen fälls ut som vatten någonstans där det blivit tillräckligt kallt, sen kan det frysa med. Så under vintern är fuktskaderisken större än under sommaren. Mao är friggan en gäststuga som används endast under sommarmånaderna, går det mest troligt bra utan plast, används den under vintern kan man överväga plast.


När det gäller taket i övrigt har jag nåra grejjor också, för det första, behövs verkligen både strö och bärläkt när man lägger plåttak? Jag trodde det bara var för takpannor, en läkt som ligger på "bredden" borde väl räcka?
Är inte ströläkten till för att vatten ska kunna rinna under bärläkten och inte bli stående?
Och det borde väl vara lika viktigt med plåttak.
 
J
Mikael_L skrev:
Det är vad man brukar säga, eller ska vi kalla det "att generalisera".:)
Förutom temperaturskillnader kan man väga in hur mycket fukt som alstras av verksamheten i lokalen, ett rent förråd för kläder och saker kommer givetvis inte fuktbelasta väggarna det minsta. Är det gäststuga med t.ex. sängar och kokplatta eller dusch i så blir det en helt annan sak.

Vidare kan man beakta hur svårt väggkonstruktionen har att torka ur. En väldigt tunn vägg som vi typiskt har i friggebodar torkar upp mycket snabbt. Så är den fuktbildande verksamheten av tillfälligt oregelbunden karaktär så klarar sig nog väggarna ganska bra, det är exakt detta jag själv chansar på, 70mm väggreglar, oregelbunden fuktbelastning ingen plast i väggarna.

Slutligen ska man nog också väga in när på året friggeboden är bruk. Under vintern tillkommer nämligen ett problem, vattenånga som är på väg ut genom väggen fälls ut som vatten någonstans där det blivit tillräckligt kallt, sen kan det frysa med. Så under vintern är fuktskaderisken större än under sommaren. Mao är friggan en gäststuga som används endast under sommarmånaderna, går det mest troligt bra utan plast, används den under vintern kan man överväga plast.



Är inte ströläkten till för att vatten ska kunna rinna under bärläkten och inte bli stående?
Och det borde väl vara lika viktigt med plåttak.
Helt riktigt, absolut ingen fuktspärr om man inte har minst 11-12 grader inne året om.
 
Äntligen hemma och har återhämtat mig en smula från fas 1 i bygget :D

Tack för alla svaren!
Det blir ingen fuktspärr då vårat användningsområde verkar stämma bra med när man inte bör/ska ha det.

Har köpt en friggebod i byggsats (eller heter det modulbygge?), 15 kvadrat meter stuga, Smara från Jabo. Det är stående panel och den ska ha en dörr och 3 fönster när det är färdigt. Vi köpte den utan isoleringstillsatsen, den kändes dyr och köper till det som behövs på en bygghandel. Vet inte om detta är så smart i långa loppet men det känns så just nu iaf :)


Nu har jag gjort golvet klart, med plintar, tack pjkw för ordet som jag glömt :), dessa är minst 25 cm över marken upp till ca 80 cm. Det är ganska kraftig lutning där vi har valt att lägga gäststugan med andra ord.

Med golvet har jag gjort så här:
Sylpapp och tryckimpregnerat virke för att väga upp det hela så det blev rakt.

Spikade upp golvbjälklaget, där jag bytte ut de medföljande yttre bjälkarna till tryckimpregnerat virke istället. Då de exponeras helt öppet för vårt kära klimat och panelen täcker inte dessa (märkligt och ser inte så snyggt ut Jabo!). Sen spikades lister tvärs bjälkarna på undersidan och så kapades det till Asfaltboard som sedan tryckte ner mellan bjälkarna. Verkar som att man normalt spikar lister på insidan av bjälklaget eller under bjälklaget men då jag inte tänkte till ordentligt fick det bli så här. Man ska inte stressa så mycket när man bygger och speciellt inte när man är amatör helt klart :)
Sen på med 120 mm isolering (rockwool) som jag tyvärr fick trycka ihop typ 12 mm för det var vad Asfaltboard tog av djupet, hoppas inte det gör så mycket!
Sen på med vindpapp och spontat golv.

