Hej alla och tack för en hel del bra information ovan om jag inte hänger med på alt. jag har läst, lyssnat runt med såväl vänner och installatörer. Det står mellan att byta min Nibe F370 till en Nibe F eller S 1255 med frånluftsventilation dockad, eller att byta till en Nibe F730.

Offerter på bergvärme inkl frånlutsdockning ligger på 160-180 000:- Offerter på totalpris på en F 730 stannar i området
90-95 000 allt med ROT inräknat. jag räknar med att kunna sälja min felfria F370 för 5-6 000:-

Det är en stor skillnad att investera in det dubbla i en bergvärmeanläggning i förhållande till vad jag skulle få ut. Mina egna slutsatser är att jag med bergvärmealternativet skulle kunna spara omkring 10-11000kwh och med en ny FLVP typ F730 ca 6-7000kwh. bergvärmeinstallationen känns naturligtvis frestande med det är mycket pengar för att nå endast 4000 kwh mer.

Jag har fått information om att F730 låter en hel del. tar tacksamt emot synpunkter på det. Jag ska ta ur ca 63min/l i frånluften och når idag upp i ca 60minutliter med 70% varvtal på min befintliga F370. Ökar jag varvtalet till 80% når jag 60 minutliter med då porlar det i spillkoppen och ljudet blir lite för högt. med en F730 tror jag att jag kan nå mina 63 minutliter med en lägre varvtal på fläkten.

Ni som har en F370 idag, vilket varvtal procent kör ni på fläkten? Min sattes på 70% vid installationen.
 
Glöm inte att ett hus i Stockholm med bergvärmeanläggning är mer värd än ett hus med frånluftsvärmepump, hög elförbrukning och sämre energiklass. Kan sänka räntan på bolånet om man har bra energiklass. Räkna på 15-20 år. När det är dags att byta värmepump nästa gång finns redan borrhålet och det är bara själva bergvärmepumpen som behöver bytas ut.
 
  • Gilla
useless
  • Laddar…
Produkter som diskuteras i tråden
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.