BirgitS
Ulolrorie Ulolrorie skrev:
Är du säker? På att det inte är för högt menar jag. Jag har letat och letat på nätet men jag hittar ingen vettig info om just detta. Jag förstår att det sjunker när jag börjar värma upp huset, men jag har svårt att hitta info om vad som är ok i ett hus med självdrag under sommarmånaderna.
När det är lika varmt ute som inne och man har mycket öppet så blir det ju samma luftfuktighet inne som ute.

Ulolrorie Ulolrorie skrev:
Och även om det alltså inte är för högt så borde det väl inte vara fel att byta en frånluftsventil till en PAX-fläkt i badrummet?
Nej, det är bra men det påverkar nog inte luftfuktigheten någon annanstans i huset i någon nämnvärd utsträckning.
 
  • Gilla
Ulolrorie
  • Laddar…
GreenYoda
Ulolrorie Ulolrorie skrev:
Då är det rätt ventil i varje fall, tack för svar! Men en PAX-fläkt i samma hål i väggen som ventilen nu sitter i skulle kanske vara ännu bättre?

Känslan är att det torkar upp ganska snabbt i rummet, imman stannar inte kvar så länge. Men det är våningen ovanför jag är orolig för, där är luftfuktigheten 65% och det känns för högt.
Idag (spöregn) har vi 65% luftfuktighet på bägge våningar i vårt hus. Under augusti månad har vi legat mellan 48% och 73% luftfuktighet. Vintertid slår det åt andra hållet och ligger mellan 35% och 50%. Så mät över en längre period innan du börjar oroa dig. Speciellt om imman snabbt försvinner i badrummet efter dusch, det tyder på god ventilering.
 
  • Gilla
Ulolrorie
  • Laddar…
GreenYoda GreenYoda skrev:
Idag (spöregn) har vi 65% luftfuktighet på bägge våningar i vårt hus. Under augusti månad har vi legat mellan 48% och 73% luftfuktighet. Vintertid slår det åt andra hållet och ligger mellan 35% och 50%. Så mät över en längre period innan du börjar oroa dig. Speciellt om imman snabbt försvinner i badrummet efter dusch, det tyder på god ventilering.
Ok, låter vettigt och tack för svar.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.