Tror det blev lite i fel ordning, vindpappen borde ha varit under isoleringen men hoppas inte det heller är en katastrof :O


Väggarna kom färdiga (utan isolering) men med panel (ca 15 mm), vindpapp och reglar (70 mm) färdigmonterade i moduler.
Har satt upp väggarna och har grundat dem med falurödfärg (såklart det är ju på landet ;))

Nu till inre delarna av väggarna:
Här stöter jag på ett problem. Det finns ingen chans att göra en luftspalt på traditionellt sätt vad jag förstår.
Vindpappen sitter normalt mellan luftspalten och reglarna men här kommer vindpappen mellan panelen och reglarna. Hur gör jag här?
Ska jag göra en luftspalt ändå? Det innebär att luften i luftspalten mer eller mindre kommer att stå still, då det inte finns någon luftkanal ut. Reglarna sitter ju direkt innanför panelen med vindpappen klämd emellan.

Utifrån skulle det bli så här ifall jag gör en luftspalt:
Panel
Vindpapp
Reglar som ligger dikt mot panelen. Här läggs det in en list på 25 mm som skapar en luftspalt mellan vindpappen och isoleringen men denna luftspalt får inget luftutbyte utifrån. Listen på 25 mm kommer att ligga dikt mot vindpappen och panelen mao.
Sen isolering (70 mm) och en fördjupning av regeln, på insidan, genom att spika på en 25 mm regel utanpå befintliga 70 mm reglar för att få plats med luftspalten.
Plywood / Plyfaskiva (är de samma sak?)

Vad använder man för att hålla isoleringen på plats mellan luftspalt och innervägg? En Asfaltboard (känns helt fel) eller vad gör man? Oljad skiva av något slag? Masonit? Vad finns för möjligheter?

Ska jag strunta i luftspalt? Och köra isolering direkt mot vindpappen så att det blir så här:
Utifrån:
Panel
Vindpapp
Reglar + isolering 70 mm
Plywood / Plyfaskiva

Har skippat gips då det inte känns bra att ha i ett utrymme som kan bli 20 grader kallt på vintern och gips är som sagts svårt att skruva fast någonting i :)


Taket då? Jo det är också uppe.
Gaveltakstolarna, takbjälkarna, råsponten samt underlagspappen är på plats. Har även lagt en takfots plåt längst ner för det ska monteras hängrännor så småningom. Denna ligger under underlagspappen och sitter fast med asfaltsklister och spik. Råspontens skarvar ligger längsmed lutningen på taket (Jabo konstruktion) och det känns väl sådär får jag säga men så är det tänkt.

Det finns en luftspalt mellan råsponten och takbjälkarna och den tänkte jag skydda med insektsnät så de små krypen inte flyttar in. Har köpt nått i plast på en bygghandel men det känns som att det bara kommer att stoppa flygfän och inte mössen. Är det troligt att de små kryper upp för väggen och in där? Använder man "Museband" även här?

Ska lägga plåt tak ovanför underlagspappen som sagt och undrar precis som Mikael_L skriver om man inte ska ha både ströläkt och bärläkt? Just för att vatten inte ska bli stående mellan plåten och underlagspappen? Gör man inte så? Eller är det för "Hus" som man är mera rädd om? Är plåttak så täta att de inte är någon risk att det bildas vatten här och därmed behövs inte ströläkten?

Hur gör jag med insidan nu? Har en vilja att följa takets lutning på 19 grader även på insidan, detta för att behålla den något låga takhöjden som skulle bli annars.
Ska jag göra en luftspalt som går genom hela taket, genom att utnyttja den som bildats naturligt mellan takbjälkar och råspont? Måste jag montera en skiva här (i så fall vad) som håller isoleringen ifrån att ramla ihop och täppa till luftspalten? Eller kommer inte isoleringen att röra sig så mycket?

