Men om det är en grinig kommun hur kommer det sig att ni börjat riva och bygga om men inte ansöka om bygglov?
Men det där med bygglov, man behöver inte rapportera allt.
 
För att vi läste och tolka väl texten fel allt är ju jäkligt luddigt och nästa ställe är definitivt utanför stads planeringen lär väl visa sig när vi får tag på dom men om jag nu fattar saken rätt krävs det en bygganmälan och den kan dom inte neka allt har ju att göra med att dom vill få in ritningar och det förstår jag så nu lär gubben få fixa det iaf :) . Fastigheten inrymmer ju redan bostad och är taxerad som det.
Ja och eg har vi inte rivit så värst mycket det var endast en korridor bakom scenen och det är väggen till den som rivits om jag nu valt att behålla kyrkan men ville ha större scen så kan jag ju inte behöva anmäla en sådan liten sak...
 
Redigerat:
Så då har vi pratat med kommunen som var för en gångs skull väldigt tillmötes gående.
Måste ju säga att hon verkade nästan skämmas över alla löjliga regler tom så pass att hon själv kom på tokerierna och föreslog hur vi skulle komma runt det.
Tex så får det inte vara tre lägenheter i en fastighet utan att det då blir hyresfastighet och en j...a massa special regler.Ja men rummet köket osv finns ju där i källaren så hur gör vi då?? Kalla det gäst rum svarar hon.
Så summa sumarium att vi börjat var helt ok kanske inte den vägen vi borde ha gått hon höll med om att det var svårtolkat. Ritningar måste in och bygglov måste sökas men kommer ej att nekas då vi är helt utan för detalj plan och inte ändrar på tex bärande väggar. Vi ändrar bara användning lokal till bostad.
Vi behövde för en sådan här ombyggnation inte heller någon kontroll ansvarig och det var där vi gav upp i vårt nuvarande hus med utbyggnaden.
Jag vägrar att betala 30.000 för någon som dessutom är omöjlig att uppbringa
Vi har egen byggfirma,min man har varit kontrollansvarig i andra kommuner men inte i denna,ritningarna han gjort själv godkändes tom vid första inlämningen men dock behövde vi kontrollansvarig.
Så då tänkte vi till och sa ok han får utbilda sig för denna kommun då en kostnad på baaaara 15.000 men nä då behövde han intyg på att han varit byggledare och det räckte inte med att man haft egen firma och varit godkänd kontroll ansvarig i x kommun osv....Ja detta höll på att göra oss smått galna så vi gav upp och tänker numer aldrig köpa ett hus inom tät bebyggt område för alla deras ursäkter bottnade i just det......
 
Gav upp? Gav upp vaddå? Fattar inte.

Min snickare har en fin tumstock som ni borde ha för att komplettera samlingen av Jesusprylar: det står "inte en meter utan Jesus" på den.
 
  • Gilla
saiter och 1 till
  • Laddar…
Vi gav upp att bygga ut vårt nuvarande hus vi bor i pga detta med krav på kontroll ansvarig och då någon som är godkänd för just vår kommun blev nog oxå en princip sak i slutänden
Alltså jag förstår vitsen med kontroll ansvarig men är man utbildad inom yrket ,har egen firma och dessutom varit kontrollansvarig i annan kommun kändes det för jäkligt rent ut sagt att lägga på dessa pengar på byggkostnaden för att få några extra kvadratmeter för att få plats med ett större köks bord. Tur att ilskan infann sig dock och vi verkligen började fundera på framtiden om hur länge vi tänker oss kunna orka med detta ställe med ganska mycket mark uthus och loge att underhålla.
låter häftigt med tumstocken men någon samlare av Jesus prylar lär jag inte bli räcker med skylten som jag mer kommer att bevara som en kul grejj
 
