Mikael_L
Förresten, går det att läsa något namn och/eller modellbeteckning på din värme-enhet?

Det kan ju hjälpa, någon kan kanske mycket om just den apparaten.
 
Jo, när jag eldar blåser det ut kalluft.
 
Själva pumpen är en Nibe fighter 200P och sen sitter det ett luftvärmeaggregat i taket som heter CTC LVA. Pumpen är nybytt medans CTC:n är från -87.
 
ehhm om det blåser kalluft när du eldar så kanske den slagit på ac funktionen om det nu finns i den maskinen
 
Finns ingen AC på den
 
Då kan den inte blåsa kalluft.
 
Jo, den hämtar luft utifrån.
 
en 200P är gjord för ett litet system typ golvvärme i ett rum eller liknande.
det är en liten kompressor(550w) och fungerar på samma sätt som tex en 310p förutom att det inte finns någon shunt utan den skickar ut den tempen man sätter den till att skicka ut.
Det sitter en blandningsventil på den där man ställer framledningen.

Så du har ungefär 1500-200w ut från kompressorn och ytterligare 1500w från elpatronen. så ungefär 3kw som denna kan ge. Kan det verkligen räcka? Annars måste du ha något annat mer som värme..?

Den tar luft från huset och skickar ut luft utomhus, den ska inte ta luft utifrån...
http://www.nibe.se/Produkter/Franluftsvarmepumpar/Produktsortiment/FIGHTER-200P/
 
Även om man tycker man eldar mycket så blir det inte så många kWh i en kamin, titta på vedhögen och uppskatta hur mycket den har minskat, 1 kubikmeter ger ca 1000kWh (om man stänger spjället direkt när det brunnit ut) och som det är sagt tidigare, det går åt mer el när man är hemma
 
Systemet är lite som en blandning av FTX samt FLVP men systemet är kopplat till elradiatorer. Man gör inte så längre.

Vad jag menar med inställningar var att vår gick att ställa in på varmvattensprioritering eller ej. Jag har för mig att när den stod på varmvattensprioritering så kunde det märkas på temperaturen i vvb.
 
LVP'n är väl en tilluftsvärmare.
Enligt bifogad fil så tolkar jag det som att när temperaturen höjs vid vedeldning så stänger LVP'n cirkulationen från Niben, men begränsar inte fläkten som tillför luft utifrån.
http://www.nibe.se/Documents/nibe_se/LVA_F200P.pdf
 
Det stämmer.
 
Mikael_L
Joens skrev:
en 200P är gjord för ett litet system typ golvvärme i ett rum eller liknande.
det är en liten kompressor(550w) och fungerar på samma sätt som tex en 310p förutom att det inte finns någon shunt utan den skickar ut den tempen man sätter den till att skicka ut.
Det sitter en blandningsventil på den där man ställer framledningen.

Så du har ungefär 1500-200w ut från kompressorn och ytterligare 1500w från elpatronen. så ungefär 3kw som denna kan ge. Kan det verkligen räcka? Annars måste du ha något annat mer som värme..?

Den tar luft från huset och skickar ut luft utomhus, den ska inte ta luft utifrån...
[länk]
Ja så är funktionen för Nibe fightern.
Men sen är det alltså en enhet till inkopplad (CTC LVA), någon slags luftvärmeväxlare. Ett FTX-aggregat är vad jag tänker, men jag vet inte om det är rätt.
Och det aggregatet tar väl antagligen uteluft och värmer den på sin väg in i huset ...!!??

LVA'n har kanske ett eget el-värmebatteri också. Så tillgänglig effekt är kanske ännu högre.
 
CTC:n tar luft utifrån. Den har oxå ett eget värmebatteri. Jag trodde att denna typ av uppvärmning var ganska vanlig men jag inser nu att jag hade fel.
 
Det kunde märkas på vv-temperaturen att man hade eldat skulle det stå i inlägg #27.

Inte för att det har så stor betydelse, men tar kaminen luft från utsidan (jag antar det men det skall man ju aldrig göra).

Vi hade ett likadant system. En fighter och ett från/tilluftsaggregat. Det var ganska vanligt under en kort period. Det ger ett ganska energisnålt hus - men komforten var sisådär.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.