Så här utifrån:
Plåttak
Bärläkt
Ströläkt (?)
Underlagspapp
Råspont
Luftspalt (ca 25 mm)
Skiva av vad? Behövs det? Se ovan.
Isolering (ca 90-120-150 mm) får se vad som passar och är lämpligt.
Något som håller i isoleringen medan man jobbar eller sätter man en läkt här? Hur gör man? Kapar man isoleringen så man kan trycka fast den mellan takbjälkarna?
Plyfaskiva eller plywood eller panel (iaf nått innertak)


Funderar också på ventilationen. Rekommenderat är två ventiler, vi har 4 som jag hade tänkt sätta upp.
Ska dessa placeras i "innertaks nocken" en på varje sida? Vart ska i så fall de två sista placeras? På motsatta väggar? Ska 2 placeras i golv höjd för att "dra in luft" medan de andra två placeras i innertak höjd? En i varje hörn? Hur ska de bäst placeras?

Mycket frågor är det :D
 
Det är nog helt riktigt att ha ströläkt också, jag tror jag fått för mig det av att ha läst plannjas monteringsanvisningar där många bilder inte har någon ströläkt.. Men som ni säger verkar det ju helt logiskt att ha för att inte vattnet ska fasta där... kan väl knappast skada att ha om inte annat :)
När det gäller luftspalt i väggarna undrar jag för det första varför inte jabo valt att ha det? Det kanske är värt o höra med dom om det finns nån tanke där... Om man ska göra nån efterkonstruktion borde man väl slita upp gamla vindpappen, sätta nån läkt på insidan av reglarna, spänna upp ny vindpapp på dom och sen sätta isoleringen, och på nått sätt se till att luft kommer in i den nya luftspalten. Men det låter ju ganska baklänges.

Jag pratade precis med en släkting som är snickare som jag kommer rådfråga i mitt friggebodsbygge, han tog upp just ventilering av takisoleringen och han tyckte det var enklast att man bygger taket som slutna lådor i princip (låda mellan varje takstol) och sen sätter något slags doslock (mögelstoppers ? ) som man helt enkelt gör hål för i råsponten. Längst upp i lådorna har man då satt en läkt och på den lagt någon slags board för att skapa en spalt.

Lycka till
 
Redigerat:
Mikael_L
Silkesnusa skrev:
Nu har jag gjort golvet klart, med plintar, tack pjkw för ordet som jag glömt :), dessa är minst 25 cm över marken upp till ca 80 cm. Det är ganska kraftig lutning där vi har valt att lägga gäststugan med andra ord.
Jag är rätt säker på att bryter mot friggebodsregeln "max 3 meter högsta höjd över markens medelnivå", men men.

Sen på med 120 mm isolering (rockwool) som jag tyvärr fick trycka ihop typ 12 mm för det var vad Asfaltboard tog av djupet, hoppas inte det gör så mycket!
Nädå, ingen risk. Det enda som skulle kunna hända är att isoleringen trycker ut någon skiva en aning, men golvet lär knappast röra på sig och om asfaboarden böjer ut någon mm gör givetvis inget.

Sen på med vindpapp och spontat golv.

Tror det blev lite i fel ordning, vindpappen borde ha varit under isoleringen men hoppas inte det heller är en katastrof :O
Asfaboarden är också ett vindskydd, så ett extra lager med vindpapp där gör knappast något extra (dvs om du fått dit asfaboarden vindtätt). Vindpapp på andra sidan gör ingen skada heller.

Nu till inre delarna av väggarna:
Här stöter jag på ett problem. Det finns ingen chans att göra en luftspalt på traditionellt sätt vad jag förstår.
Vindpappen sitter normalt mellan luftspalten och reglarna men här kommer vindpappen mellan panelen och reglarna. Hur gör jag här?
Ska jag göra en luftspalt ändå? Det innebär att luften i luftspalten mer eller mindre kommer att stå still, då det inte finns någon luftkanal ut. Reglarna sitter ju direkt innanför panelen med vindpappen klämd emellan.