Redigerat:
Dom har inte några som helst ritningar över huset i sina arkiv. Det enda dom viste var antalet kvadratmetrar på vad som kallas lokal så en invändning ritning på exakt 127 kvm är allt som behövs.
så idag har vi varit ute och mätt kors och tvärs och fått till en grov skiss som nu gubben ska sätta sig ner och göra fin.
Själv roade jag mig med att försöka riva tapet men ger upp på alla dessa envisa små papperbitar som ska envisas med att vara kvar försöker klura ut en annan lösning då det är enorma ytor som måste fixas.
480361_10201347410781971_1205388778_n.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

1393689_10201340344645322_103737502_n.jpg
 
Har nog beslutat oss för att inte göra så mycket mer förrän jul lovet med vårt projekt då vi är lediga en vecka.
Börjar med att gubben lyckas kapa bort en bit av tummen förra veckan och jag tänker ok då börjar vi med badrummet här hemma då vi började denna renovering med en utbyggnad för ett bra tag sedan dessutom var detta en helg då vi "bara" var fyra av sju hemma.
Det där bara......
Bara bila liiiite och sätta fart jo vi glömde att dom har haft lite lustiga saker för sig när dom byggde detta hus på 30 talet.
Så oxå med badrummet som det visa sig. Under badrummet finns en matkällare en gedigen gjuten sak. Ok den måste ha byggts först sen har man lagt sten bumlingar ovanpå och hällt ditt massor av cement och så blev det badrums golv.
Ja så detta tar tid men blir nog bra när det väl blir färdigt. Gubben gör ett ryck då och då vi andra hjälper till så gott vi kan och däremellan försöker vi ju sköta vårt jobb med allt vad det innebär möten o dyl. Tur att vi har en liten toa på övervåningen och en dusch i huset brevid för det går inte fort fram inte.....
555556_10201427057173081_738536561_n.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
Oj det var en tid sedan jag uppdaterade här.Det går trögt framåt vi tappade lite fart så att säga jobb och badrums renovering hemma kom i vägen. Nu har vår kära kommun oxå kommit i vägen men vi vet att vi satt igång på lite vinst och förlust än så länge har vi inte påbörjat badrum eller avloppet i kök så efter att ha lusläst alla bygg lagar är vi nu inne på att göra lite förråds rum i vår lokal så länge ;) . Nåväl helt plötsligt hittar dom inte att vi har avlopp till fastigheten och således prackar på oss en massa papper för att ansöka om bygglov för nytt avlopp. Hm ja vi är i krigar tagen för samtidigt som det dimper ner i lådan dimper även räkningen på slamtömning ner ha ha dom har inte någon som helst ordning och efter mycket tjafs på telefon fram och åter har vi nu ett spännande möte med dom i veckan så vi får träffa dom personligen. Pellets kaminen är nu installerad och godkänd av sotaren. Till syvene och sist om dom tänker fortsätta knussla får jag väl bjuda ut dom och visa vad vi har för fastighet för dom förstår ju inte att vi lika gärna kunnat skita i bygg lov flyttat in i lägenheten och använda kyrk delen på botten plan som ett enda gigantiskt vardags rum. Dom har inte förstått att det är genomgång och lägenheten inte är separerad från kyrksalen på något vis men möjlighet finns att låsa en dörr emellan så lägenheten kan användas separat då den har en egen ingång.
Nu när jag lus läst bygglagar en vecka inser jag även att vi är olagliga i att parkera vår firma bil på tomten och jag är nog inte ensam hör här jag citerar: PARKERING vid en och två bostads hus är det tillåtet att ha parkering för sina privata bilar utan bygglov. Om man vill ställa firma bilen där krävs dock bygglov. Övriga parkerings platser vid tex affärer kräver också bygglov.//slut citat
 
Herreminje... Tur att man bor i vilda västern själv...
Uppsala i all ära, men förståelsen för lantisar och kreativitet är kanske lägre än andelen paragrafryttare i befolkning och förvaltning? Regelverket är nog mer anpassat för att hålla tätortsborna i schack.
Jag känner en som jobbade på miljökontoret i Uppsala. Hon är dock en sympatisk människa. Hon jobbar inte kvar.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.