A
Nä skärmen ska inte vara grön-gul om den är för emc-funktion. Gröngul är reserverad endast för skyddsjordning.

Här är förresten en bra rapport av Elsäkerhetsverket som kom för några år sedan jag sparat.
Där framgår också att motorer med kåpa i plast inte ska användas med frekvensomformare precis som Mikael L säger ovan.

https://www.elsakerhetsverket.se/gl...ak-rapport-projekt-frekvensomriktare-2016.pdf

5.7.5 Olämpliga motorer Tyvärr förekommer det att motorer har kopplingsboxar av plast. En sådan motor är i princip omöjlig att ansluta till en frekvensomriktare eftersom skärmen inte kan anslutas EMC-mässigt riktigt
 
Redigerat:
  • Gilla
Mikael_L
  • Laddar…
Är du säker på att motorn klarar av att driva (alls) på lägre frekvenser?

Kan vara så att motorn (vid lägre frekvens/varvtal) behöver forcerad kylning för att inte överhettas..

Tar regelbundet fram drifter i jobbet för såna hära applikationer (men större) och det är viktigt att motorns "normalvarv" vid 50Hz ligger i närheten av den lägsta hastigheten man vill köra..

Kan tänka mig att du vill kunna köra större bitar och därför behöver mata saktare, men då kommer det också gå tyngre (högre belastning på motorn)
 
  • Gilla
avh67f och 2 till
  • Laddar…
Mikael_L
Isakare Isakare skrev:
Kul att du nämner det.
Jag har i veckan monterat 8 portar åt en annan firma. För 11 år sen jobbade jag just med det portmärket, då hade de direktdrift. De jag monterade nu har en ny styrning med frekvensare, men det är samma motor som tidigare som har en kåpa i plast.
Jag noterade att skärmen sitter ihop med jorden och är överdragen med gulgrön krympslang. Jag fick lära mig tidigt att skärmen ska ha transparent slang.
Alla andra styrningar jag kopplat in har antingen skärmen vikt över kabeln klämd med en klämma eller separat plint för skärmen (även om den är samma som jorden)
Ska spana på tisdag vad det står i godkännande papperna.
Det kan ju vara så att dessa motorer är på så låg effekt att även utstrålade störningar får relativt låg energi och det inte behövs lika avancerad skärmning då.
 
Man kan även sätta ett sk sinusfilter för att slippa skärmat kabel. Dock inte billigt.
 
Mikael_L Mikael_L skrev:
Det kan ju vara så att dessa motorer är på så låg effekt att även utstrålade störningar får relativt låg energi och det inte behövs lika avancerad skärmning då.
Jo, de sitter på takskjutportar, de är ju balanserade med fjäder och kräver väldigt lite effekt för att röra sig.
Jag jobbar annars mest med rullportar där motorn måste lyfta hela dukens vikt.
Motorerna är på 1,1 kw eller 2,2 om duken är över 10 kvm.
 
O Olofsson89 skrev:
Jo precis den är tvåstegs redan nu. Låter ju toppen om det går att koppla omformaren och ha kvar båda stegen.
Ja då är det bra förutsättningar att du ska kunna lyckas bra. Om vi ser lite på olika saker som nämnts senare i tråden:

Motorskydd behöver du normalt inte tänka på. Finns det redan kan du låta det vara kvar annars ska du som sagt ställa omformaren rätt så blir det ok. I nutid förekommer motorskydd vid omformardrift mest i specialfall tex där man driver ett antal motorer parallellt under en omformare.

Start-stopp och ev back ska du lösa med enkelt vred, kmappar etc kopplat till omformarens styringångar. Dit kopplar du också poten för hastighetsjustering. Det du inte ska göra är att snvända någon brytare i nätmatningem för start-stopp. Det är ett säkert sätt att korta livslängden på särskilt din enkla typ omformare.

Kylproblematiken och extern fläkt mm är heller imget kritiskt i ditt fall. Du kommer naturligt i ett bra läge om du sätter min frekvens till 20 Hz. Då överlappar min vid högfart i häradet max vid låg och låg kommer på samma sätt inte ner i sån hastighet att det är problematiskt.