Utifrån skulle det bli så här ifall jag gör en luftspalt:
Panel
Vindpapp
Reglar som ligger dikt mot panelen. Här läggs det in en list på 25 mm som skapar en luftspalt mellan vindpappen och isoleringen men denna luftspalt får inget luftutbyte utifrån. Listen på 25 mm kommer att ligga dikt mot vindpappen och panelen mao.
Sen isolering (70 mm) och en fördjupning av regeln, på insidan, genom att spika på en 25 mm regel utanpå befintliga 70 mm reglar för att få plats med luftspalten.
Plywood / Plyfaskiva (är de samma sak?)

Vad använder man för att hålla isoleringen på plats mellan luftspalt och innervägg? En Asfaltboard (känns helt fel) eller vad gör man? Oljad skiva av något slag? Masonit? Vad finns för möjligheter?

Ska jag strunta i luftspalt? Och köra isolering direkt mot vindpappen så att det blir så här:
Utifrån:
Panel
Vindpapp
Reglar + isolering 70 mm
Plywood / Plyfaskiva
Ja det här är ju bängligt, tack för det Jabo :@

I princip skulle du nog kunna sätta isoleringen mot vindpappen, dvs ingen luftspalt alls. Det finns många gamla hus helt utan luftspalt bakom fasaden som är hur friska som helst.
Men dessa är å andra sidan inte isolerade med minerull.

Jag vet inte riktigt vad jag skulle gjort själv, jag får fundera lite till på det ...
Eller så kan vi hoppas på att någon fler forummedlem har lite åsikter.

Har skippat gips då det inte känns bra att ha i ett utrymme som kan bli 20 grader kallt på vintern och gips är som sagts svårt att skruva fast någonting i :)
Gips trivs utmärkt i både värme och kyla.
Fukt ogillar dock gipsen jättemycket. ;)
Jag satt gips i min frigga! Men jag undviker att ge råd här, då jag inte har koll på alla konsekvenser med de olika valen (gips, spån, OSB, plyfa, råspont, eller kombinationer av dessa eller någon tillsammans med masonit eller treetex).
En djungel. :)
Råspont är ju trevligt, men jobbigt att få ett bra ytskikt på.

Råspontens skarvar ligger längsmed lutningen på taket (Jabo konstruktion) och det känns väl sådär får jag säga men så är det tänkt.
Inte det normala, nä. Men det borde väl egentligen fungera ganska bra ... :O


Det finns en luftspalt mellan råsponten och takbjälkarna och den tänkte jag skydda med insektsnät så de små krypen inte flyttar in. Har köpt nått i plast på en bygghandel men det känns som att det bara kommer att stoppa flygfän och inte mössen.
Insektsnäten finns även som metallnät, du får titta in hos någon annan bygghandlare.

Är plåttak så täta att de inte är någon risk att det bildas vatten här och därmed behövs inte ströläkten?
Det är inte bara läckage att tänka på, på höstkvällarna kondenserar det på undersidan av takplåten.
Sätt du ströläkt också. ;)

Hur gör jag med insidan nu? Har en vilja att följa takets lutning på 19 grader även på insidan, detta för att behålla den något låga takhöjden som skulle bli annars.
Ska jag göra en luftspalt som går genom hela taket, genom att utnyttja den som bildats naturligt mellan takbjälkar och råspont? Måste jag montera en skiva här (i så fall vad) som håller isoleringen ifrån att ramla ihop och täppa till luftspalten? Eller kommer inte isoleringen att röra sig så mycket?

Så här utifrån:
Plåttak
Bärläkt
Ströläkt (?)
Underlagspapp
Råspont
Luftspalt (ca 25 mm)
Skiva av vad? Behövs det? Se ovan.
Masonit brukar man sätta här:
Om skivorna skarvas ska man lägga någon cm omlott så ev kondenserat vatten rinner av ena skivan och på ovansidan av nästa.
Försök också få det såpass tätt att masoniten även fungerar som lite vindskydd för isoleringen.
Isolering (ca 90-120-150 mm) får se vad som passar och är lämpligt.
Något som håller i isoleringen medan man jobbar eller sätter man en läkt här? Hur gör man? Kapar man isoleringen så man kan trycka fast den mellan takbjälkarna?
Finns olika knep. Ett är att köpa ståltråd, sen slår du i dyckert/små trådspik/pappspik på undersida av takstolar, men låt den sticka ut 5mm.
Sen drar man ståltråden mellan spikarna, snurrar ett varv runt varje spik och slår slutligen ner spiken helt. Då håller denna ståltråd uppe isoleringen till dess du satt upp innertaket.

