Hej,

Jag har nyss köpt ett radhus tvåplanshus med frånluftsvärmepump Nibe F370. Huset är 116 kvm fördelat över två våningar. Elementen i husen är vattenburna.

Nu märkte jag att ”intern tillsats” går på full effekt hela tiden. Max inställd eleffekt är 5.3 kW och tillsatsen går på 5.3 kW och har gjort det hela kvällen. Är det rätt att insatsen är elpatronen?

Jag hör att kompressorn går, och statusen för den är på ”Kör”.

Lite orolig att nåt är fel. Kommer från ett liv i lägenhet och inte riktigt hunnit sätt mig in i hur värmepumpen funkar och om detta är normalt.

Värmekurvan är inställd på 7 med 0 i offset.

Alla inlägg uppskattas, behöver lära mig och få mer förståelse om uppvärmningssystemet. Se gärna bilderna jag tog nyss.
 
  • Display visar teknisk information om värmepump, specifikationer för kompressor, effekt och pumpar med ikoner och statusindikator.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Bildskärm visar serviceinformation, elektrisk utrustning, knappar, grönt indikeringsljus, svenskt språk.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Digital display visar information om uppvärmningssystem med temperaturer och status för golvvärme och justeringar.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Digital display på en enhet som visar temperaturstatus och kod, med svensk text och grönt ljus.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Digital termostat eller styrenhet för hem med meny på svenska. Visar schema, varmvatten, värme, ventilation, semesterinställning.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Digital display visar värmesystem-status, temperaturdata, och driftinställningar på en vit bakgrund med grönt lysande OK-knapp.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • En skärm visar driftinformation om en kompressor: status, antal starter, drifttid och varmvattentid. Knappar under.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Digital skärm med information, status 5.3 kW, tidfaktor 6115.6, knappar, grönt ljus, troligen en apparat eller maskin.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Tillsatsen är inte på enligt 13/17 L1 L2 L3 0,0 kw.
Kompressorn jobbar fint, det ser du på temperaturerna 22,7 och 0,6. Ventilationsluften som kommer in är 22,7 grader och kompressorn sänker den (återvinner värmen) till 0,6 grader.
 
Isakare Isakare skrev:
Tillsatsen är inte på enligt 13/17 L1 L2 L3 0,0 kw.
Kompressorn jobbar fint, det ser du på temperaturerna 22,7 och 0,6. Ventilationsluften som kommer in är 22,7 grader och kompressorn sänker den (återvinner värmen) till 0,6 grader.
Tack för svar! Nej, jag såg att L1, L2, L3 stod på noll. Vilket jag antar är faserna? När jag stod och observerade såg jag att L1 gick upp och ner mellan 0 och 0.1 kW.

Har mjukvaran hängt sig eller buggat sig när det står att tillsatsens status är på 5.3 kW? Borde den inte stå på 0 kW eller åtminstone väldigt låg effekt om L1,2,3 är på 0-0.1 kW?
 
Jag kan inte den där modellen, men betyder det inte bara att 5,3 är tillåten effekt att använda vid behov ??
 
  • Gilla
Mhenk
  • Laddar…
Strömkännarna är inte monterade. Därför visar L1, L2 och L3 noll. El-tillsatsen borde variera mellan 0 och 5,3, inte vara 5,3 hela tiden för då är något fel om inte någon förbrukar massor med varmvatten hela tiden.
 
  • Gilla
H-Thomasson
  • Laddar…
J Josth skrev:
Strömkännarna är inte monterade. Därför visar L1, L2 och L3 noll. El-tillsatsen borde variera mellan 0 och 5,3, inte vara 5,3 hela tiden för då är något fel om inte någon förbrukar massor med varmvatten hela tiden.
Det låter vettigt. Inget vatten används så något känns fel om det är som du säger att det den ligger på 5.3 hela tiden. Det här kändes inte bra!
 
Hur kallt är det där du bor? Det avgör vilken effekt huset kräver. Kan också vara ett relä/kontaktor som är trasigt så det bara ser ut som el-patronen är på fast en del av den inte är på i verkligheten. Mät elförbrukningen på elmätaren för att kontrollera om pannan verkligen drar ca 6 kW kontinuerligt.
 
