Hej!
Jag bor i en lägenhet där det i köket sitter en spiskåpa med centralventilation. Jag har planer på att byta ut denna mot en utdragbar fläkt med egen motor. Eftersom en fläkt med egen motor ej får anslutas till centralventilationen så måste kolfilter användas och luften återcirkuleras. Jag vill inte renovera i köket och tänker därför använda befintliga ventilationstutrymmen för den nya installationen.
För att visa hur det ser ut idag har jag gjort en ritning.
Förklaring fläktutrymme.PNG
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

I inbyggnaden ovanför skåp och kryddhylla finns alltså ett ventilationsrör med isolering. På röret sitter en T-koppling där spiskåpan är ansluten underifrån och där utsuget går till vänster. Till höger fortsätter röret ut till en "renslucka". Nedan är en bild tagen underifrån.
IMG_20140719_200145.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Jag skulle nog vilja använda rensluckan som ett utflöde från kolfilterfläkten. Bara att byta ut till ett galler istället. Den stora frågan är då, hur gör jag med rördragningen?
Kan man använda det befintliga röret och plugga igen vänsterdelen i T-korsningen? Det hade varit det bästa då jag inte vet hur jag skulle komma åt att ta bort röret och plugga igen mot centralventilationen.
Hur hade ni gjort?
Jag är tacksam för svar.
Mvh Macke
 
Redigerat:
Du menar alltså att jag måste sätta dit något utsug (frånluftsdon) för ventilationen i lägenheten? Jag har inget sådant i nuvarande installation iaf. När spiskåpan är stängd så är det helt stängt.
Är det så att jag kommer ha otillräcklig frånluftsventilation om jag pluggar igen den? med tanke på att den inte används så himla ofta.
 
Det brukar oftast vara en viss grundventillation genom kökskåpan.

Försök att få fram OVKintyget/protokollet, där bör det stå hur stor grundventillationen är.

Luften i en bostad rekommenderas att bytas ut varannan timme, hur stort luftombytet är i din lägenhet bör stå i protokollet.
 
Även fast spjället är helt stängt brukare det som sagt ändå finnas ett grundflöde. Det är detta flöde du skall ha fortsättningsvis om du ersätter kåpan med ett frånluftsdon.
Varför vill du kanalansluta kolfilterfläkten. De brukar vara konstruerade så att de blåser ut 'återluften' genom skorstensplåten.
 
A
Ett utsug som tar hand om vattenångan vilken inte försvinner i kolfiltret är ju alltid bra att ha
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.