BigGitt skrev:
Och alla är nog överens om, att du bör ha en fresh ventill till. Du vet var? ;)
Där är vi överens.:D
-Baritz -Om det är så att du har tre rum på övervåningen så bör du lösa en freshventil till det tredje oxå. Annars kommer det inte bli bra.
Om du finner det synnerligen svårt, tex att rummet ligger mitt i övervåningen och ingen möjlighet finns till tilluft, hade jag nog hellre dragit en 100 frånluftsventil in till kontoret än att vara helt utan ventilation där. Ska du sitta och jobba där kommer det bli väldigt varmt och kvaft utan någon ventilation alls.
 
Okej!
Efter enorma påtryckningar från allmänheten så får jag väl montera en freshventil på kontoret också.
Det skall inte vara nåt problem att ha en ventil där,men den kan jag utan problem montera i efterhand..
Det som var "på tapeten" var om jag behövde mer än ett 125m frånluftsdon på ö.vån.,eftersom taket skall smällas igen....Men än en gång,tack för alla svar och tid ni ödslat på mig. =)
MVH/Baritz
 
Mikael_L
Tjoa skrev:
52m2 x 0,35= 18l/s i badrum
2st fresh a´8l/s styck =16l/s.

Personligen hade jag nöjt mig med det. Ingen mening att överarbeta något.
Dom 2 sista literna som saknas är väl nästan att räkna som mätfel.Alternativt så ställer du in frånluften på 15l/s i badrummet och skiter i vad boverket säger. ;)
Perfa, då hänger jag på med min fråga i denna tråd. :)

Vi kommer ha ca 65m2 övervåning, ett badrum, 2-4 rum (inte bestämt än!), FX-ventilation.

Om jag drar ett 125-rör till badrummet och sätter 3-4 tilluftsventler blir det bra då?
 
Mikael.

Det är 2 olika saker det handlar om.

1. Att uppfylla kraven.
2. Att skapa klimat man blir nöjd med.


När man uppfyller kraven, ventilerar man bort MYCKET värme vintertid.
Många av Nibe 750 ägarna, sänkte frånluften till det absolut minimala (110m3) fast enl kraven skulle de ligga ibland upp till 300m3!
Och luften blev mycket bättre!

Så.
Utan att räkna (du är bättre på detta :)) kan jag iaf skriva att med ett 125spiro och dina m2, kommer kraven icke att uppfyllas.Kommer luften att kännas sämre? Det tror jag inte. Snarare tvärt om.

Men. Du kan köra med forcerat ventilation! Dvs , montera en fläkt i eller utanför röret och tvinga luften in vid behov.
 
Mikael_L skrev:
Perfa, då hänger jag på med min fråga i denna tråd. :)

Vi kommer ha ca 65m2 övervåning, ett badrum, 2-4 rum (inte bestämt än!), FX-ventilation.

Om jag drar ett 125-rör till badrummet och sätter 3-4 tilluftsventler blir det bra då?
Beror på vilken fläkt du har och vilket flöde du kan kräma ur den. Men du har goda förutsättningar för att få till det bra om du gör som du skrev. Du har ingen garderob på övervåningen du glömmer bort att ventilera?
 
BigGitt skrev:
Mikael.

Det är 2 olika saker det handlar om.

1. Att uppfylla kraven.
2. Att skapa klimat man blir nöjd med.


När man uppfyller kraven, ventilerar man bort MYCKET värme vintertid.
Många av Nibe 750 ägarna, sänkte frånluften till det absolut minimala (110m3) fast enl kraven skulle de ligga ibland upp till 300m3!
Och luften blev mycket bättre!

Så.
Utan att räkna (du är bättre på detta :)) kan jag iaf skriva att med ett 125spiro och dina m2, kommer kraven icke att uppfyllas.Kommer luften att kännas sämre? Det tror jag inte. Snarare tvärt om.

