Och egen tvättstuga är guld värt om hemma har barn, samt egen ”gratis” p-plats som alltid är ledig ;)
 
  • Gilla
Sofriko och 8 till
  • Laddar…
Har aldrig ångrat flytten till hus.
För mycket betongdjungel ger mig klåda (ironi).
Skämt åsido, men mervärdet av natur, egen tomt, ingen förening där föreningen går och måttar häcken åt en.
Bara för att vi kunde, tuggade vi mer en 60 meters thuja-häck i våras! Utan ens att behöva fråga en enda själ :crysmile:
Frihet på en annan nivå helt enkelt.

Men som sagt. Fler har nämnt det och fler säger det säkert. Vi som är här har lite förkärlek till hus och dess små eller stora kluringar som det medför.
Lite av charmen
 
  • Gilla
Snwbrdrsthlm och 1 till
  • Laddar…
Tveksamt om just lyckan hänger på boendeformen, men visst är det nice med hus.
Jag är kanske inte ensam, men tillhör nog en minoritet, här på forumet som inte har huset som hobby eller tycker det är kul att pyssla med det. Därmed så blir huset i mitt fall i viss mån en belastning, då behovet av skötsel kan kännas lite betungande.
Å andra sidan så är det ju det där med ytorna, (lagom) avstånd till grannarna, trädgården, gångavstånd och trygga vägar till skolor som stora fördelar.

Ekonomin är lite av ett kapitel för sig, men den låda man bor i måste underhållas vare sig den är ett egenägt hus, bostadsrätt eller hyreslägenhet, så på ett eller annat sätt får man ju betala…

Så, för mig som person finns nog inte den perfekta lösningen, men husägande på mindre ort som jag valt ändå det som totalt sett passar bäst.
Så, efter allt detta svammel har jag nog kommit till slutsatsen: Det beror på,

/C
 
  • Gilla
Mulvaden och 2 till
  • Laddar…
Skogshammaren skrev:
Vi har nyligen sålt vår lägenhet i innerstan och köpt hus på landet men inom pendelavstånd.

I vanlig ordning har nu ångesten infunnit sig om huruvida det rätt eller fel beslut. Andra (på nätet) verkar vittna om att hus, sammanfattningsvis, suger om du inte har barn (kanske är det barnen och inte huset som suger?). Det är bara en massa underhåll och slitsamt arbete på sin fritid som kostar en herrans massa pengar.

Är det verkligen så eller spelar det mer roll vilket typ av hus man köper?

Idag är det väl fullt möjligt att få ett nyproducerat hus som genomsyras av underhållsfria material. Har man gjort bra investeringar direkt från start i nyproduktionen så tillkommer inte heller några större kostnader, t.ex. att det finns carport/garage, kaminer och en iordningsställd tomt m.m. Vissa nya hus säljs verkligen endast med huset, klart att det då blir en dyr historia att sätta upp ett garage, sätta i ordning tomten och att installera kamin eller vad man nu vill ha.

Så vad tycker ni, blir man lyckligare av att bo i hus än av att bo i lägenhet?

Kan man få hus som är lika "smidiga"/"underhållsfria" att bo i som lägenheter?
Fördel med och bo i lgh, hyres är att man slipper allt krångel om något händer, men den dagen du flyttar sp är det bara att lämna nycklarna.
BRF, ändå rätt tråkigt, får stå för saker som går i sönder, men har ändå en del regler att följa, dock kan man tjäna en hacka när man lämnar nycklarna.
Eget hus är dock mycket jobb, men kör man igång med något projekt, tex, målning.
Så börja på våren så kan du njuta på semestern.
Inne kan man pilla på vintern.
Robotgräsklippare tar hand om gräsmattan, så ta en öl när du kommer hem, njut utan grannar som slår I dörrar mm.
Eget hus är livet, man lär så länge man lever.
Tycker alla skulle få bo i egna hus, riv ner städerna
 
  • Gilla
Magnolium och 1 till
  • Laddar…
H
Skogshammaren skrev:
Vi har nyligen sålt vår lägenhet i innerstan och köpt hus på landet men inom pendelavstånd.

I vanlig ordning har nu ångesten infunnit sig om huruvida det rätt eller fel beslut. Andra (på nätet) verkar vittna om att hus, sammanfattningsvis, suger om du inte har barn (kanske är det barnen och inte huset som suger?). Det är bara en massa underhåll och slitsamt arbete på sin fritid som kostar en herrans massa pengar.

Är det verkligen så eller spelar det mer roll vilket typ av hus man köper?

Idag är det väl fullt möjligt att få ett nyproducerat hus som genomsyras av underhållsfria material. Har man gjort bra investeringar direkt från start i nyproduktionen så tillkommer inte heller några större kostnader, t.ex. att det finns carport/garage, kaminer och en iordningsställd tomt m.m. Vissa nya hus säljs verkligen endast med huset, klart att det då blir en dyr historia att sätta upp ett garage, sätta i ordning tomten och att installera kamin eller vad man nu vill ha.

Så vad tycker ni, blir man lyckligare av att bo i hus än av att bo i lägenhet?

Kan man få hus som är lika "smidiga"/"underhållsfria" att bo i som lägenheter?
Beror ju helt på vad man uppskattar, om vill man ha storstadspuls och gångavstånd till uteliv eller vill man se grönska och mer lugn och ro.
 
