Jag har ingen dusch än i badrummet så iden med att skapa ånga verkar bli besvärlig:). Men dom andra reglagen som du nämner vet jag om och inget verkar funka....

Chinaski: Har du din så inkopplad att den startar automatiskt när du ex duschar för att sen gå i säg 20min även om du släcker ljuset?
 
Jepp, precis så, strömmen går direkt till fläkten (konstant som du säger) utan strömbrytare innan, alltså oberoende av ljuset. Den styrs av att jag drar i snöret, och går då i det antal minuter som tidreläet är inställt på, alternativt går den automatiskt igång av att fuktnivån i badrummet överstiger den nivå fuktreglaget är inställt på, och sedan går den så länge som nivån är över gränsen.
 
Du kan ju installera en "fjädrande" strömställare som ger en impuls på SL. L och N är till för att fläkten ska kunna gå igång automatiskt på fukt och dessutom kunna gå en viss tid efter impulsen.
Allt detta vet du nu, men det viktiga är att du drar rätt kabel för ändamålet: Antingen FK i rör (svart, brun och blå) eller någon form av kabel med tre färger förutom gulgrön.
Impuls är rätt bra för nr 2... och det händer ju då och då att man lägger en (installations-)kabel.
 
Produkter som diskuteras i tråden
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.