EMC får du också lite blunda för i ett fall som ditt. Se till att du får tag på ok låda att sätta dina grejor knappar, pot, knappar mm på maskinen om det går. Kabeln som matat kortar du av och sätter din nya låda där. I praktiken blir i ditt fall inget så mycket bättre om du så anstränger dig och gör allt perfekt. Det kan ibland bli sämte om man inte är jelt hemma i hur det ska göras.
 
  • Gilla
BSOD och 2 till
  • Laddar…
Såhär ser det ut nu. Går att köra på två olika hastigheter nu.

Jag nöjer mig att frekvensa ner det låga läget.

Hur ska jag koppla in frekvensaren då?
 
  • Elmotor med kopplingsdosa öppnad visande kabelanslutningar och terminaler för justering av hastigheter.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Elmotor med kopplingslåda öppen, visande terminaler och ledningar.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Elmotoranslusningsschema visas på en namnskylt med olika kopplingar för två hastigheter.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Du har ju två farter att välja på nu med en brytare. Trassla inte till det med att koppla om något på motorn. Koppla in frekvensaren på inkommande matning och med brytaren kan du välja hög eller låg fart, då kommer du att kunna variera farten på motorn både i låg och hög fart.
 
  • Gilla
GK100
  • Laddar…
J jonaserik skrev:
Du har ju två farter att välja på nu med en brytare. Trassla inte till det med att koppla om något på motorn. Koppla in frekvensaren på inkommande matning och med brytaren kan du välja hög eller låg fart, då kommer du att kunna variera farten på motorn både i låg och hög fart.
Funkar det så är det ju toppen!
 
J jonaserik skrev:
Du har ju två farter att välja på nu med en brytare. Trassla inte till det med att koppla om något på motorn. Koppla in frekvensaren på inkommande matning och med brytaren kan du välja hög eller låg fart, då kommer du att kunna variera farten på motorn både i låg och hög fart.
 
  • Öppen handbok med elschema för en A2 Inverter (0.75-30kW), inklusive tre-fas ingång och kontroller.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Jepp, det är inkommande frekvens som styr farten och kopplas det in på matningen, blir det lika som en vanlig motor, som ska styras i fart. Motorn vet inget mer än vad den får till sig, oavsett vilken fart den är ställd för. Det som kan vara är att du kanske måste starta fekvensaren med startknappen, men det spelar inget roll hur man startar/stoppar.
 
J jonaserik skrev:
Jepp, det är inkommande frekvens som styr farten och kopplas det in på matningen, blir det lika som en vanlig motor, som ska styras i fart. Motorn vet inget mer än vad den får till sig, oavsett vilken fart den är ställd för. Det som kan vara är att du kanske måste starta fekvensaren med startknappen, men det spelar inget roll hur man startar/stoppar.
Måste vara 2,4 och 6 på 51QF1 som är matningen till motorn då? Så frekvensaren ska in där emellan? Eller blir det på dom grova in i 51QF1 som ska regleras?
 
  • Elektriskt schema med markeringar som visar positionerna för matningen till en motor.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Elcentral med märkta komponenter 16QF2, 51QF1 och 66QF1, och ledningar markerade för matning.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Den ska vara före F1QF1 som är direkt till motorn. Då finns motorskyddet med och frekvensaren har även den ett skydd i sig, ska ställas in med parameter på den. Övriga delar kan vara som det är, nu syns det inte hur du startar motorn på schemat, men det verkar som att manövern kommer via trafon efter 121QF1 till kontaktorerna och ev två fartsregleringen. det är bara det som går direkt till motorn som frekvensaren ska styra. Vad vad det för frekvensare som du tänkte/köpte.
 
J jonaserik skrev:
Den ska vara före F1QF1 som är direkt till motorn. Då finns motorskyddet med och frekvensaren har även den ett skydd i sig, ska ställas in med parameter på den. Övriga delar kan vara som det är, nu syns det inte hur du startar motorn på schemat, men det verkar som att manövern kommer via trafon efter 121QF1 till kontaktorerna och ev två fartsregleringen. det är bara det som går direkt till motorn som frekvensaren ska styra. Vad vad det för frekvensare som du tänkte/köpte.
https://www.fruugo.se/380v-22kw-3-f...ensomriktare-3hp-vfd-vsd/p-92901699-194814585 en sådan.

51KM1 och 51KM2 måste ju vara nuvarande två farterna.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.