Jag har en tryckmätare. Och den är till radiatorkretsen, det är den jag har tappat tryck i. Igår fyllde jag på lyft i exp.kärlet och nu är trycket stabilt när jag fyllde på med vatten. Men fortfarande ingen värme i dom två elementen. Behöver jag göra något mer?
 
Har du luftat radiatorerna efter åtgärderna? Blir det varmt nertill på kopplet? Om det ettrörs eller tvårörs ska synas tydligt på värmeritningen. Värmerören i bjälklagen är streckade. Brukar även vara en röd markering på kopplet för ettrörs och blå för tvårörs.
 
Har luftat dom tre sista i slingan men fortfarande ingen värme. Nej det blir inte varmt nertill på kopplet heller. Skickar med bild på värmeritningen. Hoppas du kan se tydligt. Röd pil visar var rören kommer upp från pannan och blå pilar elementen som är kalla.

Tillopp svart prick, retur cirkel.


Värmeritning med röd pil för rör från pannan, blå pilar för kalla element och markeringar för tillopp och retur.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
Syns tydligt att det är ettrörs. Slinga nr 3. Hela 6 radiatorer på slingan men det är 18 mm rör (har själv 15 mm radisolrör men då max 4 radiatorer på samma slinga) och 18 mm kopparrör kan klara ge totalt 2,7 kW värme eller lite drygt det vid 55/45 grader. Dock vet jag inte vad VS7 står för typ av rör men det borde stå på ritningen? Väldigt konstigt om de två sista på slingan är kalla inklusive deras koppel men radiatorerna innan på samma slinga blir varma?? Har du provat att lufta samtliga radiatorer i den ordning de sitter i slingan?
 
Ska testa lufta i den ordningen ikväll. VS7 står för Värmeledning Typ wirsbo combi-pex.
Om man skruvar på den stora silvriga skruven på cirkulationspumpen, ska det komma vatten från den då?
 
Jo det stämmer att det är ett sätt att lufta själva cirkulationspumpen när man tar bort den stora skruven. Ska normalt komma lite vatten. Intressant med uppgiften Wirsbo combi-pex. Blir lite fundersam kring vilken innerdiameter det är i dessa rör jämfört med vanliga kopparrör. Normalt går man upp i storlek ett steg om man byter från koppar till pex eftersom innerdiametern blir mindre.
 
Sedär det var visst ett ettrörssystem ändå.
Håller med Josth, du borde få värme på de sista två radiatorerna (iaf borde kopplen bli varma), om de andra i slingan fungerar.
Blir det inte ens lite fisljummet?
Prova att stänga alla radiatorer den slingan, utom de två sista och se om det händer ngt.
 
Såg nu att godstjockleken på combi-pex är 2,5 mm för 18 mm rör vilket ger en innerdiameter på 13 mm. Detta är samma som kopparrör 15 mm som har 1 mm godstjocklek. Enligt lathunden på http://www.varmepumpsforum.com/faq/index.php?action=artikel&cat=7&id=40&artlang=sv kan man då få ut 1,5 kW värme (eller kanske lite drygt det) vid 55/45/20-graders värmesystem. Blir inte så mycket per radiator på slinga 3 men huset är kanske väldigt välisolerat? Det är ju 10 år nyare än mitt. Hur som helst borde radiatorerna och kopplen åtminstone kännas lite varma.
 
Oj det där är lite väl mycket överkurs för min del.
Detta har jag gjort idag.
-Luftat alla element i ordning enligt slingan.
-ändrat från auto vinter till bara vinter.
-Fick en tendens till ljumna element (dom 2 som strulat)
-Och så var jag och kände på ventilen till exp.kärlet. Och det fanns ingen luft i när jag tryckte in pinnen. Gjorde det gamla spotts i ventilen tricket och jag tycker att det finns en lite tendens till läcka. Om det nu är så att den läcker. Är det något man kan laga eller behöver man ett nytt exp.kärl?

/Tomi
 
Har du byggtom och plockat bort en radiator sedan förra eldningssäsongen,om du har det och pluggat rören när det är ett rörsystem så är det stopp där.
 
  • Gilla
_rookie_
  • Laddar…
Tack så mycket för all support. Jag har nu haft tryck/luft i kärlet sedan jag skrev här sist. Och jag får fortfarande inte fram önskad värme. Det blir nog till att ringa in någon tekniker som får komma och kika på problemet.

Mvh/T
 
  • Gilla
Harald Boye
  • Laddar…
Fick du ordning på detta? Sitter med samma problem fast alla element på ö.v. Kör också NIBE 360p.
 
D DaSo skrev:
Fick du ordning på detta? Sitter med samma problem fast alla element på ö.v. Kör också NIBE 360p.
Vilket tryck har du i systemet ska ligga på ca 1 bar normalt, är det golvvärme nere och radiatorer uppe , har du gjort något med rören, då är det säkert luft
 
Trycket på niben visar ca 1,5 bar just nu. Golvvärme nere och radiatorer uppe. Kollat trycket i expansionskärlet vilket var ok, luftar elementen (fanns ingen luft). Kollat så shunten nere och uppe är igång.... Fortfarande kalla element. Även kollat så piggarna på elementen inte fastnat.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.