Jag vet hur en VVB fungerar, men du verkar inte veta hur nämnda genomströmningsberedare fungerar.
 
Glömde lägga till att det ska vara en backventil mellan tank och pumpautomat för att hålla uppe trycket. Har själv liknande arrangemang i både fritidshus och bastu. För bastun står pumpen på en hylla utanpå huset, med ett litet regnskydd över.
 
L
useless useless skrev:
Jag vet hur en VVB fungerar, men du verkar inte veta hur nämnda genomströmningsberedare fungerar.
Hur många har du driftsatt
Nu bottnar vi det här ; Är det termostat eller inte på en genomströmmare Ja eller Nej
 
Från tillverkarens manual:
"When the hot water tap is opened, the instantaneous water heater switches itself on automatically and heats the water as it passes through the appliance. It is only then that the appliance uses electricity."

hur ska den kunna hålla vattnet varmt när man inte tappar vatten utan att dra ström?
 
L
useless useless skrev:
Från tillverkarens manual:
"When the hot water tap is opened, the instantaneous water heater switches itself on automatically and heats the water as it passes through the appliance. It is only then that the appliance uses electricity."

hur ska den kunna hålla vattnet varmt när man inte tappar vatten utan att dra ström?
Nu pratar vi inte vattenhållning i kärl nu pratar vi om termostat i genomströmmare
Finns det eller inte , du ska svara på den frågan
 
Du började med att prata om att vattnet hålls varmt i beredaren. Börja med att svara hur det går till i den beredare TS länkade till.
 
L
useless useless skrev:
Du började med att prata om att vattnet hålls varmt i beredaren. Börja med att svara hur det går till i den beredare TS länkade till.
Klart jag föreslog en VVB i stället för en G-strömmare och den kan stå med vatten och hållas varm med termostaten i veckor om inget tappas ur den ,
Sen började komma saker som att det finns ingen termostat i G-strömmare , och det finns det
Läs hela tråden
Du undviker att svara på om G-strömmare har termostat eller inte . tänk dig noga för
 
W
Ähh kör på husvagnskonceptet, leta runt på husvagnsskrotar efter färskvattenstank pump och panna( dock är pannorna dyra ävem begagnade så det blir nog billigare om du köper en ny genomströmningsvärmare)
Färskvattentankar i husvagnar brukar dessutom ha nivågivare som du kam använda( och är den trasig så finns det på biltema för en tvåhundring)
Ställ tankem under diskhon å fyll på, antingen via ett hål i väggen eller undet diskhon.
Och nivåvisaren sätter du upp lite snyggt infälld under ett skåp el. Dylikt
 
W
Pumparna går nog de flests på 12v men det löser du enkelt via ett fritidsbatteri eller en spänningsomvandlare som klarar pumpen.
Du klarar att köra pumpen ganska så mycket innan du måste öadda batteriet igen.
 
W
Och vad jag slinter med fingrarna när jag skriver... :rofl::p
 
W
Eller så gör du som de på sydligare breddgrader, upp med ett svartmålat fat på taket å låt solen fixa värmen...( antar att du bara skulle använda varmvattnet på sommaren iom dunken på utsidan)
 
W
Får påfyllning av fatet/kärlet på taket så kan du köra med en "boosterpump" eller en vanlig fontänpump som klarar tryckhöjden ( för att komma billigt undan) från en hink å vidare upp till kärlet eftersom du inte kan fylla direkt från brunnen.
 
W
Alltså allt i enkelhetens mening.. ;)
 
W
Om inte termostat så sitter det precis som i en vv-beredare alla gånger ett överhettningsskydd...
 
W
Och det finns genomströmmare med eller utan temperaturstyrning...
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.