Hur ser jag på en ventil om det är en frånluft- eller en tilluftsventil?
 
Düsseldorff
Om inte annat kan du ju kolla vilket håll det blåser genom att hålla ett hårstrå, en fjäder eller liknande framför, om det inte känns med handen.
 
Düsseldorff Düsseldorff skrev:
Om inte annat kan du ju kolla vilket håll det blåser genom att hålla ett hårstrå, en fjäder eller liknande framför, om det inte känns med handen.
Tack så mycket för svar! Det var svårt att känna med handen men nu när jag testade hårstrå som du skrev så anar man en svag rörelse inåt i huset. Det är kanske dåligt drag i den ventilen överhuvudtaget?

Man måste väl kunna se på en ventil vilken typ det är genom att skruva loss den?
 
Tilluft i sovrum, vardagsrum allrum etc. Frånluft i badrum, kök, wc, tvättstuga. Vid självdrag kan det ibland komma tilluft i en frånluftsventil och tvärtom. Men varför frågar du?
 
J Johan456 skrev:
Tilluft i sovrum, vardagsrum allrum etc. Frånluft i badrum, kök, wc, tvättstuga. Vid självdrag kan det ibland komma tilluft i en frånluftsventil och tvärtom. Men varför frågar du?
Jag har ett hus med självdrag där en dusch nyligen installerats i vad som tidigare bara var toalett. Ventil sattes in men jag undrar hur jag ser att det är en frånluftsventil eftersom bilder på google inte var helt lätta att tolka (även om den mest liknar en tilluftsventil). När köksfläkten är på är det tydligt att det kommer tilluft i denna ventil om jag håller ett hårstrå framför som Dusseldorff föreslår. Men det kan ju vara som du skriver att det ibland blir så även i en frånluftsventil. Det måste väl finnas något sätt att visuellt avgöra vad för sorts ventil det är?

Jag försöker också allmänt lära mig mer om ventilationen i mitt hus eftersom det är tydligt att den behöver förbättras men det verkar finnas många teorier om vad som är rätt att göra i gamla hus med självdrag.
 
Ta en bild. Men i en toalett/dusch ska du ha frånluftdon, tilluften till toaletten kommer normalt i bostäder i glipa under dörren. Får du tilluft beror det främst på att du startade köksfläkten och blåste ut mkt luft. Den utblåsta luften måste komma in, du skapade undertryck.
 
J Johan456 skrev:
Ta en bild. Men i en toalett/dusch ska du ha frånluftdon, tilluften till toaletten kommer normalt i bostäder i glipa under dörren. Får du tilluft beror det främst på att du startade köksfläkten och blåste ut mkt luft. Den utblåsta luften måste komma in, du skapade undertryck.
Här kommer två bilder:

Vit rund spegel inbyggd i en vägg med vita kakelplattor.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Hand håller en takmonterad lamphållare med justerbara fästen mot en kakelvägg.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
Düsseldorff
Det där är ett klassiskt frånluftsdon. Knappt öppet dock, såvitt jag kan se på bilderna.

Läge för en fläkt kanske? Blir det fuktigt när du duschar?
 
Sen brukar tilluft vara i fönster eller vägg och frånluft brukar sitta i taket för lite skorstens effekt.
I lite äldre hus satt gärna frånluften till och med som separata kanaler i skorstenen just för att det skulle bli bättre drag.
 
Düsseldorff Düsseldorff skrev:
Det där är ett klassiskt frånluftsdon. Knappt öppet dock, såvitt jag kan se på bilderna.

Läge för en fläkt kanske? Blir det fuktigt när du duschar?
Då är det rätt ventil i varje fall, tack för svar! Men en PAX-fläkt i samma hål i väggen som ventilen nu sitter i skulle kanske vara ännu bättre?

Känslan är att det torkar upp ganska snabbt i rummet, imman stannar inte kvar så länge. Men det är våningen ovanför jag är orolig för, där är luftfuktigheten 65% och det känns för högt.
 
A Argastesnickaren skrev:
Sen brukar tilluft vara i fönster eller vägg och frånluft brukar sitta i taket för lite skorstens effekt.
I lite äldre hus satt gärna frånluften till och med som separata kanaler i skorstenen just för att det skulle bli bättre drag.
Ventilen sitter i väggen strax ovanför fönstret. Tidigare fanns bara badrum i källaren och där går luften ut via kanal i skorstenen. Men nya badrummet ligger alltså mot ytterväggen.
 
Düsseldorff
Ulolrorie Ulolrorie skrev:
Ventilen sitter i väggen strax ovanför fönstret. Tidigare fanns bara badrum i källaren och där går luften ut via kanal i skorstenen. Men nya badrummet ligger alltså mot ytterväggen.
Fast då funkar inte självdragsprincipen så bra. Köp en fläkt.
 
BirgitS
Ulolrorie Ulolrorie skrev:
Men det är våningen ovanför jag är orolig för, där är luftfuktigheten 65% och det känns för högt.
Det är inte för högt så här års. Så fort du börjar värma upp huset ska du se att det sjunker.
 
  • Gilla
GreenYoda och 1 till
  • Laddar…
BirgitS BirgitS skrev:
Det är inte för högt så här års. Så fort du börjar värma upp huset ska du se att det sjunker.
Är du säker? På att det inte är för högt menar jag. Jag har letat och letat på nätet men jag hittar ingen vettig info om just detta. Jag förstår att det sjunker när jag börjar värma upp huset, men jag har svårt att hitta info om vad som är ok i ett hus med självdrag under sommarmånaderna.
 
Ulolrorie Ulolrorie skrev:
Är du säker? På att det inte är för högt menar jag. Jag har letat och letat på nätet men jag hittar ingen vettig info om just detta. Jag förstår att det sjunker när jag börjar värma upp huset, men jag har svårt att hitta info om vad som är ok i ett hus med självdrag under sommarmånaderna.
Och även om det alltså inte är för högt så borde det väl inte vara fel att byta en frånluftsventil till en PAX-fläkt i badrummet?
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.