Men. Du kan köra med forcerat ventilation! Dvs , montera en fläkt i eller utanför röret och tvinga luften in vid behov.
Att luften upplevdes bättre vintertid anske hade och göra med att man inte fick in så mycket torr vinterluft, med andra ord hade man kvar den gamla fuktiga. ;)

Tycker inte han ska sätta in en fläkt som blåser in luft. Skapa ett övertryck i ett hus finns det ingen mening med.

Jag håller till viss mening med dig att man inte ska överventilera sitt hus. Men på ett öppet forum där kunskaperna är högst varierande bör man nog hålla sig till att ge rekommendationer som boverket ställer upp. Det finns människor som fixar sin ventilation och sen inte rör den på 20år. Och sen finns det de som köper co2 mätare, Rh-mätare, Tempmätare och har stenkoll på sin inomhusluft. Beroende på vilken typ man är kan man ha olika flöden ja. Men om man inte har koll skall man hålla sig till riktvärdena, annars kan det gå utför fort. Många hus man varit i där fukten runnit längs väggarna och folk frågar undrande varför det är så för. När man förklarar att fläkten måste vara på hela tiden dygnet runt så idiotförklarar dom en för det går ju inte. Blir ju jättedyrt då. Jo visst, och det är inte fuktskador att reparera då......:S
Därför tycker jag att man bör hålla sig runt dom vanliga värdena (0,35l/s&m2) för då blir det iallafall inte tok fel.
Sen om man känner att man har kompetens och intresse så finns det ju inget som hindrar att man prövar att sänka/öka flödet beroende på årstid och tid på dygnet.
Bara man inte sänker flödet 70% för det sa någon på ett forum att man kunde..
Allt på internet är nämligen inte sant....;)
 
Redigerat:
Tjoa

Med forcerat ventilation menar jag en fläkt som placeras i frånluftsröret i badrummet!
Då kan den tvinga in mer luft till FLVP vid behov.

Exempel.
Om FLVP fläkt står på 50m3 i timmen, kan den i badrummet göra att detta flödet ökar till 80m3.
Och dessutom tillåta större mängt luft via 125spiro, än det hade blivit utan den lilla fläkten.
Det är inte min idee! Så gör man ibland då för små rör sitter dragna till pumparna.
 
Redigerat:
BigGitt skrev:
Tjoa

Med forcerat ventilation menar jag en fläkt som placeras i frånluftsröret i badrummet!
Då kan den tvinga in mer luft till FLVP vid behov.

Exempel.
Om FLVP fläkt står på 50m3 i timmen, kan den i badrummet göra att detta flödet ökar till 80m3.
Och dessutom tillåta större mängt luft via 125spiro, än det hade blivit utan den lilla fläkten.
Det är inte min idee! Så gör man ibland då för små rör sitter dragna till pumparna.
Jaha du tänkte så du. Då missförstod jag dig fullständigt. Sry:)
 
Mikael_L
Tjoa skrev:
Beror på vilken fläkt du har och vilket flöde du kan kräma ur den. Men du har goda förutsättningar för att få till det bra om du gör som du skrev. Du har ingen garderob på övervåningen du glömmer bort att ventilera?
Ja nu har jag forskat lite mer.
Huset är på ca 100+65 kvm. Vilket ger ett totalt ventilationskrav på 165*0,35 = 58l/s = 210 m3/h.
Flöde ÖV = 23l/s , NV = 35l/s
Max rörlängd kommer bli 11meter (kök) till toa på ÖV blir det antagligen ca 8-9 meter och till toa NV 2-3 meter.
VP står i tvättstugan, så där blir det väl ca 1 meter rör om man inte kan sätta en ventil direkt ovanför pumpen.

Fläkten är en IVT490 som klarar max 340Pa vid 210 m3/h och högsta fläkthastigheten.