Funderar också på ventilationen. Rekommenderat är två ventiler, vi har 4 som jag hade tänkt sätta upp.
Ska dessa placeras i "innertaks nocken" en på varje sida? Vart ska i så fall de två sista placeras? På motsatta väggar? Ska 2 placeras i golv höjd för att "dra in luft" medan de andra två placeras i innertak höjd? En i varje hörn? Hur ska de bäst placeras?
Pass på den frågan ... Men jag vill tro att en (eller två) lågt placerade och en (eller två) högt, ordnar så det blir hygglig självcirkulation.
 
Redigerat:
J
Snabbsvar, jag hade inte hoppat över luftspalt.
 
Mikael_L
Ja John har kanske rätt.
Egentligen vet jag inte hur "farligt" det skulle vara.
Men om det går bra eller inte beror nog en hel del på yttre faktorer.

Om det är stora taköverhäng och fasadpanelen är högt över marken så det blir mindre vatten som stänker mot fasaden så går det nog bättre.
Står huset (friggan) i skugga så det torkar upp dåligt så blir det nog sämre.
osv osv...

Man skulle hitta någon plastprodukt, ungefär som kanalplast fast utan ena sidans plastyta.

L___L____L____L____L____L____I

Ungefär sådär.
Och sätta den släta ytan inåt, mot isoleringen och rännorna mot fasadpanelen. Då blev det ju en luftspalt.
 
J
Mikael_L skrev:
Man skulle hitta någon plastprodukt, ungefär som kanalplast fast utan ena sidans plastyta.

L___L____L____L____L____L____I

Ungefär sådär.
Och sätta den släta ytan inåt, mot isoleringen och rännorna mot fasadpanelen. Då blev det ju en luftspalt.
Draknästet nästa!! :D

Idéen är faktiskt mycket bra, borde finnas en sådan produkt.
 
Mikael_L skrev:
L___L____L____L____L____L____I

Ungefär sådär.
Och sätta den släta ytan inåt, mot isoleringen och rännorna mot fasadpanelen. Då blev det ju en luftspalt.
Men det skulle väl fortfarande vara helt vindstilla? Det större problemet som jag ser det är att faktiskt få in lite frisk luft i den "infällda" luftspalten.. eller missförstår jag dig?
 
Tack för alla svar :)

Precis, det är här huvudproblemet ligger pjkw :)

Det lutar mot att jag sätter en luftspalt på insidan men att denna kommer att vara vindstilla, det blir en hel del extra jobb annars.
Har pratat med en snickare och han säger iaf att normalt har man inte en luftspalt i en friggebod just för att fuktbelastningen är låg jämnfört med ett hus.
Frågan är om detta är en lösning som inte skapar mer problem, jag tror inte det men vad tycker ni?

Att ha en luftspalt med stillastående luft borde minska risken för att isoleringen drar åt sig fukt från utsidan, genom panelen, vilket borde vara en fördel mot att ha isoleringen direkt mot panelen/vindpappen.

Vad för skiva har man mellan luftspalten och isoleringen? Masonit? Obehandlad? Något annat?

Borde jag isolera med nåtgot annat material än rockwool, i detta fall?
Mikael_L indikerar att man kanske ska välja nått annat, isf vad?


Över till taket:

Tack för tipset med ståltråden, det ska jag prova.

Är det obehandlad masonit vi pratar om här också Mikael_L ?
 
Jag planerar också att bygga en friggebod som inte ska värmas på vintern. Den ska fungera som gäststuga och förvaring av dynor och dylikt. Är väldigt sugen på tjockast möjliga spånt, tex Hökärrstugan eller Polhus, och bara isolera golvet. Är det en bra idé?

Hur blir det om man har tunnare väggar, som 34 eller 28 mm? Går det bra utan isolering i alla fall?
 
Redigerat:
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.