H Harald Blåtumme skrev:
Vad skulle vara problemet med att fläkten är monterad i taket? Hur skulle detta hindra att man installerar kallrasskydd?
"Använd aldrig kallrasskydd om badrumsfläkten är monterad i tak-kanal då det stänger den nyttiga termiska luftrörelsen och risk finns att det bildas kondens inuti ventilationsröret. "
 
  • Gilla
Patrik_Hed
  • Laddar…
Ok. Men fläkten är ju alltid igång om man har grundventilation inställt. Skulle det uppstå baksug som vid byvindar så stänger kallrasskydet tillfälligt, öppnar igen när baksuget upphör.

Ser inga som helst problem med detta, och förstår inte vad de menar i denna anvisning. Låter helt befängt.
 
Är det säkert att den går baklänges, eller saktar den bara ned så att det ser ut så på filmen?
 
Tro mig: dessa extremt energisnåla fläktar kan stundtals gå baklänges om det blir baksug som vid kraftiga vindförhållanden. Då blir det kallras från fläkten. Därför finns kallrasskydd, en enkel mekanisk konstruktion som är till för att stänga luftfödet utifrån och in om fläktens positiva flöde ut inte orkar stå emot inflödet.
 
  • Gilla
SågspånPappspikEternit
  • Laddar…
Du kan ju testa att ställa upp hastigheten på grundventilationen lite.
 
H Harald Blåtumme skrev:
Tro mig: dessa extremt energisnåla fläktar kan stundtals gå baklänges om det blir baksug som vid kraftiga vindförhållanden. Då blir det kallras från fläkten. Därför finns kallrasskydd, en enkel mekanisk konstruktion som är till för att stänga luftfödet utifrån och in om fläktens positiva flöde ut inte orkar stå emot inflödet.
Okej. Så om jag sätter dit ett kallrasskydd så hindrar den kall luft från att komma in om fläkten skulle gå baklänges?
 
Om du får "baksug" via skorstenen så har du ju för dåligt med tillluftsventiler.

Du kan ju sätta en huv på skorstenen om du vill minska att det blir sug när det blåser mycket ute.
 
  • Gilla
Patrik_Hed
  • Laddar…
J JohannaAC skrev:
Okej. Så om jag sätter dit ett kallrasskydd så hindrar den kall luft från att komma in om fläkten skulle gå baklänges?
Ja det är hela idén med dessa.

Som någon föreslog kan det kanske vara effektivt att öka grundflödet en smula, men kanske ändå inte räcker för att motverka incidenter av besvärliga vindförhållanden som trycker ner luft utifrån genom frånluftskanaler.
 
  • Gilla
Jonatan79
  • Laddar…
H Harald Blåtumme skrev:
Ja det är hela idén med dessa.

Som någon föreslog kan det kanske vara effektivt att öka grundflödet en smula, men kanske ändå inte räcker för att motverka incidenter av besvärliga vindförhållanden som trycker ner luft utifrån genom frånluftskanaler.
Okej, då får jag väl installera ett sånt kallrasskydd.

”Kallrasskydd/backspjäll som Förhindrar luft att passera in när fläkten inte är igång” står det på freshs hemsida men fläkten är ju igång!
 
Jag är ingen expert på just Fresh kallrasskydd, har bara generell vetskap om hur typiska kallrasskydd ser ut i köksfläktar och här då. Mekaniska luckor som stänger igen om det inte finns ett tryck från fläkten. Skitenkla grejor.

Pax har en variant som vi har på en fläkt, ett lamellpaket som en solfjäder som öppnas när fläkten startar och stängs när den stannar. Kanske heter modellen Passad , minns ej.
 
K
J JohannaAC skrev:
Hej!
När det blåser mycket ute så går våran fresh fläkt i badrummet fram o tillbaka och det blir iskallt i badrummet…. Vad gör man åt detta?
Har flera fresh installerade i huset som tidigare har självdrag. På toalett, båda badrummen samt tvättstuga, ej kallrasskydd eftersom jag vill att det fungerar någorlunda vid strömavbrott.
Om det blåser väldigt mycket ute kan jag få samma effekt som du, men inte så konstigt om det blåser storm ner i rören. Brukar inte bry mig om detta då det inte blåser kraftigt varje dag.
 
H Harald Blåtumme skrev:
Vad skulle vara problemet med att fläkten är monterad i taket? Hur skulle detta hindra att man installerar kallrasskydd?

Detta är ju standard i varenda köksfläkt med imkanal oavsett genom vägg eller uppåt.
I anvisningen (https://fresh.se/sv/product/flaktar-tillbehor-flaktar/kallrasskydd-125--669812) står det uttryckligen att det inte bör monteras i tak.
Förmodligen är det för dess utformning då det är menat att sitta horisontellt avseende vikter etc på själva spjällen. Köksfläktars kallrasskydd har en lite annan utformning skulle jag tro.

Men det borde gå att hitta något som passar även för takmontage? Annars får det väl bytas till Pax som väl fortfarande finns med inbyggt kallrasskydd?
 
Ok om det är så att Fresh kallrasskydd är känsliga för montage horisontellt/vertikalt så får jag ge mig.

Skamligt att man inte lyckats göra ett kallrasspjäll som funkar oavsett orientering, detta är ju standardteknik i varenda köksfläkt som exempel.
__
PS. En av dessa Fresh intelliventfläktar är monterad i tak med kallrasskydd, det var elektrikern som monterade den. Fungerar bra och det var därför jag tänkte montera likadant kallrasskydd i en annan likartad fläkt i ett badrum där det förekommer just kallras / backgång på den ständiga låga frånluften när det blåser knepiga vindar.
 
Redigerat:
@
Har en pax med kallrasskydd i garaget. När fläkten är vi avstängd då stängs kanalen. Men när fläkten är igång så är den ju öppen - så jag vet inte om det hjälper dig. För du vill väl ha fläkten igång(?). Hur det det ut vid frånluften? Går det att minska vindens möjlighet att blåsa in utan att hindra avluften allt för mycket?
 
@ @ndreas skrev:
Har en pax med kallrasskydd i garaget. När fläkten är vi avstängd då stängs kanalen. Men när fläkten är igång så är den ju öppen - så jag vet inte om det hjälper dig. För du vill väl ha fläkten igång(?). Hur det det ut vid frånluften? Går det att minska vindens möjlighet att blåsa in utan att hindra avluften allt för mycket?
Ja precis jag vill ju ha den igång hela tiden. Därför jag har svårt att förstå hur det skulle hjälpa mig.
åh jag vet inte. Är så okunnig. Har du förslag?
 
  • Gilla
Kirre2021
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.