Men högsta hastighet vill jag naturligtvis inte köra, det finns 6 hastigheter att välja på.
Vid lägsta hastigheten blir det lite mindre än 50Pa vid 210m3/h, i steg två klarar systemet 130Pa.
Jag tror fläkten kommer klara biffen iaf.

Jag vill designa systemet för högsta möjliga komfort, särskilt med avseende på ljud.

På sid 30 (7:30) så hittar jag en tabell som ger vid handen att jag kanske bör hålla lufthastigheten i kanalerna på 1-2 m/s för högsta möjliga ljudkomfort.

Med en 125-kanal verkar det bli knappt 2m/s, vilket alltså antagligen kommer gå att leva med ...?
Eller blir systemet tystare med ett 160-rör? Jag misstänker att frånluftsdonet i sig kommer väsnas mer?
(Det finns ett diagram på nästa sida i samma dokument om man inte ids räkna ut hastigheten själv).

Sen var det här med tryckfall.
I tabellen kan jag utläsa ca 0,5 Pa / meter 125-kanal, vilket ger ett max tryckfall på 5Pa för de raka rördelarna.
Sen hittar jag i Warfvinges bok Installationsteknik AK för V en tabell som anger tryckfall för böjar:
Tabellen går inte tillräckligt lågt för ett 125rör, men det är mindre 1Pa för en 45°böj och mindre än 2Pa för en 90°böj. Så totalt har jag nog mindre än 10Pa i tryckfall pga krökar, lite beroende på hur mycket sådana det blir. Men mindre än 10Pa alla ggr.

Sen har jag inte än hunnit kollat tryckfallet i donen och ljuddämpare . Men totalt sett verkar det inte bli tryckfall mer än några 10tals Pa.

Så jag vet inte riktigt (då jag inte är någon fena på detta), men det verkar ju fungera rätt bra med ett 125-rör till ÖV.
Sen får det väl tittas lite på tilluftsventilerna också.
Problemet är att ÖV inte är klar än, inte ens bestämt hur den ska inredas. Men det blir som sagt 2-4 rum. 1 eller 2 vid varje gavelspets. Men det går ju att bestämma sig för 4 ventiler, så är alla planlösningsalternativ öppna.

Och ja, bygger vi någon skrubb eller likn. så får vi lov att dra en 80's eller 100 pipa dit och suga en lite mindre mängd frånluft där.

Tacksam för lite input.
Förslag och påpekande om fel eller påpekande att jag tänker rätt tas tacksamt emot.toa
 
Tycker du har sammanfattat det riktigt bra.
Det man ska tänka på om man är ute efter en tyst anläggning är att man väljer don med omsorg. Många trökar i ljuddämpare i varje don när det istället hade varit smartare att välja ett tyst don och liten raksträcka efter donet.Plastdonen som säljs i byggvaruhandeln är billiga, men inte speciellt tysta.

Två exempel:
Gpdf. Ett bra enkelt don som är lätt att justera, slukar sjukt mycket luft för sin dimension, lätt att hålla rent.
http://www.flaktwoods.se/produkter-dokumentation/260e03d1-bd99-4337-b092-36edcdf2442a


Kgeb. Ett bra don, lite svårare att justera in bra. Tar mindre luft, men dämpar ljud betydligt bättre än Gpdf. Smutsar igen snabbare än Gpdf.
http://www.flaktwoods.se/produkter-dokumentation/c746f6b4-5b14-426b-82be-a98482e45712
 
Mikael_L
Vet du något om Lindab's don?
Jag kan lätt beställa ur deras sortiment från min bygghandlare, andra fabrikat kanske blir krångligare.

Jag kollar lite på dessa, som verkar liknande.
KPF
KSUL
och KSU
 
Lindabs version av gpdf heter kvg.

Kgeb hette innan kso har jag för mig, men hittar inte den längre.

Kan din handlare beställa från lindab kan de beställa från fläktwoods med.
Helt övertygad om detta, annars kan din lokala plåtslagare ta hem dom.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.