J Josth skrev:
Hur kallt är det där du bor? Det avgör vilken effekt huset kräver. Kan också vara ett relä/kontaktor som är trasigt så det bara ser ut som el-patronen är på fast en del av den inte är på i verkligheten.
Just nu är det -7 enligt pumpen. Jag noterade att förbrukningen gått upp två dagar i rad när jag kollade Vattenfall. Så det var därför jag började kolla på pumpen. Legat runt 30-40 kWh sedan inflytt förra veckan till 50-70 kWh senaste två dagarna.
 
Om den dragit 6 kW kontinuerligt inkl kompressorn så blir det 144 kWh/dygn exkl hushålls-el. Det stämmer alltså inte. Gissar på att huset behöver ca 3,5 kW vid -7 °C ute. Det blir kompressor + 1,5 elpatron = 2,2 kW el. Per dygn alltså 53 kWh exkl hushålls-el.
 
  • Gilla
Mhenk
  • Laddar…
J Josth skrev:
Om den dragit 6 kW kontinuerligt inkl kompressorn så blir det 144 kWh/dygn exkl hushålls-el. Det stämmer alltså inte. Gissar på att huset behöver ca 3,5 kW vid -7 °C ute. Det blir kompressor + 1,5 elpatron = 2,2 kW el. Per dygn alltså 53 kWh exkl hushålls-el.
Okej, tack för förklaringen och uträkningen. Önskar att jag hade kunnat övervaka pumpens förbrukning mer noga via någon typ av loggning för att se förbrukningen över ett dygn samt hur ofta och med hur hög effekt el-patronen skjuter till.

Men cirkus 50 kWh låter ganska högt, eller är det normalt att förbrukningen ligger däromkring i kyla som detta och denna typ av värmelösning?
 
Nu vid 06:00 i morse kunde jag se att tidsfaktorn för tillsatsen hade ökat från 6115.6 till 6118.5. Så runt 2,9 timmar har elpatronen gått med full effekt mellan 23:00 och 06:00. om jag förstår tidsfaktor rätt? Så cirka 18 kWh under 7 timmar.
 
50 kWh per dygn låter väldigt bra tycker jag när det är kallt som nu. 2,9 × 5,3 = 15,4 kWh och på 7 timmar är det lika med 2,2 kW i genomsnitt. Alltså stämmer det jag skrev i inlägg #9 och värmepumpen fungerar som den ska.
 
Spontant verkar du ju ha VÄLDIGT varmt inne, frånluft på 23 grader är ju nästan en bastusiffra...

Du verkar ju ha rumsinnegivare, vilken temp har du inställt... Skulle säkert spara 20% med en normal rumstemp..
 
P PurreP skrev:
Spontant verkar du ju ha VÄLDIGT varmt inne, frånluft på 23 grader är ju nästan en bastusiffra...

Du verkar ju ha rumsinnegivare, vilken temp har du inställt... Skulle säkert spara 20% med en normal rumstemp..
Du gör en korrekt analys. Min andra hälft har påpekat att det är ganska varmt vissa dagar.

Bra fråga, jag vet inte var rumsgivaren sitter. Det sitter inget på väggarna i sovrum/vardagsrum eller övre hall. Dock sitter det en liten fyrkantig dosa i entréhallen, på andra sidan väggen mot värmepumpen.

När jag pillat runt i menyerna så tror jag att rumsgivaren inte är aktiverad i menyn, kan det stämma? Kan man avaktivera den funktionen?
 
J Josth skrev:
50 kWh per dygn låter väldigt bra tycker jag när det är kallt som nu. 2,9 × 5,3 = 15,4 kWh och på 7 timmar är det lika med 2,2 kW i genomsnitt. Alltså stämmer det jag skrev i inlägg #9 och värmepumpen fungerar som den ska.
Tack min vän, dina kunskaper har lugnat mina nerver lite. Jag ska fortsätta ha lite uppsikt över förbrukningen via Vattenfalls hemsida för att kolla att förbrukningen inte sticker iväg onormalt mycket.

Förbrukningen du räknade ut ovan, är alltså enbart med elpatronen? Om kompressorn gått konstant, under samma tidsperiod, dvs 7 timmar. Vad blir det för förbrukning? Vad är kompressorns effekt?
 
  • Gilla
Josth
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.