  • Gilla
1
  • Laddar…
En sak till som gör en lite mer lycklig att bo i villa än att bo i lägenhet i ett flerfamiljshus:
Frånvaron av Arga lappen.

Sen jag skaffade eget hus har jag inte läst en enda arg lapp om "ludd i torktumlaren" eller "det ska vara tyst efter kl.22".
 
  • Haha
  • Gilla
Sofriko och 13 till
  • Laddar…
Claes Sörmland
Det är väl en fråga om vad man gillar att göra i livet. Är man en typisk urban svennebanan där det största intresset är att resa och det andra intresset i livet är att käka på restaurang så måste huslivet vare sig det är i förorten eller på landet vara ett arbetsläger. Samma sak om man konsumerar kultur, det kräver ju en storstad. Inte heller är det väl toppen när man är i de tjugo-trettio någonting och det sociala interaktionerna står högst upp på agendan.

Men så här i medelåldern börjar man uppskatta lugnet en helgkväll där man kan elda i kakelugnen, dricka en öl och få höra vilka idiotiska åsikter man har här på BH. I dag har jag hämtat in ved, grävt en planteringsgrop i trädgården till våren, krattat lite löv och skyfflat grus till vägföreningens väg. Avkopplande, redo för arbetsveckans eviga snattrande imorgon. Hade jag varit uppe i lägenheten i stan hade jag inte fått samma avkoppling.
 
  • Gilla
stoffes och 13 till
  • Laddar…
Keiller Keiller skrev:
En sak till som gör en lite mer lycklig att bo i villa än att bo i lägenhet i ett flerfamiljshus: Frånvaron av Arga lappen.

Sen jag skaffade eget hus har jag inte läst en enda arg lapp om "ludd i torktumlaren" eller "det ska vara tyst efter kl.22".
Tänkte precis säga det.
Har man ett sjuhelsikes rungande behov av att 03.15 lördag morgon hänga upp en ny hatthylla.
Eller barför inte köra ett slägg-maraton över någon gammal betongklump.
’Whatever floats your boat’ (y)
 
  • Haha
  • Gilla
Enolf och 2 till
  • Laddar…
Claes Sörmland
Keiller Keiller skrev:
En sak till som gör en lite mer lycklig att bo i villa än att bo i lägenhet i ett flerfamiljshus:
Frånvaron av Arga lappen.

Sen jag skaffade eget hus har jag inte läst en enda arg lapp om "ludd i torktumlaren" eller "det ska vara tyst efter kl.22".
Finns den? Trodde den var en meme!
 
  • Haha
stoffes
  • Laddar…
Claes Sörmland Claes Sörmland skrev:
Finns den? Trodde den var en meme!
Har du aldrig varit in i ett trapphus, i en tvättstuga eller nåt annat gemensamt utrymme för boende? Det brukar sitta arga lappar överallt. Och då pratar jag inte om ilskna samer ;)
 
  • Haha
  • Gilla
Sofriko och 3 till
  • Laddar…
BirgitS
Keiller Keiller skrev:
Har du aldrig varit in i ett trapphus, i en tvättstuga eller nåt annat gemensamt utrymme för boende? Det brukar sitta arga lappar överallt. Och då pratar jag inte om ilskna samer ;)
Har bott här i drygt 10 år utan att se en enda arg lapp.
 
  • Gilla
Claes Sörmland
  • Laddar…
Jag och min fru hade samma funderingar. Speciellt då vi får hade sommar hus skärgården och hur uppe i fjällen.


Men villa är något helt speciellt. Mycket mer frihet. Men mer att göra. Jag gillar dock uppenbarligen det.

Vi sparade dessutom lägenheten i stan och hyr ut den tills våra barn flyttar ut och då har en möjlighet att direkt kunna flytta in till centrala sthlm.
 
  • Gilla
roger2011 och 1 till
  • Laddar…
Unikt namn
Claes Sörmland Claes Sörmland skrev:
Finns den? Trodde den var en meme!
Redan vid min första hyresvärd så fick jag en arg lapp, personligt uppläst dessutom.
Det var någonstans kring 20 punkter om bland annat ludd i tumlaren, oordning bland skor utanför porten, och andra oacceptabla överträdelser.
 
  • Wow
TRJBerg och 1 till
  • Laddar…
I min förening är det vi i styrelsen som skriver de arga lapparna. Tyvärr är de nödvändiga. Just nu filar vi på en om att inte dumpa byggavfall och elektronikskrot i allmänna utrymmen i källaren.
 
  • Gilla
  • Ledsen
  • Haha
  • Wow
Appendix och 7 till
  • Laddar…
Z ZipLock skrev:
I min förening är det vi i styrelsen som skriver de arga lapparna. Tyvärr är de nödvändiga. Just nu filar vi på en om att inte dumpa byggavfall och elektronikskrot i allmänna utrymmen i källaren.
Mmm, mycket raljerande och förlöjligande av den ”arga lappen” har man ju sett genom åren, men den sorgliga sanningen är ju att det finns rätt många vuxna människor som inte drar sig för att ”utnyttja systemet” (vilket det nu må vara).

/C
 
  • Gilla
MartinOW och 2 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.