Hej ,har ett Lb.hus ugglan 102,som jag nu håller på att inreda ö.våningen på.
Golvytan på övervån. är ca 52kvm,och vi har "frånluftsåtervinning" installerat med en Nibe360p panna.Ang. ventlationen på ö.vån. har dem en "t-gren" 125mm spiro i kattvinden avsedd för ö.vån.Min fråga är nu om det räcker med att ha ett 125mm frånluftsdon på toaletten,och inget mer på hela ö.våningen.Eller skall jag sätt ett "t" i badr. och dra vidare ett 100mm spiro för "FLD" på kontoret? Blir 2 freshventiler som tilluft,en i vardera gavel
MVH/Baritz
 
52m2 x 0,35= 18l/s i badrum
2st fresh a´8l/s styck =16l/s.

Personligen hade jag nöjt mig med det. Ingen mening att överarbeta något.
Dom 2 sista literna som saknas är väl nästan att räkna som mätfel.Alternativt så ställer du in frånluften på 15l/s i badrummet och skiter i vad boverket säger. ;)
 
Jag skulle nöja mig med en. 52kvm. Är det inte 52*2,4 kubikmeter? ;)
Det är väl volymen det gäller. Eller?
 
Ok. Tack för era svar....Men man kan inte ta 52*2,4 i vårt fall,vi har mycke snetak....Tror dem kallar det 46kvm boyta (å då räknar dem väl från1,4m)...Men ert råd är att köra på endast ett 125mm FLD på toan.
Tack för snabba svar..
 
BigGitt skrev:
Jag skulle nöja mig med en. 52kvm. Är det inte 52*2,4 kubikmeter? ;)
Det är väl volymen det gäller. Eller?
X m2 x 0,35l/s per m2 är formeln för att få ut hur mycket luftomsättning du behöver i ditt hus.
oavsett hur högt du har till tak.
 
Visst. Circa.
Jag tycker dock vi bör prata rätta värden. Att det är volymen det gäller.

Och just 2,4m utan snedtak ger 17.33 l/s. Med snedtak kanske 14l/s.
I vilket fall som, kommer han klara sig.
 
Redigerat:
okej!!

Jag får tacka så mycket för era svar...
Mycket vänligt,i helgen bommar jag igen taket då.. =)
 
BigGitt skrev:
Visst. Circa.
Jag tycker dock vi bör prata rätta värden. Att det är volymen det gäller.

Och just 2,4m utan snedtak ger 17.33 l/s. Med snedtak kanske 14l/s.
I vilket fall som, kommer han klara sig.


Jag delar inte din uppfattning i frågan. Vid projektering använder man 0,35l/s per m2 samt de minflöden som finns för wc sovrum tvätt osv. Boverket har ställt upp krav på att det ska vara minst 0,35l/s per m2. Med din uträkning hamnar du ju under deras minkrav om vi nu ska gå in på luftflöden med 2 decimaler.:)
 
Vid projektering. Ja. För att ha överkapacitet. Dock räcker det med att byta ALL luft varannan timme. För att uppfylla Boverkets krav.

P.s. Det är inte så noga. Det lägsta är nog 0.1l/s per m2 som de kräver. Andra värden för toa m.m.
 
Till saken kanske jag bör nämna att vi skall ha bastu på ö.vån,i närhet till badrummet...
Jag har dessutom alla detaljer för att dra vidare ett 100mm rör från 125mm i badrummet till kontoret (alltså ingen extra kostnad),inte särskilt mycket jobb heller,med tanke på att det kommer ligga i hanbjälklaget...
Men frågan är vad som är "rätt",kanske bättre att dra fram 100mm vidare till kontor,å sedan strypa det om det ej behövs??

MVH/Baritz
 
Behov?
Det är Boverket som vill att vi ska må bra. De vill att vi byter ut hela luften varannan timme.
Förr, hade man inga krav som dessa och vi levde och andades. :)
 
(Håller med Tjoa)
Jag tycker du skall hoppa över frånluftsdon i "kontoret".
Bättre att ta all frånluft i toaletten och friskluft via "Fresh"-ventil i kontoret.
Glöm inte att luften skall kunna ta sig från kontoret även om dörren är stängd, t.ex. springa under dörren löser det.

Angående Boverket så är dom rätt tydliga med 0,35 l/s per m2.
BBR 6:251 Ventilationsflöde
Ventilationssystem ska utformas för ett lägsta uteluftsflöde motsvarande 0,35 l/s
per m2 golvarea. Rum ska kunna ha kontinuerlig luftväxling när de används.
I bostadshus där ventilationen kan styras separat för varje bostad, får ventilationssystemet utformas med närvaro- och behovsstyrning av ventilationen. Dock
får uteluftsflödet inte bli lägre än 0,10 l/s per m2 golvarea då ingen vistas i bostaden och 0,35 l/s per m2 golvarean då någon vistas där.
 
Ok. Jag ger mig :)
 
Hmmmm....Blir ingen freshventil i kontoret iaf...Freshventilerna (2st. a 30m2) tänkte jag placera i varsitt sovrum (varsinn gavel av ö.vån.)..
Badrummet är placerat ungefär mitt i ö.vån.
Men om nu alla verkar vara överens om att det räcker med att ha endast ett "125mm FLD" i badrummet,så kör vi på de...

Tack för alla svar,å tid ni lagt på "mina problem"...MVH/Baritz
 
Och alla är nog överens om, att du bör ha en fresh ventill till. Du vet var? ;)
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.