Ett talesätt med en vind är annars, om det funkar ändra inget. ;).
Om du idag inte kan hitta någon påväxt av mögel eller microber på vinden någonstans och inga större förändringar av vindens ventilation eller isolering skett de senaste åren så har du troligen inget problem och kan fortsätta ha det som det är.
Låter dock som att du isolerat med lösull och tagit bort delar nyligen? Om det är nyisolerat med 40 cm lösull kommer vinden i framtiden att bli kallare än den varit förut och du behöver göra en allvarlig fundering på hur du ska ventilera eller inte ventilera.
 
eviljava skrev:
Hehe... så det var där skon klämde? ;)

Ang. isoleringen hörde jag talas om ett liknande fall där man inte heller ville kliva runt på isoleringen.

I det fallet spände man helt enkelt upp en stålvajer under nockbalken. Tror att killen använde öglor som han skruvade in i balken? Sedan firade han sig bort till andra sidan m.h.a. karbinhakar och en sele.

Lite som i filmen Cliffhanger... d^_^b
Ja lite så...:blushing:

Fan vilket bestyr! Funderar på att köra tomtetricket o hala mig ner i skorsten uppifrån o sätta igen hålet innifrån...pipan är ju gigantisk! Slutar väl med att man fastnar så kan jag ju sitta där o tänka på att ännu mer inneluft läcker ut på vinden för att jag proppar igen.
 
cem77 skrev:
Ett talesätt med en vind är annars, om det funkar ändra inget. ;).
Om du idag inte kan hitta någon påväxt av mögel eller microber på vinden någonstans och inga större förändringar av vindens ventilation eller isolering skett de senaste åren så har du troligen inget problem och kan fortsätta ha det som det är.
Låter dock som att du isolerat med lösull och tagit bort delar nyligen? Om det är nyisolerat med 40 cm lösull kommer vinden i framtiden att bli kallare än den varit förut och du behöver göra en allvarlig fundering på hur du ska ventilera eller inte ventilera.
Det stämmer. Lösullen ligger andra vintern nu och det är första vintern huset är bebott (uppvärmt) så det är stora förändringar. Ska hålla koll på vind o grund med temp o fuktmätare.
 
När jag klev upp på vinden när vi nyss flyttat in för 7 år sen så hade dom alla rumsventiler rakt upp på vinden:O..Svartmögel som tur var bara...Fick direkt sätta rör i mitt fall (ljuddämp) och ut i vägg till det fria ...Så ingen fuktig frånluft upp på vinden här inte!!...

Mvh
 
Riskerna är större än den möjliga vinsten. Avrådes bestämt!
 
Har satt igen hålet nu med en bit plåt, lim och fogskum.
När jag kom upp på vinden var det kondens på insidan av yttertaket. Placerade en temp i fuktmätare däruppe också ligger runt 75-78% vid 4-6 plusgrader. Får hålla koll helt enkelt.
Vilket gissel med kallvindar!
 
Redigerat:
håll lite koll på fuktighet och temperatur där.
risken för mögel är överhängande.
Kan vara ide att köra lite anitmögel där i vår. för kallt för det nu.
 
Produkter som diskuteras i tråden
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.